Sponsored content: zeven dingen die je beter niet kunt doen

Adverteren door middel van het plaatsen van gesponsorde artikelen op blogs en online magazines als NSMBL en Girlscene wordt steeds meer een vast onderdeel in marketingcampagnes. Het is goedkoper dan een tv-reclame of advertentie in een tijdschrift en het merk kan er veel exposure voor terugkrijgen. Helaas zie ik regelmatig advertorials en mails langskomen waaruit blijkt dat nog niet ieder bedrijf snapt hoe het plaatsen van gesponsorde content op een blog werkt. Daarom bij deze ‘zeven dingen die je beter niet kunt doen’ (natuurlijk met uitleg hoe het beter kan).

insamenwerkingmet1. Verkeerde doelgroep bij product
Het klinkt zo logisch, maar in de praktijk gaat het nog wel eens mis. Bedrijven kijken graag naar de bereikcijfers. Natuurlijk is dit ook belangrijk, maar bezoekers klikken een artikel eerder aan als het ook bij de richting van de blog past. Dus als sportmerk kun je beter kiezen voor een healthblogger in plaats van een beautyblogger, ook al zijn de bereikcijfers van de beautyblogger (die af en toe eens sport) nog zo groot. Uiteindelijk zal het engagement op de healthblog groter zijn.

2. Het artikel inrichten als een persbericht.
Wanneer de deal rond, kan de blogger gebriefd worden. Hierbij kan het handig zijn de blogger de bloggers zelf een invalshoek te laten bedenken; laat ze creatief zijn met jouw call-to-action. De blogger weet namelijk precies wat voor artikel goed werkt op de blog. In de meeste gevallen is het belangrijk het product op te sturen naar de blogger, zo kan de blogger het product zelf gebruiken en er foto’s van maken. Artikelen die voor het grootste deel bestaan uit voorgeschreven teksten en catalogus afbeeldingen scoren een stuk minder dan een persoonlijk geschreven stuk. Zie bijvoorbeeld het verschil tussen deze en deze advertorial voor Hunkemöller.

3. Zo vaak mogelijk de merknaam noemen
Het blijft een feit dat lezers het liefst onbetaalde artikelen zonder reclame zien. Als in een artikel heel vaak een bepaald merk wordt genoemd, voelt dit al snel opdringerig. Dit kan ervoor zorgen dat mensen afhaken en negatieve associaties bij het merk krijgen. Lijstjes waarin bij één punt het merk genoemd staat, zijn bijvoorbeeld leuker om te lezen dan een tekst die volledig in het teken staat van reclame. Sowieso werken lijstjes goed, de lezer wordt, bij het zien van de titels, nieuwsgierig naar alle punten en zal verder klikken en dus geconfronteerd worden met jouw merk bij een van de punten.

4. Gratis een link willen plaatsen op een blog.
We weten allemaal dat het plaatsen van links op verschillende websites goed is voor de SEO van een bedrijf. Maar bespaar de moeite; bloggers (en de mediabureaus van de bloggers) willen geld zien. Als je geluk hebt, worden producten die je op stuurt naar een blogger genoemd in een artikel, maar ook deze kans is heel klein, zeker bij de grote bloggers. Product placement op televisie is tenslotte ook niet gratis.

5. De ‘in samenwerking met..’ of ‘advertorial’ tekst weg willen laten onder het artikel.
De ‘in samenwerking met’ of ‘ advertorial’ tekst bij het artikel weg willen laten. Bloggers willen transparant zijn tegenover hun lezers en zullen deze tekst 9 van de 10 keer toch gewoon vermelden. Officieel is dit zelfs verplicht. Daarnaast valt het de lezers op als in een artikel naar een bepaalde website links zijn geplaatst. Uiteindelijk gaat het lezers vooral om de inhoud van het artikel (zie punt 2). Is het leuk geschreven, lezen ze het wel. Ook al staat er ‘in samenwerking met’ bij. Op televisie en in tijdschriften is tenslotte ook altijd te lezen wanneer iets gesponsord is, dus waarom op blogs niet?

6. Geen goede research/fouten in mails.
Ik heb al meerdere keren mails langs zien komen als: “Beste Mascha, Jouw website Misslipgloss…”  (ter info: Mascha is van Beautygloss en Cynthia van Miss Lipgloss). Als de mail van een klein merk komt, neigen bloggers er al snel naar om deze mail gelijk te verwijderen. Belangrijk dus om mail goed te controleren voordat deze verstuurd wordt.

7. Denken dat het werk erop zit als het artikel online staat
Zo makkelijk is het niet! Vraag na afloop van de campagne altijd een rapportage op bij de blogger of het mediabureau met het aantal lezers van het artikel, eventueel het aantal klikken door naar de website (handiger om hier als bedrijf zelf een UTM code voor aan te leveren, werkt gelijk mee aan SEO) en een screenshot van de statistieken van Facebook en andere sociale mediakanalen waar een link naar het artikel opgeplaatst is. Zo kan er geanalyseerd worden wat er goed ging en wat er de volgende keer beter zou kunnen.
feedback-form-excellent-1238383Wat vind jij van gesponsorde artikelen? Heb jij nog meer tips voor bedrijven die gesponsorde content in willen zetten?

Tekst: Bron en bron
Afbeeldingen: Bron en bron


linda van nieuwkerk
Dit artikel is geschreven door Linda van Nieuwkerk, student digitale media met een bijbaan in de wereld van het online adverteren.
Meer weten?

 

Lees ook:
Leonie: “Mijn blog is compleet afhankelijk van Facebook.”
Ted Talk: Online video advertising, waarom?

Advertenties

3 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Ik wist helemaal niet dat dit zo populair was! Goed om te weten

    Like

    1. Ja, er wordt heel veel op blogs geadverteerd. Meestal te herkennen aan ‘advertorial’ onderaan het artikel, maar voor de merken positief als de gesponsorde artikelen je niet zo opvallen. 🙂

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s