Bereik de top door gebruik van social media

on

12107847_938876822850180_432279828480386531_nSocial media is een handige tool die je kan helpen om je bedrijf succesvol in de schijnwerpers te zetten. Nienke van Popering (21) heeft sinds kort twee eigen bedrijven opgezet, namelijk Studio Nine en Zoom Klik Flits. Zij is een jonge onderneemster die is opgegroeid met social media, dit is dan ook niet te missen voor haar twee bedrijven. Wat is haar geheim en hoe zet zij social media in voor het succes van haar bedrijven?


     

Je maakt gebruik van social media, maar klopt het dat je jouw privé account scheidt van zakelijk en waarom?

“Dat klopt voor een groot deel! Op mijn privé account wil ik liever niet bevriend zijn met mijn klanten. Ze weten al veel van mij door de persoonlijke gesprekken tijdens de lessen, maar dat wil niet zeggen dat ik ook nog eens mijn foto’s, feestjes en vriendinnen met hen wil delen. 

Op mijn zakelijke Facebook pagina nodig ik vooral mijn klanten uit om de pagina te liken en in de gaten te houden voor nieuwtjes. Ik koppel hier soms mijn eigen naam aan vast als ik vind dat mijn vrienden/vriendinnen dit ook moeten zien. Zo heb ik laatst een contract ondertekend voor mijn eigen ruimte, dat is natuurlijk groot nieuws en deel ik dan met iedereen!”

      Sinds wanneer ben je gebruik gaan maken van social media voor je bedrijf?

“Van Facebook maak ik vanaf dag 1 gebruik! Het is een super makkelijke communicatie met de buitenwereld en gratis! Een website bouwen kost tijd en geld. Dat is daarom mijn tweede stap geweest. Via social media kom je tegenwoordig al heel ver, daar ben ik alleen maar blij mee!”

                      Via social media kom je tegenwoordig al heel ver, daar ben ik alleen maar blij mee!

   Hoe ben je er achter gekomen dat social media een handige tool is voor het succes van je bedrijf?

“Doordat ik privé al gebruik maakte van social media zag ik hoe andere bedrijven hun ‘product’ op de markt zette. Zo werd ik geïnspireerd om het ook te doen. Mijn eerste bedrijf in de kinderfotografie is echt puur ontstaan door het gebruik van social media & bekende op de foto te zetten. Zo kon ik mijn eerste beelden delen toen ik een Facebook pagina aanmaakte.”

      Waar zet jij jouw social media kanalen voor in en hoe groot is die rol?

“Het kanaal wat ik het meest gebruik, voor beide bedrijven, is Facebook! Met fotografie bereik je er heel veel mensen mee als ik mijn klanten erin mag taggen. Zo heb ik “gratis” reclame en komen er weer mensen via mijn huidige klant bij mij terecht. 

Voor mijn pilates studio is het vooral een informatief kanaal. Ik deel hier vaak de lestijden, wijzigingen en/of vakantie op. Ook deel ik eens in de zoveel tijd weetjes over pilates, wat het is en wat het met je doet, zo blijft het duidelijk zichtbaar. Zo kunnen de klanten en hopelijk nieuwe klanten zien wat ik zoal doe.”

       Heeft social media jouw al meer opgeleverd dan voorheen?

“Social media is wat mij betreft vooral voor de huidige klant. De meeste mensen komen nog via mond-op-mond reclame bij mij terecht of hebben mijn flyer ergens zien liggen. Als ik meer uit Facebook zou willen halen, moet ik betaalde advertenties plaatsen. Maar mijn prioriteiten liggen met geld uitgeven voor mijn bedrijven op dit moment ergens anders, namelijk de investering in mijn eigen pand.”

        Heb je nog goede tips om social media handig in te zetten voor je bedrijf?

“Tips die ik mensen zou willen meegeven is het volgende; Je kunt op Facebook, heel handig, berichten inplannen. Dus je maakt een bericht, kiest een dag/tijd en klikt op plannen. Zo zou je voor een langere periode berichten klaar kunnen zetten en hoef je er niet meer naar om te kijken! 

Verder zou ik op meerdere social media kanalen wel al een account aan maken, voor het geval dat! Dan is je naam in ieder geval van jou en kunnen andere mensen je niet voor zijn, zodat je geen vreemde naam hoeft te verzinnen, maar gewoon je bedrijfsnaam kunt gebruiken.”

Heb jij al een eigen bedrijf? Wat zijn jouw tips voor een succesvolle inzet van social media?


525665_388945031162432_115910788_nOver de auteur

Eline Nijburg (1994) studeert Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Zij heeft zich gespecialiseerd in mediamarketing en volgt nu de specialisatie mediastrategieën. Haar passie ligt vooral bij social media (marketing) en wilt zich hier voornamelijk op richten. Wil je meer artikelen zien? Klik hier of maak contact via social media:

Active-Instagram-1-iconfacebook-iconlinkedin-icon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *