Michael Kubens van Designonclick over grafische vormgeving via het crowdsourcing principe

Van logo ontwerpen tot webdesign, grafisch vormgevers zijn tegenwoordig onmisbaar voor elk bedrijf. Mede hierdoor vinden er op dit moment veel ontwikkelingen plaats binnen dit vakgebied. Een belangrijk voorbeeld hiervan is grafische vormgeving via het crowdfunding principe. Het bedrijf dat momenteel een echte trend is op dit gebied is Designonclick. Dit wedstrijd-platform laat vele vormgevers strijden om het winnende ontwerp voor één opdrachtgever. Als toekomstig grafisch vormgever was ik benieuwd naar deze digitale media ontwikkeling en ging erover in gesprek met Michael Kubens.

Hoe zou je het bedrijf Designonclick omschrijven?  
Designonclick.nl is een online-marktplaats voor designprojecten waarbij ondernemers en ontwerpers samen gebracht worden door middel van het Crowdsourcing-principe. Meer als 21.600 tevreden  klanten hebben reeds projecten voor logo, web en flyer-design, naamgeving en andere categorieën uitgeschreven aan de internationale designer-community. Duizenden ontwerpers nemen deel aan de vele creatieve wedstrijden waarbij het beste designvoorstel aan het einde wint. Designonclick startte in 2008 in Neurenberg, Duitsland. Sinds kort zijn ze ook in Nederland terug te vinden! Het platform biedt verder ondersteuning in de Engelse, Spaanse en Franse taal”.

“In plaats van één enkele ontwerper brengen verschillende creatieve geesten hier een inbreng”.

Wat houdt grafische vormgeving via het Crowdsourcing principe in?
“Een wedstrijd begint met een briefing van de opdrachtgever en het vastleggen van het prijzengeld. In de briefing staan de wensen en verwachtingen van de klant omschreven. De ontwerpers kunnen deze briefing doorlezen, bij interesse deelnemen en hun ontwerp-suggesties indienen. De opdrachtgever kan elke ontwerp-suggestie beoordelen en een feedback geven. Op basis daarvan kunnen de ontwerpers hun ontwerpen verbeteren en het design zo goed als mogelijk op de wensen van de klant afstemmen”.

Untitled2Bron: Designonclick

Wat betekent grafische vormgeving via het crowdsourcing principe voor ontwerpers?
“De meningen van ontwerpers wat betreft wedstrijd-platformen zijn in te delen in twee kampen: Lovers & Haters. De lovers vinden de vrije keuzemogelijkheden voor projectdeelname en werktijdindeling een pluspunt. Daarnaast biedt zich de mogelijkheid aan direct met nieuwe klanten in verbinding te komen waarmee toekomstig eventueel nogmaals mee samengewerkt kan worden. De Haters vinden dat er onfaire prijzen voor hun werk gehanteerd worden en vinden de        tijd-/winstverhouding niet goed”.

Welke eisen worden gesteld aan grafisch vormgevers die zich registreren?
“Natuurlijk is het gewenst dat een geïnteresseerde ontwerper ervaring heeft en goed werk verricht. Dat gezegd hebbende stelt het platform geen specifieke vereisten zoals bijvoorbeeld een diploma in grafische vormgeving. Er kunnen zich dus ook studenten of autodidacten aanmelden. Desalniettemin is de concurrentie hard en moet een zekere kwaliteit afgeleverd kunnen worden om wedstrijden te kunnen winnen”.

Untitled
Bron: Designonclick

Hoe denk je dat deze digitale media trend zich de komende jaren ontwikkelt?
“Ons platform groeit elk jaar met ongeveer 30%. Wat we weten is dat op dit moment slechts een klein deel van de designmarkt via crowdsourcing verloopt. We denken daarom dat deze manier van werken nog sterk kan groeien en dat in de toekomst steeds meer projecten zullen verlopen via online wedstrijd platformen”.

Ben je van mening dat meer bedrijven crowdsourcing zouden moeten inzetten?
“Ja! Er zijn immers meer voor als nadelen aan verbonden. De klant krijgt een velerlei aan ontwerpen voorgeschoteld, het projectverloop is efficiënt, snel en goedkoop en de interactieve manier waarop gezocht wordt naar hun droomontwerp is voor veel ondernemers een plezierige aangelegenheid”.

Designonclick is dus een echte voorloper op het gebied van grafische vormgeving via het crowdsourcing principe waar veel bedrijven een voorbeeld aan kunnen nemen. Het inzetten van een internetmenigte voor het uitbesteden van werkzaamheden zou namelijk voor andere bedrijven ook heel goed kunnen werken. Toen ik voor het eerst hoorde over deze ontwikkeling was ik echter wel een beetje sceptisch. Dit kwam omdat ik dacht dat de trend negatief zou kunnen uitpakken voor grafisch vormgevers. Inmiddels zie ik, door het gesprek met Michael Kubens, een wedstrijd-platform als Designonclick juist als een kans voor ontwerpers om zichzelf te bewijzen naast hun reguliere opdrachten.

Wat vind jij van deze digitale media trend? Laat het weten in een reactie onder dit artikel!


photo

Auteur: Jennifer Burger

Jennifer is een student Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Nadat ze vorig jaar de specialisatie Digitale Media heeft afgerond breidt ze haar kennis op dit gebied momenteel verder uit met de specialisatie Digitale Mediastrategieën. Verder is Jennifer creatief en veel bezig met grafische vormgeving waardoor de artikelen die ze schrijft dit als onderwerp hebben. Meer weten over Jennifer? Lees dan haar ‘over de auteur’ artikel.

Ben je benieuwd naar de andere artikelen van Jennifer? Klik dan hier.


Advertenties

5 reacties Voeg uw reactie toe

  1. robinarntz schreef:

    Goed artikel! Ik heb ook al eerder van deze ontwikkeling gehoord, vind het zelf erg goed. Denk dat het ook mensen die meer voor hobby grafisch ontwerpen kan stimuleren om zo meer ervaring op te doen met het ontwerpen. Leuk geschreven!

    Like

  2. robinarntz schreef:

    Goed artikel! Ik heb zelf al eerder gehoord van deze ontwikkeling, vind het zelf een goede vooruitgang. Denk dat mensen die bijvoorbeeld als hobby grafisch ontwerpen zo ook de kans krijgen om gemakkelijk meer ervaring op te doen. Leuk geschreven!

    Like

    1. jenniferburger1995 schreef:

      Bedankt voor je reactie Robin! Ik hoorde dat jij je de laatste tijd veel bezig houdt met kunst, denk je dat deze ontwikkeling ook van toepassing zou kunnen zijn op dit vakgebied?

      Like

  3. Dnamy schreef:

    Duidelijk en actueel artikel! Ik wist nog niet veel over het nut van crowdsourcing voor grafisch vormgevers, maar dit artikel geeft mij hier meer inzicht in. Ik denk dat door deze vorm van crowdsourcing de hobby-vormgevers net zoveel kans maken als vormgevers met al veel ervaring en een diploma en ik denk dat dit zeker ook de kwaliteit van hun werk verhoogt.

    Like

    1. jenniferburger1995 schreef:

      Bedankt voor je reactie Amy! Ik ben het helemaal met je eens.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s