Jos: ‘Als een artikel niet op social media is gepubliceerd bestaat dit artikel niet’

Op een avond zaten drie vrienden bij elkaar bier te drinken en waren zij zoals altijd aan het praten over hun favoriete festivals. Wie zullen er volgend jaar bij Pinkpop optreden? Wanneer krijgen we line-up van Lowlands te horen? En waarom is hier eigenlijk nog geen website voor bedacht? Met dit geniale idee is Festileaks.com opgestart. En met succes! Maandelijks heeft Festileaks 100.000 bezoekers en hebben zij bijna 15.000 likes op Facebook. Maar wat is Festileaks precies? Hoe zetten zij hun social media op? En wat is hun verdienmodel? Jos Willemsen, hoofdredacteur van het festivalplatform vertelt. 

Schermafbeelding 2015-10-25 om 17.06.25Wat is Festileaks? 

Festileaks is een festivalplatform waar wij het laatste nieuws plaatsen van alle grote pop- en rockfestivals van niet alleen Nederland maar van over de hele wereld. Denk hierbij aan de grote namen Pinkpop, Lowlands, Zwarte Cross, Sziget en nog veel meer. Wij plaatsen niet alleen het nieuws over deze festivals maar ook de geruchten. Nu in oktober zijn er al veel mensen benieuwd welke grote namen er aankomende zomer bij de verschillende festivals zullen optreden. Ondanks dat dit nog niet officieel bekend is gaan wij als Festileaks hunten, hierbij speculeren wij niet alleen maar raadplegen wij ook onze bronnen. Daarnaast plaatsen wij ook interviews en ervaringen van festival bezoekers.

Bijna al ons bereik komt via social media of uit de SEO resultaten van Google.

Op welke wijze speelt social media een rol in je werk?

Social media speelt een gigantische rol binnen Festileaks. Dit is de manier hoe wij aan ons bereik komen. Wij zeggen altijd zo ‘als een artikel niet op social media is gepubliceerd bestaat dit artikel niet’. Bijna al ons bereik komt via social media of uit de SEO resultaten van Google. Van alle social media kanalen bereiken wij via Facebook het grootste deel van ons publiek. Facebook is ook echt de plek waar wij in contact blijven met ons publiek. Voor ons is dit erg belangrijk. Zo weten wij met wie wij contact hebben en voor wie wij schrijven.

Welk social media kanaal is binnen Festileaks het meest effectief?

Op dit moment is dat zonder twijfel Facebook. Facebook is vanuit zakelijk perspectief het grootst en komt hier de meeste traffic vandaan. Maar vergeet ook zeker niet de branding. Branding heeft het meeste succes via Snapchat of Instagram. Via deze kanalen breng je het beste jouw tone of voice over. Je geeft lezers een beeld wat je minder goed op Facebook kan bereiken. Vooral Snapchat wordt steeds belangrijker binnen Festileaks. Wij merken dat steeds meer mensen ons gaan volgen op andere kanalen dan Facebook en het interessant vinden om te zien wat wij aan het doen zijn, in zowel de winter als in de zomer. In de zomer worden uiteraard alle festivals georganiseerd, maar hebben wij in de winter al het nieuws. Daarnaast moet je goed aanvoelen wat jouw publiek wilt. Zoals ik al eerder aangeef constateren wij de laatste tijd verschuivingen op Facebook. Voor deze lezers zijn wij ook actief op Twitter, Instagram en Snapchat.

Wij hebben geen kantoor, geen pand en dus ook geen onkosten.

Wat zijn de voordelen van een digitaal platform zoals Festileaks?

Voor de ons zijn is het grootste voordeel vooral kostenbesparing. Wij hebben geen kantoor, geen pand en dus ook geen onkosten. Al onze medewerkers zijn vooral studenten en werken part-time of op vrijwilligers basis. Dit betekend dat waar wij ook zijn, we kunnen altijd en overal berichten posten zonder dat wij hiervoor speciaal naar kantoor hoeven te komen. Overleggen doen wij gewoon via de groepschat of via de telefoon. Een keer in maand spreken wij met zijn alle af om een biertje te drinken. Je kan wel begrijpen dat dit enorm veel geld en tijd scheelt voor iedereen.

Wat is jullie verdienmodel?

Via een advertentiemodel generen wij inkomsten. We hebben een standaard banner op onze homepage en titelpagina. Deze banners worden door Goole uitgeleverd, Daarnaast doen wij ook aan native advertising in de vorm van sponsored content. Een van onze klanten is Vodafone. Vodafone wilde het internetgebruik in het buitenland op de kaart zetten. Dit is eigenlijk een taboe omdat iedereen denkt dat dit te duur is, terwijl je al voor 2 euro per dag de hele dag online kan zijn in het buitenland. Over deze campagne hebben wij een artikel geschreven. In het artikel schreven wij wat je allemaal kan doen op een festival in het buitenland als je internet op je telefoon hebt. Dit was eigenlijk een advertentie, maar komt dit niet zo over. Omdat de advertentie in de vorm van een artikel is geschreven zijn lezers veel eerder geneigd om het lezen. Hierdoor nemen zij dit onbewust op en komen zij tegelijkertijd in aanraking met het merk Vodafone en de campagne.

Heb je nog tips voor bedrijven die een digitaal platform willen opstarten?

Ik denk dat je vooral bij een digitaal mediaplatform niet bang moet zijn om dingen te proberen. De kosten zijn vaak erg laag, wat het laagdrempelig maakt om het op te starten. Een van de grote voordelen van online zijn is dat je echt van alles kunt proberen en ook direct resultaat kan bekijken. Zijn de resultaten niet goed? Dan haal je het platform ook net zo makkelijk er weer af. Schuw daarom niet om het te proberen!

Verder gaan veel bedrijven de mist in door gewoon overal maar aanwezig te zijn op social media. Wat er eigenlijk zou moeten gebeuren is dat je als bedrijf een goede keuze maakt op welke kanalen en welke platformen je aanwezig wilt zijn. Op die selecte keuze moet je ook meteen duidelijk aanwezig zijn en alle energie aan besteden. Weet waar je doelgroep op zit te wachten en wat er wel of niet werkt op social media. Dit is namelijk bij elk bedrijf per platform en medium anders. Ik bedoel een nieuwswebsite moet iets heel anders op Facebook plaatsen dan een entertainment bedrijf. Kies dat goed uit, weet waar je doelgroep zit en blijf in contact. Onthoud goed, je doelgroep is alles voor je. Zonder hen kom je nergens!

10675780_882952321749337_3500895193451246921_n Wil je meer weten over Festileaks.com? Bekijk hier hun Facebook!

Meer weten over de auteur? Klik dan hier.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s