How to: Hoe maak je als artiest online het verschil?

taylurkingInmiddels is het populaire televisieprogramma The Voice of Holland alweer begonnen aan seizoen zes. De talentenjacht waarin juryleden Marco Borsato, Ali B, Anouk en Sanne Hans (Miss Montreal) op zoek gaan naar een authentiek stemgeluid is niet meer van de buis weg te denken. Met meedoen aan zo’n talentenjacht als The Voice ben je in één klap bekend. Dat kan leuk zijn, maar ook moeilijk. Want wat als je de talentenjacht moet verlaten? Hoe blijf je dan bekend bij het publiek?

Veel artiesten zijn begonnen met een talentenjacht en daarna doorgebroken. Neem Jim, Jamai, Charley Luske, Romy Monteiro en Nick van Nick & Simon. Toen deze artiesten aan een talentenjacht meededen, wisten ze nog niet wat ze allemaal konden verwachten. En dan is de talentenjacht voorbij en begint het gewone leven weer. Zie je dan maar eens te onderscheiden in 2015. Iedere volslagen onbekende kan een YouTube- kanaal openen, een eigen website maken of duizenden vind ik leuks- krijgen voor een Facebook- pagina. Als artiest is het daarom belangrijk om eerst terug te keren naar de basis, aldus Marcella Smeele van Synergy For Music.

Stap 1: Wat is jouw muzikale identiteit?
Waar sta je voor, welke muziek maak je en wat wil je overbrengen naar je fans. Als je precies weet wat jouw muzikale identiteit is, kan je een plan gaan maken over hoe je die identiteit online kunt uiten. Je laat een goede foto van jezelf maken die je laat zien op zowel je website als op alle social media profielen. Een foto wsharon doorsonaarmee je laat zien wie jij bent, wat je
karakter is en waar je voor staat. Door dit te doen kunnen je fans zich met je identificeren. Een goed voorbeeld is Sharon Doorson. Sharon kreeg nationale bekendheid door haar deelname aan The Voice of Holland. Zoals te zien op de foto hiernaast heeft Sharon Doorson op al haar profielen de foto van haar nieuwe album. Ook gaat haar laatste tweet over een optreden in verband met dit nieuwe album en is haar laatste YouTube-filmpje het nieuwe liedje. Dit is een goed voorbeeld van hoe alles op elkaar afgestemd kan worden.

Stap 2: Social Networking
Anno 2015 is het woord Social Media natuurlijk niet meer weg te denken uit het woordenboek van een artiest. Je hoeft maar op Twitter te zoeken op de hashtag van je naam en een rij met tweets verschijnt. Social Media aanmaken als artiest is erg belangrijk. Het bepaalt je imago. En hoe blijf je bij het imago wat je wilt uitstralen? Uit een rapport van New Media Monsters uit 2012, die onderzochten hoe artiesten Social Media in kunnen zetten, is gebleken dat je je op Social Media moet houden aan vier stappen voordat je een bericht plaatst.

  • Subject: Waar wil je het over hebben? Wil je je muziek promoten of juist iets over jezelf vertellen? Zorg dat het doel van je bericht duidelijk is.
  • Shape: Welke vorm van content ga je gebruiken? Kies een vorm die past bij het doel van de boodschap die je wilt vertellen.
  • Scheduele: Plaats berichten op een relevant tijdstip. Ga na wanneer je fans het actiefst zijn op Social Media en plaats dan foto’s van je optreden van de vorige dag.
  • Stand Out: be different. Moeilijker gezegd dan gedaan, maar probeer op een creatieve manier te laten zien wie jij bent. Een fan zal een origineel bericht langer onthouden en zal het door vertellen. Dit zorgt weer voor meer naamsbekendheid.

Stap 3: Contentstrategie
Om je bij stap 2 goed te kunnen houden aan de vier Social Media stappen is het belangrijk om duidelijk inzichtelijk te hebben wat je contentstrategie is. Als fan wil je volgens Marcella Smeele van Synergy For Music niets liever dan in contact staan met je idool. Dus moet je als artiest een strategie bedenken waarbij de artiest zijn fans leert kennen. Taylor Swift kwam bijvoorbeeld met een #taylurking hashtag. Een hashtag waarbij fans uitgedaagd werden om foto’s te maken met een Taylor Swift merchandising item. Deze foto’s publiceerde Taylor vervolgens op haar Social Media. Hier maakte ze haar fans heel erg blij  mee.

Wat vind jij van de Taylurking actie van Taylor Swift? Zou je het zelf ook zo aanpakken als artiest? Laat het mij weten in een reactie.

Bron: Synergy For Music, Frankwatching
Foto: Twitter


Melanie HazenbergOver Melanie Hazenberg

Melanie Hazenberg (20) is derdejaars student Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. In het tweede jaar volgde zij de specialisatie Tekstschrijven en heeft zij stage gelopen op de nieuwsafdeling van de Evangelische Omroep. Op dit moment volgt zij de specialisatie Digitale Mediastrategieën. Haar expertise is muziekmarketing. Lees hier meer over Melanie.

Advertenties

3 reacties Voeg uw reactie toe

  1. melaniehazenberg schreef:

    Dit is op Melanie Hazenberg herblogden reageerde:

    Mijn artikel op MIC Watching 🙂

    Like

  2. annajanknegt schreef:

    Leuk artikel en leuke invalshoek Melanie!

    Ik denk dat de taylurking strategie van Taylor Swift ook zeer interessant is voor de ‘kleinere’ artiesten, al moeten deze natuurlijk wel een actieve en enthousiaste fanbase achter zich hebben staan.

    Liked by 2 people

    1. melaniehazenberg schreef:

      Hoi Anna,

      Bedankt voor je reactie! Het is zeker belangrijk dat jonge artiesten een fanbase hebben en deze tips kunnen helpen om dat te bereiken.

      Groetjes, Melanie

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s