5 Redenen waarom sponsored content beter werkt dan banners

1 Sponsored content is zichtbaar!

Uit verschillende studies blijkt dat advertenties in de vorm van banners of advertenties op social media niet of nauwelijks werken. Bij Facebook is de zogenaamde ‘click through rate’ (CTR) met 0,119% erg laag. De advertenties zijn niet prominent genoeg aanwezig of zitten buiten het ‘zichtveld’ van de gebruiker. Dit bleek uit een eyetracking studie van de Niels Norman Groups (2007). Sponsored content bevind zich binnen het zichtveld van gebruikers waardoor er automatisch naar gekeken wordt en ook vaker op wordt geklikt.

2 Sponsored content wordt vaker gelezen!

Sponsored content blijkt dus in de praktijk een veel grotere groep te bereiken en wordt vaker daadwerkelijk gelezen. Uit een studie van Sharethrough bleek dat sponsored content veel vaker wordt gelezen dan bijvoorbeeld advertorials. Dit komt omdat de tone of voice veel beter is aangepast aan het medium waarin de content zich bevind. Hierdoor haal je een lezer niet uit zijn flow en is het ‘afhaak percentage’ dus lager. Informatie die in verhaalvorm wordt gegoten blijft bovendien langer hangen dan informatie die als advertentie wordt gepresenteerd. Als er ook beeld bij zit is het nog makkelijker om je iets te herinneren.

3 Sponsored content verhoogt de merkwaardering

Bij sponsored content is dit 32%, bij geïntegreerde banners slechts 23%. Dit heeft als gevolg dat de aankoopintentie ook hoger is (respectievelijk 52% versus 34%). Een hoge aankoopintentie is voor bedrijven erg belangrijk, zo genereer je uiteindelijk omzet.

Ook bleek dat de consumenten die een product gekocht hadden, zich na het zien van een geïntegreerde advertentie meer identificeerde met het merk. Identificatie met een merk is belangrijk voor de band die een klant met een merk opbouwt. Als de klant zich eenmaal verbonden voelt met het merk is de kans op herhalingsaankopen een stuk groter.

4 Sponsored content wordt sneller gedeeld

Sponsored content wordt door consumenten veel sneller gedeeld omdat het al in een leuk jasje gestoken is. Het voelt niet alsof je reclame aan het maken bent wanneer je deze berichten deelt. Bij banners is de ‘deelbereidheid’ slechts 19% terwijl dit percentage bij sponsored media 32% is.

5 Sponored content & influencers
Steeds meer merken kiezen ervoor om samen te werken met influencers. Dit is een manier om je doelgroep nog beter te bereiken en om gelijk in te spelen op de de nieuwe manieren van mediagebruik. Vloggers als Enzo Knol en Teske de Schepper posten herhaaldelijk gesponsorde artikelen of video’s waarin ze een product aanprijzen. Een voorbeeld hiervan is de video van Teske waarin ze samenwerkt met NS om het ov en de ov-fiets te promoten. Ook hier is de tone of voice weer afgestemd op de doelgroep, wat de merkwaardering verhoogt en dus ook de kans op herhalingsaankopen.

Lees hier meer over de auteur: https://micwatching.nl/2015/10/23/over-de-auteur/
https://www.linkedin.com/profile/guided?trk=uno-choose-ge-no-intent&dl=no

Advertenties

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. maddeleenhop schreef:

    Interessant artikel! Denk je niet dat mensen die een website bezoeken zich na een tijdje ook gaan ergeren aan branded content? Het is immers wel een soort sluikreclame en bezoekers willen misschien graag liever onafhankelijke informatie krijgen.

    Like

    1. roosdes schreef:

      Ik denk dat ergeren alleen zal voorkomen als de transparantie ontbreekt. Als duidelijk is waar het artikel over gaat heeft de lezer altijd de keuze om weg te klikken en zo ergernissen te voorkomen.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s