Instagram for business: vanaf het begin [infographic]

Zoals we eigenlijk allemaal weten is Instragram hot en een van de belangrijkste sociale netwerken op het moment. Uit onderzoek is gebleken dat Instagram wereldwijd maar liefst 300 miljoen gebruikers heeft waarvan 1,4 miljoen Nederlanders. De photo-sharing applicatie is niet alleen belangrijk voor detailhandelaren, restaurants of influentials. Als een van de meest effectieve merk-building tools die vandaag beschikbaar zijn is Instagram steeds belangrijker voor elk soort bedrijf. Zonder een sterke aanwezigheid op Instagram, riskeren bedrijven te worden vergeten of worden zij compleet genegeerd. Daarom is het erg belangrijk om Instagram serieus te nemen, het kan een wereld van mogelijkheden openen voor een merk.

Zo, nu weten jullie waarom het belangrijk is om een bedrijf te promoten op Instagram. Benieuwd hoe? In deze volgende stappen leg ik uit hoe je een Instagram account moet opzetten voor een bedrijf, vanaf het begin.

Stap 1: Profieltekst en foto

Zorg dat er op jouw profiel een duidelijk verhaal of steekwoorden komt te staan over wie jij als bedrijf bent en wat jij doet. Zorg ervoor dat het in een oogopslag duidelijk is waarom mensen jou moeten volgen. Het schrijven van een kwaliteit bio is erg belangrijk, omdat de eerste indruk telt. Vergeet ook niet je website (mobiele landingspagina) te vermelden en zet vooral geen link bij de profieltekst van andere social media kanalen!

Stap 2: Post

Bied nuttige content. Post een foto die echt een bijdrage levert! Als je H&M als voorbeeld neemt zie je dat zij campagnes, kledingsetjes en fashionshows posten. Alles wat dus met het merk H&M te maken heeft. Variatie is hierbij een must. Je moet verschillende type content aanbieden zoals: quotes, trends, personeel, acties en producten. En vergeet vooral niet regelmatig foto’s te posten. Hiervoor kun je handige webbased tools voor gebruiken zoals: Onlypult en Schedugram. Met deze tools kan posts van te voren inplannen en kunnen meerdere personen een account gebruiken. In de avonden en weekenden wordt er het meest gekeken op Instagram, houd hier zeker rekening mee!

Stap 3: Lever kwaliteit

Als je goede kwaliteit wilt leveren moet je investeren in een goede camera of telefoon. Plaats alleen maar foto’s die van goede kwaliteit zijn. Hierdoor straalt ook jouw bedrijf meer kwaliteit uit. Jouw foto-feed is het eerste waar mensen naar kijken. Zorg er dus voor jouw foto-feed een duidelijk verhaal overbrengt en aansluit bij je verhaal of steekwoorden in de bio. Hierdoor krijg je ook meer volgers. Goede voorbeelden hiervan zijn de Instagram accounts van H&M, Negin Mirsalehi en Ikea. Denk daarnaast goed na over de tekst die je bij de foto plaats. Laat het een geheel zijn, het moet allemaal bij elkaar kloppen en dezelfde boodschap overbrengen.

Stap 4: Wees creatief

Wanneer het gaat om marketing, moet je origineel blijven! Wees creatief en denk out of the box. Je wilt altijd je concurrenten voor blijven. Met deze stap kan je dit juist voorkomen. Verzin een pakkende tekst of plaats een foto vanuit een ander standpunt dan normaal. Denk ook goed na wat de doelgroep graag wilt zien, doe hier onderzoek naar.

Stap 5: Herkenbaarheid

Maak je profiel herkenbaar. Zorg ervoor dat je foto’s plaatst waarvan de doelgroep meteen denkt: ‘Oh dit is een foto van bedrijf …’. Laat bepaalde onderwerpen terug komen elke week, hierdoor gaan de doelgroep jouw stijl herkennen. Denk hierbij aan een wekelijkse blogger of een recept van de dag. Sponsored content kan hierbij een grote rol spelen.

Stap 6: Hashtags

Het leuke van Instagram is dat als je een foto post je hier na een paar seconden meteen likes op kan krijgen. Je bericht is dus opgemerkt door andere gebruikers (consumenten) of door andere bedrijven. Om dit te bereiken heb je hashtags nodig. Door het gebruiken van hashtags worden je foto’s verspreid en heb je dus ook meer kans op likes. Gebruik niet zomaar hashtags! Post ze alleen bij een foto als de hashtags ook een relatie hebben met jouw bedrijf. Heb je geen inspiratie? Op Google vind je verschillende lijsten met voorbeelden van hashtags. Ook kan je hiervoor handige apps downloaden zoals: Instatag en Hashtagram.

 

Hier zijn een paar andere hashtag aanbevelingen:

  • Lokale bedrijven: hashtag je stad (#Amsterdam, #NewYork, #London)
  • Producten en diensten: hashtag je niche type (#Makeup, #Shoes, #Blogger)
  • Experts en websites: hashtag je branche (#Marketing, #Travel, #Fitness)

Stap 7: Engage

Zorg voor engagement. Betrek de doelgroep bij jouw berichten, laat ze participeren en maak een community. Goede leermeesters zijn de Instagram van GoPro en Fitgirlcode.

Stap 8: Analiseer

Ga na welke foto’s of hashtags er goed resultaat of welke geen goed resultaat hebben geleverd. Leer hiervan en pas je strategie aan. Kijk ook om je heen en leer van grote succesvolle merken. Bekijk de accounts om hier weer van te leren voor je eigen profiel. Dit hoeven niet perse accounts te zijn die in dezelfde niche zitten. Elk succesvolle account kan al helpen tot het ontwikkelingen van nieuwe ideeën voor je eigen profiel.

Stap 9: Heb plezier!

Uiteraard is de key tot succes plezier hebben. Heb plezier in maken en posten van de foto’s, ook zo kom je tot de beste resultaten en ideeën. Pas op, als je eenmaal aan Instagram begint kan het verslavend zijn!

Schermafbeelding 2015-10-24 om 00.12.17

Heb jij nog een extra tip die ik ben vergeten? Ik lees deze graag terug in de reacties!

Meer weten over de auteur? Klik dan hier.

Bronnen:

van Osta (2015), de 10 Instagram-geboden voor merken. Geraadpleegd op 19 oktober 2015: http://www.dutchcowboys.nl/events/de-10-instagram-geboden-voor-merken

LePage (2015), How To Use Instagram For Business: A Beginner’s Guide. Geraadpleegd op 19 oktober 2015: http://blog.hootsuite.com/how-to-use-instagram-for-business/

Advertenties

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. sylviatr_n schreef:

    Duidelijke infographic! Mooi vormgegeven. Informatie eromheen is ook erg interessant.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s