‘Bij VICE zijn er geen pakken achter de schermen die denken dat ze de jeugd begrijpen’

Schermafbeelding 2015-10-24 om 16.50.38Rik Beune werkt sinds september bij VICE als social media producer. Hij was al jarenlang fan van VICE, dus toen hij ruimte had om stage te lopen, wist hij meteen waar hij aan wilde kloppen. Hij liep sinds januari met veel plezier stage en mocht uiteindelijk blijven plakken.

VICE heeft een groot bereik internationaal. Waarom lukt het VICE wel om millennials aan te spreken?
‘Ik denk dat dat met authenticiteit te maken heeft. Het hele bedrijf bestaat uit jonge mensen die weten wat er aan de hand is. Bij ons zijn er geen pakken achter de schermen die denken dat ze de jeugd begrijpen, ook niet hogerop. Als andere mediabedrijven jongeren aan proberen te spreken merk je vaak dat ze het toch proberen te verklaren tegenover oudere lezers. Je wordt aardig gelimiteerd in je vrijheid als je je moet verantwoorden tegenover een stel vijftigers in een boardroom, lijkt me.’

Uiteindelijk prikt iedereen door die clickbait-streken heen.

Wat zijn de voordelen van een internationaal platform en wat zijn de nadelen?
‘Het grootste voordeel is dat je internationaal lokaal bent. Er zijn kantoren in 36 landen, dus als er iets mafs gebeurt in een kroeg in Roemenië, of er is een hele toffe kunstenaar in Brazilië – ik noem maar wat – dan kunnen wij daar alsnog iets geloofwaardigs over publiceren. Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat het niet overal even veilig is voor journalisten. Zo zit er momenteel zonder enige reden een VICE News-journalist vast in Turkije. #FreeRasool !!!’

Wat zijn jullie inspiratiebronnen?
‘Dat is per schrijver heel persoonlijk, denk ik. Er wordt geschreven over dingen die onze editors zelf interessant vinden, of ontwikkelingen die wij dom of zorgelijk vinden. “Uit het leven gegrepen” dus.

Ik vind zelf Instagram toffer dan Facebook.

Denk jij dat social media belangrijk is voor het succes van VICE?
‘Bijna al het verkeer gaat tegenwoordig via social media; niemand heeft nog zin om per dag 33 URL’s in te typen om op de hoogte te blijven van zijn/haar interesses. VICE Nederland is momenteel actief op Facebook en Twitter, en het internationale platform ook op Instagram. Daarnaast is er een VICE-kanaal op Snapchat Discover. Het is sowieso leuk om ook aanwezig te zijn op Instagram en Snapchat, ik vind zelf Instagram toffer dan Facebook, en bovendien is dat waar veel van de echt jonge lezers zijn. Lokaal zijn we binnenkort ook op Instagram en Snapchat te vinden, dus keep an eye out.’

Wat zijn de trends op het gebied van digitale media en met welke van deze trends houdt VICE zich erg bezig ?
‘Je ziet allerlei manieren waarop mediaplatformen hun lezers proberen te lokken. Ik krijg elke ochtend een Blendle-krantenoverzicht in mijn inbox met allemaal zogenaamd “steengoede verhalen” en sites als nsmbl, BuzzFeed bedelen om je clicks met lijstjes vol “dingen die je nooit raad” en onzin artikelen als “20 dingen die slecht zijn voor je gebit – maar die we allemaal doen” (niet verzonnen).
Natuurlijk wil je dat mensen je site komen bekijken, maar daarvoor hoef je niet per se enorm te overdrijven of te liegen. Uiteindelijk prikt iedereen door die clickbait-streken heen.’

Wat zijn nog handige tips voor ons – aankomende mediaprofessionals – op het gebied van content en social media?
‘Als je het over banenkans hebt: ga stage lopen. Zoek bedrijven die op je interesses aansluiten, en loop zoveel mogelijk stages. Bedrijven en het internet ontwikkelen veel sneller dan je studieboeken. Je kan je wel blind staren op je cijferlijst, maar ik heb in ieder geval veel meer geleerd in de praktijk.‘

Heb je nog vragen of wil je jouw mening geven over dit artikel? Zet hieronder een reactie!

Meer weten van deze auteur? Klik hier!

Advertenties

4 reacties Voeg uw reactie toe

  1. saskiariedstra schreef:

    Dit is op De weg naar Kennismanagement 3.0 herblogd.

    Like

  2. kellyaalberse schreef:

    Wat een goed artikel, goede tips! Vraag me wel af of het niet handig is voor een internationaal bedrijf om voor elk land een apart social media account aan te maken?

    Liked by 1 persoon

    1. saskiariedstra schreef:

      Bedankt Kelly.
      Om terug te komen op je vraag, bij VICE is een lokaal account vooral handig omdat ze zo ook artikelen kunnen plaatsen die alleen interessant zijn voor Nederlanders. Het is voor een internationaal bedrijf verstandig om eerst een internationaal account te maken. Vervolgens kunnen ze zien vanuit welke landen er veel volgers/fans zijn. Op basis daarvan kun ervoor kiezen om een landelijk account aan te maken. Zo is de kans groter dat het landelijke account ook daadwerkelijk volgers krijgt. Anders is het namelijk alleen maar zonde van de tijd en/of geld. Heb ik je vraag zo voldoende beantwoord?

      Liked by 1 persoon

      1. kellyaalberse schreef:

        Bedankt voor jouw antwoord Saskia. Het is nu inderdaad duidelijker geworden.

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s