In gesprek met Upcoming’s Steven

1522148_797199650306004_1082327834_n

‘8 Simpele dingen waar je elke vrouw blij mee kunt maken’, ’16 Gedachtes die wij allemaal hebben gehad tijdens de seks’, het zijn stuk voor stuk artikelen waar iedereen zich mee kan identificeren. Upcoming.nl is een website die mij en daarbij nog zo’n 3 miljoen mensen elke dag vermaakt met entertainende artikelen. Ik ging in gesprek met Steven Strijbosch, gediplomeerd MIC-er en inmiddels hoofdredacteur van Upcoming.nl.

Wat is Upcoming.nl?

“Upcoming is in korte tijd uitgegroeid tot een van de grootste entertainmentsites van Nederland. We zijn ontzettend trots op de 3,5 miljoen unieke bezoekers per maand die we mogen vermaken met allerhande opvallende, grappige en deelbare artikelen. Momenteel werken er zes redacteuren bij Upcoming, exclusief een driekoppig tech-team dat verantwoordelijk is voor het design, het content managementsysteem en de ontwikkeling van nieuwe features voor de site, zoals bijvoorbeeld de quizfunctie. De redactie produceert overigens zo’n 150 artikelen per maand.”

Wat is de bedrijfsstrategie van Upcoming?

“Upcoming draait om originele, deelbare en lokale content. Wij weten wat er speelt in Nederland; wat trending is op het internet, maar ook waar mensen het over hebben bij het koffiezetapparaat. Onze redactie maakt artikelen die inspelen op dat sentiment. Met unieke invalshoeken en ideeën zijn we onderdeel van de discussie—of jagen we juist een discussie aan.”

Hoe bedenk je de juiste onderwerpen voor het schrijven van je artikelen voor Upcoming die aanslaan binnen Nederland?

“De redactie haalt vooral inspiratie uit de persoonlijke omgeving; ‘waar hebben je vrienden het over? Waar storen ze zich aan? Welke onderwerpen zijn wellicht controversieel?’ Daarnaast gebruiken we ons analysesysteem Katy—vernoemd naar Katy Perry—waar we realtime bijhouden welke artikelen, video’s of nieuwsitems er worden gedeeld op het internet. Zodoende kunnen we als eerste inspelen op een online of offline trend. Ook nostalgie is een erg belangrijk thema op de website. Levenslessen van Shin Chan, irritante dingen in RollerCoaster Tycoon of herkenbare momenten tijdens het MSN’en op een willekeurige dinsdag in 2003; dat werkt.”

“Het streven is altijd kwaliteit boven kwantiteit.”

Hoe lang ben je bezig met het schrijven van een artikel?

“Dat verschilt nogal. Enerzijds of het een tijdloos of een actueel artikel betreft, maar ook wat de insteek is. Met een quiz of een onderzoek ben je langer bezig dan met een lijstje over schattige otters die elkaars handje vast houden in het water. De redacteuren krijgen overigens geen productiequotum of iets dergelijks. We zijn een redactie, geen zielloze machine. Het streven is altijd kwaliteit boven kwantiteit.”

Ik zie vaak berichten op mijn Facebook-tijdlijn verschijnen van Upcoming. Waarom is social media, en dan in het bijzonder Facebook, een goede manier voor Upcoming om deze artikelen te promoten?

“Zonder Facebook, geen Upcoming. We zijn inderdaad erg afhankelijk van het bereik en betrokkenheid op Facebook, daarom is natuurlijke groei ook zo belangrijk voor ons. Andere websites gooien er tienduizenden euro’s tegenaan om hun website te promoten of likes te kopen. Wij hebben nog nooit geld uitgegeven ter promotie van onze Facebookpagina. Daarom hebben we nu een vrij trouwe achterban, die daadwerkelijk elke dag weer even komt kijken naar wat voor geks we nu weer hebben verzonnen.”

“Zonder Facebook, geen Upcoming.”

Heeft Upcoming.nl volgens jou de juiste strategie als bedrijf en hierbij de juiste social media strategie?

“Het klinkt misschien cliché—en enigszins arrogant—maar die 3,5 miljoen unieke bezoekers zijn echt pas het begin. We zijn de laatste tijd steeds vaker aan experimenteren met de inhoud van de website. Zo gebruiken we steeds meer tekst, heeft Dumpert onze rug en worden er sinds kort ook door RTL Nederland video’s geproduceerd met onze content als inspiratiebron.”

Upcoming mag dus daadwerkelijk spreken van een succesvolle strategie, want de 3,5 unieke bezoekers per maand hebben ze al binnen. Daarnaast is Facebook voor hun hét social media kanaal waarop zij berichten kunnen promoten en wat goed aanslaat bij hun publiek. Ik kan dus met een opgeheven gevoel mijn Facebook blijven checken, want zoals het er naar uitziet komt er in de komende jaren alleen maar meer Upcoming-entertainment.

Dit bericht is geschreven door mij, Charlotte. Ben je benieuwd wie ik ben? Lees dan: Charlotte Brugman

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s