Social media voor bedrijven: de 5 do’s en don’ts

Social media groeit razendsnel en tegenwoordig is iedereen wel actief op Facebook, Twitter of Instagram. Bedrijven zijn zich ervan bewust dat de consument zich hier bevindt en dat het geen hype is die zomaar overwaait. Veel bedrijven weten echter niet hoe zij social media op de juiste manier moeten gebruiken. Bedrijven beseffen dat ze “er iets mee moeten”, maar een Facebook pagina aanmaken om op die manier ook maar “mee te doen” werkt niet. Social media biedt bedrijven veel mogelijkheden, maar dan moet een bedrijf wel weten “hoe”. Hoe voorkom je als bedrijf publieke beginnersfouten en hoe voorkom je dat je aan de ‘digitale schandpaal’ wordt genageld? Hoe zorg je dat social media je echt iets oplevert? Hieronder de 5 do’s en don’ts.

Don’t #1: Social media aan stagiaires over laten

Een veel gemaakte fout van bedrijven is dat zij stagiaires inzetten om hun social media kanaal op te tuigen of te onderhouden. Er is geen toezicht en van stagiaires wordt verwacht dat zij de dialoog met de klant aangaan. Social media lijkt makkelijk, maar het is een volledig communicatiekanaal met een aantal spelregels.

Do #1: Beschikken over een social media team

Het managen van social media kanalen is niet meer alleen een taak van de marketingcommunicatie-afdeling. Vooral in grote bedrijven is het van belang een social media team aan te stellen die zich constant bezig houdt met webcare en de relatie met de klant probeert op te bouwen en te behouden. Zo haal je het beste uit je social media inspanningen.

Don’t #2: Op alle social media kanalen aanwezig zijn                  

Een account hebben op alle social media kanalen om maar “aanwezig” te zijn is een no go. Kies altijd voor kwaliteit, in plaats van kwantiteit. Het is veel beter om op één of twee kanalen aanwezig te zijn en daar écht een toegevoegde waarde te zijn voor je doelgroep, dan aanwezig te zijn op vier of vijf kanalen zonder weinig relevantie.

Do #2: Aanwezig zijn waar de doelgroep zich bevindt

De keuze van kanalen is belangrijk om je content effectief te verspreiden. Niet alle social media kanalen zijn relevant voor je doelgroep dus is het van belang eerst te analyseren en te onderzoeken op welke social media kanalen de doelgroep zich bevindt. LinkedIn en Twitter zijn in de B2B markt bijvoorbeeld vaak interessanter dan Facebook en Instagram.

Don’t #3: Alleen zenden en promoten

Wanneer je persoonlijk met iemand in gesprek bent is het heel irritant als diegene het de hele tijd over zichzelf heeft. Dit is met bedrijven op social media niet anders en mensen zullen deze bedrijven om deze reden ook niet snel volgen.
Ditzelfde geldt voor promoten. Uit de traditionele reclame zijn bedrijven gewend om te laten weten dat ze een speciale aanbieding hebben. Wanneer mensen deze reclame niet wilde ontvangen plaatsten zij een “Nee/Nee sticker” op hun deur. Online gebeurt dit door het bedrijf simpelweg te ontvolgen. Alleen zenden en promoten werkt dus niet op social media. De term “social” zegt daarin al genoeg.

Do #3: Ga de dialoog met de doelgroep aan

De reden dat mensen social media gebruiken is omdat zij gebeurtenissen online willen delen met vrienden, om daar vervolgens met hen over te praten. Interactie op social media is dus uitermate belangrijk. Wanneer een bedrijf zich in de sociale online wereld van gebruikers stort is het van belang dit niet te vergeten. Laat de doelgroep weten dat je naar ze luistert, ga de discussie aan en beantwoord vragen. De doelgroep is vaak wel geïnteresseerd in een mooie actie of een speciale aanbieding, maar dit moet niet het enige zijn wat een bedrijf te vertellen heeft.

Don’t #4: Zonder doel berichten verspreiden

Ga niet als een kip zonder kop berichten verspreiden op social media. Kijk wat er speelt onder je doelgroep, luister naar ze en haak hier met interessante en prikkelende content op in.

Do #4: Zorg voor een duidelijke strategie en realistische doelen
Zorg voor een duidelijke social media en content strategie en zorg dat je doelstellingen maakt die realistisch en specifiek zijn. Zo komt er in de social media strategie te staan hoe en waarom je social media in gaat zetten. Om je content te plannen en te organiseren kan een content kalender je hulp bieden; dit zorgt voor meer overzicht en houvast.

Don’t #5: Te lang wachten met een reactie

Don’t wait too long! Als bedrijf te laat met een reactie komen op negatieve berichten is slecht voor je imago. Consumenten zullen niet aarzelen nog een reactie te plaatsen wanneer een reactie te lang op zich laat wachten. Haak daarnaast niet te laat in op iets wat “trending” is. Dit om social media missers te voorkomen.

Screenshot Twitter Heineken

Do #5: Haak spontaan en snel in op gebeurtenissen

Bedrijven die snel en spontaan inhaken op gebeurtenissen via social media worden het meest gewaardeerd. Hoe sneller je inhaakt, hoe beter. Weet wel dat spontaniteit hierbij ontzettend belangrijk is; ga niet inhaken om het inhaken. Onthoud: De inhaker moet wel relevant zijn voor het bedrijf, het haakje met het bedrijf is vaak ver te zoeken. Een best practice op dit gebied is Heineken. Het bedrijf haakte in rap tempo in op de virale foto van een jurk –“the dress” waarbij iedereen een andere mening had over de kleur: goud met wit of blauw met zwart. De snelle reactie van Heineken werd gewaardeerd en ging viraal.

Welke bedrijven doen het volgens jou goed op social media? En heb je nog aanvullingen op deze do’s en don’ts? Laat het me weten in een reactie.

Lees ook: Een kwetsbare reactie op social media is key voor je reputatie


1805fd8Over Anna-Lotte van der Heide

Anna-Lotte van der Heide (21) is derdejaars student Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. In het tweede jaar volgde zij de specialisatie Mediamarketing en heeft zij stage gelopen op de communicatieafdeling van SBS Broadcasting. Op dit moment volgt zij de specialisatie Digitale Mediastrategieën. Lees hier meer over Anna-Lotte.

 

Advertenties

4 reacties Voeg uw reactie toe

  1. hannehiensch schreef:

    Goed artikel. Heineken is een perfect voorbeeld van een organisatie die alle social media uitingen op orde heeft. Ook voor kleine organisaties zijn deze tips goed voor gebruik. Zeker een veel gemaakte fout is om de social media op de stagiair af te schuiven. Niet doen!! Monitoren en een goed contentteam is tegenwoordig een must. Wordt journalist in plaats van marketeer op social media af en toe. Goede tips Annalotte, waar iedereen wat aan heeft.

    Liked by 1 persoon

    1. annalottevanderheide schreef:

      Bedankt voor je reactie, Hanne! Monitoren en een goed contentteam is vandaag de dag zeker een must. Heb je verder nog aanvullingen op deze do’s en don’ts?

      Like

  2. femkeboots schreef:

    Interessant artikel Anna-lotte, ik zou graag een keer samen een project met je willen uitvoeren!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s