Hoe zet je het beste in social media in voor een webshop?

Social-media-afbeelding

Iedereen zit tegenwoordig op social media en post van alles op Facebook, Twitter, Instagram of Pinterest. De één laat zijn mening ‘horen’ en de ander post een video of foto van een gebeurtenis. Artikelen worden gedeeld en discussies worden gestart. Steeds meer is mogelijk via social media voor de consument, maar niet alleen de consument heeft baat bij social media. Steeds meer bedrijven beginnen te begrijpen dat ook zij gebruik moeten maken van deze trend. Dit wordt echter nog niet altijd even goed gedaan. Je wordt soms doodgegooid met vervelende reclame of pop-ups waar je helemaal niet op zit te wachten. De vraag voor veel bedrijven is: Hoe kan ik het beste social media inzetten voor mijn bedrijf? Dit is niet alleen handig voor bedrijven, maar ook voor jou! Misschien ben jij wel van plan een webshop op te zetten en wil je gebruik maken van social media. Met deze tips wordt je een stuk wijzer over het gebruik van social media.

Allereerst is het belangrijk om te kijken welke social media sites er zijn en welke handig zijn voor jouw bedrijf. Op welke social media zit mijn doelgroep en hoe kan ik hun het beste bereiken? De grootste social media sites op dit moment zijn: Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest. Voor dit artikel ga ik mij concentreren op twee sites, namelijk Facebook en Twitter.

Facebook

Facebook heeft inmiddels 760 miljoen gebruikers en omdat zo veel mensen Facebook gebruiken, lijkt het een makkelijk medium om in te zetten. Niets is echter minder waar. Veel bedrijven maken een pagina aan, omdat zij vinden dat zij een pagina moeten hebben. Zij gebruiken het zonder enige doelstelling en hebben geen goede content en gebruiken het slechts als zendmedium. Dit is fout! Interactiviteit is belangrijk, wanneer je gebruik maakt van Facebook. Het is essentieel om betrokkenheid te creëren. Deze betrokkenheid is nodig voor het creëren van een community.  Hoe doe je dit?

  1. Allereerst; weet wat jouw doelgroep is!
  2. Post relevante content voor jouw doelgroep.
  3. Reageer op jouw klanten.
  4. Stel zelf vragen aan de klanten en begin een conversatie.
  5. Creëer je eigen community.
  6. Reageer ook op de negatieve dingen en probeer het om te zetten naar iets positiefs.
  7. Geef jouw volgers iets extra’s. (Denk bijvoorbeeld aan een winactie)

Met Facebook is heel veel mogelijk op het gebied van content in tegenstelling tot andere social media sites. Facebook maakt het mogelijk om video’s, afbeeldingen, artikelen en grotere teksten te plaatsen. Maak daar dus ook gebruik van. Probeer in het begin jouw producten niet gelijk te verkopen, maar probeer eerst bekendheid te genereren. Pas later kan je jouw producten via Facebook aanbieden.

Twitter

Twitter heeft op dit moment 284 miljoen actieve gebruikers. Twitter heeft iets minder mogelijkheden dan Facebook op het gebied van content. Twitter heeft een beperkt aantal tekens en maakt het lastiger om video’s en afbeeldingen te plaatsen. Houdt daar rekening mee. Twitter kan het beste worden ingezet om een conversatie te beginnen. Denk aan de hashtags, maar gebruik alleen relevante hashtags. Zorg dat jouw hashtag viral gaat en start een conversatie en zorg voor engagement. Zorg dat jouw doelgroep over jouw merk gaat praten en maak jezelf populair. Twitter is geen medium om jouw producten te verkopen, maar om jouw merk bekend en groot te maken.

Deze tips zijn geen garantie voor een goede social media strategie. Ze kunnen echter wel wat inzicht geven in de trends die er op dit moment spelen en je helpen de beste social media in te zetten voor jouw bedrijf. Succes!

Heb je nog vragen of wil je jouw mening geven over dit artikel? Zet hieronder een reactie!

Wil je meer weten over mij? Klik dan hier.

Wil je nog meer informatie over Facebook? Klik dan hier.

Lees ook mijn interview met Tjallin Melgers hoe je een webshop kunt bouwen!

Advertenties

9 Comments Voeg uw reactie toe

  1. lisabrouwer schreef:

    Handige tips Kelly!

    Liked by 1 persoon

  2. saskiariedstra schreef:

    Goede blog, erg duidelijk ook.
    Is het ook handig om een conversatie aan te gaan via Facebook? Of is dat echt alleen voor Twitter?

    Liked by 1 persoon

  3. kellyaalberse schreef:

    Goeie vraag @saskiariedstra! Het is zeker handig om ook een conversatie aan te gaan via Facebook. Dat laat je volgers alleen maar zien dat je betrokken bent en luistert, wat weer goed is voor je merk!

    Like

    1. saskiariedstra schreef:

      Bedankt voor je snelle reactie. Nu is het voor mij helemaal duidelijk, Kelly!

      Liked by 1 persoon

      1. kellyaalberse schreef:

        Graag gedaan Saskia! Goed om te horen.

        Like

  4. Sterk artikel! Bedankt voor de tips

    Liked by 1 persoon

    1. kellyaalberse schreef:

      Dankjewel Charlotte! Ik zag dat jij ook over Facebook heb geschreven, erg goed artikel ook en leuk gecombineerd met sport!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s