Leonie: “Mijn blog is compleet afhankelijk van Facebook”

Leonie ter Veld richtte vier jaar geleden de blog GEWOONWATEENSTUDENTJESAVONDSEET.blogspot.nl op. Vier jaar later heeft ze 300.000 pageviews per maand op haar blog, ruim 70.000 vind-ik-leuks op Facebook, een eigen kookboek, een item op 3FM en is ze chef food bij de VIVA. Hoe is het haar gelukt om zo succesvol met haar blog te worden?

Leonie Studentje 's avonds eet

Van niks naar viral via Facebook
“In september 2011 ben ik begonnen met bloggen. Ik postte al foto’s van mijn maaltijden op Facebook en vrienden zeiden dat ik een blog moest beginnen, omdat ze er altijd inspiratie uithaalden. Eigenlijk leek het me wel leuk om een eigen project te hebben, dus met het idee van ‘ik zie wel wat het wordt’ startte ik toen mijn blog.

Op mijn blog post ik simpele recepten met ingrediënten uit de supermarkt. Er zijn altijd wel mensen op zoek naar makkelijke maaltijden, waar ze niet te veel moeite voor hoeven te doen, dus vanaf het begin groeide mijn bezoekersaantallen al gestaag door.

In 2012 ging ik bloggen voor LINDA, hierdoor kwam er veel traffic op mijn blog. Maar in de zomer van 2013 ging ik pas echt viral. Tijdens de laatste tentamenweek ontdekte verveelde studenten in de bibliotheek mijn blog en gingen het vind-ik-leuken op Facebook. Dit ging de hele bibliotheek door. Via Facebook zagen anderen het ook weer langskomen in hun tijdlijn. Toen ging écht het viral. Mijn blog werd opgepakt door de media waardoor de bezoekersaantallen bleven groeien.

Facebook is dus heel belangrijk geweest om groot te worden en nog steeds ben ik compleet afhankelijk van Facebook. 80% van de bezoekers van mijn blog komt via Facebook. Om te zorgen dat mensen naar mijn blog blijven komen via Facebook is natuurlijk een strategie nodig. Mijn strategie is om alleen maar leuke content te posten, dus leuke recepten, leuke nieuwtjes en als het eten mislukt een aantrekkelijke foto plaatsen met een grappige tekst erbij dat het niet te eten is. Bezoekers moeten er blij en nieuwsgierig van worden. Het is natuurlijk de bedoeling dat ze erop klikken.”

Betrokkenheid
“Bezoekers komen dan ook terug voor mijn schrijfstijl, nuchterheid, eerlijkheid, positiviteit en enthousiasme. Ik probeer interactie uit te lokken door onder een blogpost altijd een vraag te stellen. Hier krijg ik niet heel veel reacties op, maar als ik op Facebook vertel over een mislukt recept, krijg ik heel veel reacties met tips van mensen die me willen helpen. Bizar eigenlijk.

Recepten waarbij ik op Facebook vermeld dat het lekker is, worden het best gelezen op mijn blog. Net als persoonlijke artikelen, bezoekers vinden het leuk om te zien wie er achter de blog zit; een hele tijd was een artikel waarin ik foto’s liet zien dat ik aan het koken was een van de best gelezen artikelen.”

Samenwerkingen
“Nadat mijn blog viral is gegaan, ben ik samen gaan werken met bedrijven. Dit doe ik door middel van banners en advertorials. Daarnaast verdien ik bijvoorbeeld ook geld met nevenactiviteiten, als het schrijven voor de VIVA dat ik sinds kort doe.

De banner en advertorials worden geregeld door Adfactor, een mediabureau. Zij onderhandelen met een partijen en stellen mijn blog voor. Als de partij en ik akkoord gaan, word ik gebriefd. Dan ga ik het product testen en lever ik een preview aan. Als dat goed gekeurd wordt mag het online.

Bedrijven waar ik nog graag mee zou willen samenwerken zijn Domino’s Pizza of andere fastfood ketens. Dit is past heel goed bij mijn blog, omdat we beiden studentengericht is.”

Het geheim
“Mensen vinden het heel leuk dat ik zo spontaan en enthousiast ben in op mijn blog. Kennelijk kan ik mijn enthousiasme goed overbrengen. Ik denk dat mensen ook wel een grote gun factor hebben bij mij. Ik eet namelijk gewoon alles en ben daarmee anders dan de vele healthblogs. Mijn geheim is misschien wel dat ik mezelf niet te serieus neem (dat is ook een reden waarom ik voorlopig nog niet fulltime wil bloggen). Mensen vinden mijn content altijd leuk en grappig. Bij 3FM (waar ze iedere zaterdag rond 12.00 uur te horen is met de tosti van de week) krijg ik mensen ook aan het lachen.
Daarnaast netwerk ik natuurlijk heel veel, dat zorgt er over voor dat ik dingen als 3FM en VIVA voor elkaar krijg.”

De strategie van Leonie komt dus neer op enthousiasme en positiviteit. Wat denk jij? Kan deze strategie ook worden gebruikt in het bedrijfsleven?

Bron afbeeldingen 1, 2, 3


linda van nieuwkerk
Dit artikel is geschreven door Linda van Nieuwkerk, student digitale media met een bijbaan in de wereld van het online adverteren.
Meer weten?

Advertenties

2 reacties Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s