De effecten van virtual reality op ons lichaam

on

In de komende drie jaar zal virtual reality groeien met zon 13,000 procent. Dit klinkt misschien ongelooflijk, maar niet onrealistisch als je je bedenkt dat een product als de Oculus Rift een paar jaar geleden nog haast ondenkbaar was onder de ‘normale burger’. Om meer over virtual reality te weten te komen bezocht ik de International Broadcasting Conference (IBC) waar er een masterclass werd gegeven over hoe virtual reality de wereld verandert, maar ook hoe het effect kan hebben op ons lichaam en onze manier van denken.

Tijdens de masterclass vertelde Edward Miller, filmmaker en ondernemer binnen de virtual reality-wereld, over de impact die virtual reality kan hebben op de mens. Want buiten dat het ontzettend indrukwekkend is dat je een bril opzet waarmee je je ineens in een ‘andere wereld’ bevindt, kan dit fysisch en psychologisch ook nogal een impact op het lichaam hebben.

Lichamelijke effecten

Het kan zomaar gebeuren dat je na het zien van een virtual reality-film misselijk wordt. ‘Er wordt gedacht dat zogeheten sim-sickness ontstaat doordat er een kloof ontstaat tussen wat de ogen zien en wat de rest van het bewustzijn voelt. Je kunt het een beetje vergelijken met vergiftiging. Je zintuigen vertellen je allerlei verschillende dingen, en je natuurlijke reactie als je vergiftigd bent is om over te geven. Het kan dus gebeuren dat je de headset afzet en misselijk wordt.’ Vertelt Miller.

Waar virtual reality een misselijkmakend effect op het lichaam kan hebben, kan het ook gebruikt worden voor pijnbestrijding. ‘Een mooi voorbeeld hiervan is SnowWorld,’ vertelt Miller, waarna hij een animatievideo laat zien waarin er sneeuwballen naar pinguïns worden gegooid. Hij vertelt verder: ‘Deze video wordt gebruikt bij mensen met derdegraads brandwonden. Zij moeten iedere dag hun verband laten vervangen, wat extreem pijnlijk is. Deze mensen kunnen geen pijnstiller zoals morfine krijgen, omdat dit ontzettend verslavend is. Wat er dus gedaan wordt, is deze mensen zo’n headset opzetten met het spel SnowWorld, waarbij ze zelf de sneeuwballen naar de pinguïns moeten gooien. Ze zijn erachter gekomen dat de mensen die dit doen, minder pijn voelen bij het verwisselen van het verband, en bij de heftigste gevallen blijkt het zelfs effectiever te zijn dan morfine. Het heeft dus een enorm fysiologisch effect op het lichaam.’
virtual reality masterclass

Psychologische effecten

In een studie uitgevoerd door de universiteit van Stanford werd gekeken naar wat er met testpersonen gebeurde wanneer zij het directe effect zagen van wat veel eten op het lichaam heeft. In een virtual reality-video zag de testpersoon een spiegel met daarin een avatar van zichzelf. Deze avatar werd alsmaar dikker, de enige manier om dit tegen te gaan was door te gaan joggen. De testpersonen kregen dus het directe effect van sporten op obesitas te zien. Wat bleek: de mensen die hieraan hadden meegedaan gingen na de test beter eten en meer sporten.

Nog een voorbeeld is een studie waarbij de testpersonen werd gevraagd een zogenaamde boom om te zagen. Deze test werd door twee groepen uitgevoerd: de ene groep speelde een gewoon computerspel, de andere groep speelde het spel met een virtual reality-headset op, waarbij ze daadwerkelijk iets in hun handen kregen waarmee ze zaagbewegingen moesten maken. Na het spel werd ervoor gezorgd dat de testpersonen een glas water omstootten, waarna ze dit op moesten ruimen. En hier gebeurde iets interessants. Het bleek namelijk dat de testpersonen die de virtual reality-headset op hadden gehad, en dus daadwerkelijk hadden ‘gezaagd’, aanzienlijk minder velletjes papier gebruikten dan de mensen die het computerspel hadden gespeeld. ‘Dit zijn dus voorbeelden van hoe slechts een paar minuten van virtual reality een diepgaand effect kunnen hebben op de echte wereld,’ begint Miller. ‘Stel je eens voor wat je hier allemaal mee kunt doen! Stel bijvoorbeeld dat je de effecten van je donatie kunt zien na een aardbeving. Of mensen laten zien wat hun acties ten gevolge hebben voor de natuur, bijvoorbeeld als je laat zien wat er gebeurt als ze veel water gebruiken of te veel elektriciteit gebruiken,’ fantaseert Miller verder.

Virtual reality is, en zal in de toekomst nog veel meer zijn dan een leuke gadget die technologiefanaten het hart op dol brengt. Als we Miller mogen geloven – en dat mogen we – ligt de Oculus Rift zelfs dit jaar nog bij gezinnen onder de kerstboom. Bij het verlaten van de zaal betrap ik mezelf erop te fantaseren waar we dan over drie jaar, 13,000 procent van hier, zullen staan. Ik heb werkelijk geen idee, maar ik ben  ontzettend benieuwd naar wat de virtual realitytoekomst voor ons in petto heeft.

Wat denk jij dat virtual reality ons over drie jaar gebracht heeft?

Over de auteur

Mijn naam is Alex, ik ben een 21-jarige Media, Informatie en Communicatiestudente aan de Hogeschool van Amsterdam. In het tweede jaar van mijn studie heb ik me gericht op Digitale Media en nu, in het derde jaar, specialiseer ik mij in Digitale mediastrategieën. Op MICwatching plaats ik  artikelen over onderwerpen die mij interesseren binnen de digitale mediawereld. Ik ben te vinden via onder andere InstagramTwitter en Pinterest.

Advertenties

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. Linda Thai schreef:

    Goed geschreven artikel! Het is interessantom te lezen hoe virtual reality effect heeft op de mens. Ik ben daarom ook benieuwd wat virtual reality ons in de toekomst gaat brengen.

    Ik heb zelf ook over virtual reality geschreven. https://micwatching.nl/2015/09/29/virtual-reality-op-4-andere-manieren/ Wist je dat virtual reality ook gebruikt wordt bij angststoornissen?

    Groetjes

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s