Believe the Hype: een online succesverhaal

on

Schermafbeelding 2015-10-22 om 13.35.40 Jacinta Mayora (33) is levensgenieter en trotse eigenaresse van Believe the Hype: een Do It Yourself geïnspireerd modelabel. Als creatieveling én ondernemer weet zij als geen ander hoe het is om alles op te geven en je ware droom na te jagen. Lees hier het inspirerende verhaal over hoe Jacinta haar fysieke conceptstore verruilde voor een eigen fashion merk met een goedlopende webshop. 

Het roer om
“Voordat ik Believe the Hype oprichtte, heb ik jaren in de sales gewerkt. Toen ik daar geen voldoening meer uithaalde, ben ik bij Denham the Jeanmaker terecht gekomen. Hier werkte ik als office manager en deed ik de aftersales voor alle eigen winkels en alle overige Nederlandse klanten. Omdat Denham een vrij klein bedrijf is, heb ik daar goed mee kunnen kijken en veel geleerd. Helaas stopten mijn mogelijkheden bij de functie die ik op dat moment bekleedde. Ik kwam in het verleden vaker op een punt dat ik niet verder kon groeien, dus ik besloot voor mezelf te beginnen.”

Iedereen verklaarde me voor gek, maar dat gaf me juist een extra drive om ze het tegendeel te bewijzen.

Believe the Hype als conceptstore
“Ik ben erg creatief en heb ervaring opgedaan op zoveel verschillende vlakken. Het is inmiddels 2,5 jaar geleden dat ik mijn baan opzegde en besloot eindelijk mijn droom waar te maken. Het voelde gewoon alsof het tijd was. Iedereen verklaarde me voor gek, maar dat gaf me juist een extra drive om ze het tegendeel te bewijzen. Ik moest en zou een winkeltje beginnen. Het werd een conceptstore in de Jordaan met allerlei Do It Yourself geïnspireerde items: van posters en dromenvangers tot Shellac-nagellakbehandelingen en sweaters die ik zelf bewerkte met leuke teksten.”

Online succes
“De motor achter Believe the Hype is altijd social media geweest, met name Instagram. Believe the Hype maakte een gigantische sprong toen het werd opgepakt door diverse BN’ers. Na een bezoekje van Doutzen Kroes, die vervolgens een aantal foto’s op Instagram postte in haar Believe the Hype sweater, was het hek van de dam. De sweaters werden meteen enorm populair en ik kreeg steeds meer aanvragen via de mail. Op dat moment besloot ik – naast de winkel – een webshop voor de sweaters te beginnen. Deze webshop huur ik nog steeds via Seoshop. Met dit systeem heeft de site weinig onderhoud nodig en is de webshop makkelijk zelf te beheren.”

Met pijn in mijn hart heb ik de winkel gesloten, om me te focussen op Believe the Hype als merk.

Believe the Hype als modelabel
“Ik had totaal geen ambitie om een eigen kledingmerk te beginnen. Ik ben wel iemand die openstaat voor wat er op haar pad komt. De webshop werd een enorm succes, ongeveer 80% van de bestellingen kwamen via de webshop binnen. De winkel was niet meer lucratief. Het werd voor mij al snel duidelijk wat de volgende stap moest zijn. Ik heb mijn plan omgegooid en ben een nieuwe weg ingeslagen. Met pijn in mijn hart heb ik de winkel gesloten en ben ik me volledig gaan focussen op Believe the Hype als merk.”

Het merk
Schermafbeelding 2015-10-22 om 13.34.24“De focus van Believe the Hype ligt nog steeds op het customizen van truien en t-shirts. We hielden ons voornamelijk bezig met de damescollectie, maar deze is inmiddels aangevuld met een mannen- en kindercollectie. De collecties zijn nu te verkrijgen via de webshop en via wholesale. Ook bedrijven kunnen bij ons terecht voor bedrijfskleding: we bieden begeleiding tijdens het hele proces van design tot productie. Soms ontwerpen we zelf logo’s en werken we mee aan een huisstijl. Social media is nog steeds de motor achter het merk. Om ons bereik te vergroten, maken we gebruik van social influencers als bloggers en artiesten. Af en toe adverteren we via Facebook, echter ligt onze nadruk op Instagram. Uiteindelijk wil ik van Believe the Hype een merk maken met een eigen productie. Daarnaast wil ik ons assortiment graag uitbreiden. De t-shirts en truien zullen altijd de basis blijven, maar hier zullen zeker andere producten aan toegevoegd worden.”

Tips voor ondernemers
“Aan startende ondernemers wil ik vooral meegeven dat je altijd in jezelf moet blijven geloven. Het is belangrijk om goed naar anderen te luisteren en adviezen tot je te nemen, maar blijf altijd bij je eigen gevoel. En ook al is het soms moeilijk: laat je nooit uit het veld slaan door de negativiteit van anderen.”

Meer weten over Believe the Hype of hoe je zo’n leuke sweater in jouw kledingkast krijgt? Neem een kijkje op de website.


10488145_10205005171511223_136688469140977459_n

Selina Hehakaja (23) is studente Media, Informatie en Communicatie en is gespecialiseerd in Digitale Media. Ze heeft een voorliefde voor Apple, is altijd op zoek naar WiFi en een echte social media-addict. Benieuwd naar de schrijfster? Lees hier verder.

4 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Tamara de Groot schreef:

    Inspirerend verhaal en leuk geschreven!

  2. Tamara de Groot schreef:

    Inspirerend verhaal en leuk geschreven!

  3. didydex schreef:

    Wauw wat tof. Inspirerend!

  4. didydex schreef:

    Wauw wat tof. Inspirerend!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *