Twitter update: Geen doden.

on

Op maandag 3 augustus zijn er in het centrum van Alphen aan den Rijn twee bouwkranen omgevallen. De twee bouwkranen zijn terecht gekomen op verschillende huizen.  Losstaand van de materiële schade werd er natuurlijk ook gevreesd voor de levens van mensen. Want:  Waren er mensen onder de bouwkranen terecht gekomen? En zo ja: Hoe gaat het nu met hen? Gelukkig bleek achteraf dat er bij het ongeval geen mensen om het leven waren gekomen. Toch was de onrust groot onder de bewoners van Alphen aan den Rijn. Dat was vooral ook op social media te merken. Hoe ga je met deze onfionarust op social media om als gemeente. Daar sprak ik Fiona Belt over.

Waarom was social media zo belangrijk in deze situatie?

‘Ten eerste verschenen nog geen tien minuten na het incident de eerste foto’s en filmpjes op social media. Één daarvan was behoorlijk schokkend. Te zien was hoe de kranen op de huizen vielen, terwijl een paar mensen hard aan het schreeuwen waren. Deze beelden verschenen direct op social media, waarna mensen erop gingen reageren. Er kwam een gigantische hoeveelheid aan informatie over het ongeval op internet, nog voordat de gemeente de kans had om er iets over te melden. Ten tweede bleef het lang onduidelijk hoeveel slachtoffers er waren gevallen. Deze onduidelijkheid zorgde ook voor veel onrust op social media’.

Waar liepen jullie tegen aan?

‘Het was erg moeilijk om als gemeente de leiding te krijgen in de communicatie over de crisis. Er verschenen namelijk zoveel berichten van zoveel mensen op social media. Daardoor is het erg moeilijk om de feiten duidelijk te maken en onzin berichten te weerleggen. Op deze manier kan er onduidelijk ontstaan bij mensen. Wat is er nou precies waar? Ook hielpen andere autoriteiten niet erg mee. Social media- accounts van bijvoorbeeld de brandweer en politie meldden steeds berichten over het aantal gewonden, terwijl dit nog helemaal niet bevestigd was. Dat zorgt natuurlijk voor nog meer onduidelijkheid’.

Hoe gingen jullie daarmee om?

‘We hebben geleerd dat de controle over een crisis houden onmogelijk is. Die ambitie moeten we ook zeker niet hebben als gemeente. Het is vooral belangrijk om op social media aanwezig te blijven. We moeten blijven berichten over de huidige omstandigheden. Berichten dat er nog geen duidelijkheden zijn is beter dan helemaal niet berichten. Daarnaast is het erg belangrijk om het dialoog met de bewoners te blijven zoeken. We hebben ontzettend veel vragen via Twitter beantwoord’.

Wat hebben jullie geleerd als gemeente?

‘Wat we vooral hebben geleerd is om te weten wat er speelt in de samenleving. Mensen uitten
hun gevoelens vaak via social media. Door social media in de gaten te houden weet je wat er speelt. Het is heel belangrijk gedurende de hele crisis de berichten op social media in de gaten te houden. Op deze manier kan je hierop inspelen’.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s