Gamen onder werktijd!

De Nederlandse game-industrie staat volop in bloei. Naast entertainmentgames worden games ook steeds meer ingezet voor serieuze doeleinden, zoals het bedrijfsleven, onderwijs en de zorg. Dit fenomeen noemt men ook wel serious of applied gaming. Het bedrijf IJsfontein domineert binnen Nederland deze steeds groter wordende markt.

Sinds 1997 ontwikkelt IJsfontein dit soort games voor verschillende organisaties, met als doel media interactief te maken. Dit doen zij voor vele grote klanten als Shell, Ziggo en het Ministerie van Defensie. Maar wat is nou de meer waarde van zo’n game? En is applied gaming voor elk bedrijf een goed middel? Dit en meer vraag ik aan Jephta Peijs, medewerker bij IJsfontein.

Wat kan je precies bereiken met applied gaming?
“De games worden ingezet als effectief leermiddel en bieden hulp bij het oplossen van complexe, maatschappelijke vraagstukken. Applied games kunnen bijvoorbeeld worden ingezet voor het overbrengen van kennis, het bieden van nieuwe inzichten of het stimuleren van teamvorming of klantgerichtheid.”

Voor Ziggo is bijvoorbeeld de game ‘Ziggo Retail Battle’ ontwikkelt. Het doel van deze game is om de salesprestaties van de retail partners van Ziggo te verbeteren. In de game gaan medewerkers van verschillende winkels online de strijd met elkaar aan en leren zo op een interactieve manier de achterliggende behoefte van klanten te achterhalen.

Wereldwijd groeit applied gaming razendsnel, naar verwachting zal de markt in 2015 tot 10 miljard euro omzetten. Nederland telt 330 gamebedrijven, waarvan, ongeveer 40 procent bezig is op het gebied van applied gaming. Gedegen concurrenten van IJsfontein in Nederland zijn; Ranj, Little Chicken, Grendel en Flavour. De meeste bedrijven opereren vooral binnen hun eigen land. Naast concurrenten ziet IJsfontein deze bedrijven ook als de meest inspirerende collega’s.

Vroeger werden we gevraagd om een ‘geinig’ spelletje te maken. Nu zien mensen echt het resultaat dat met gaming en spelend leren bereikt kan worden.

Kan applied gaming voor elk bedrijf worden ingezet?
“Een game wordt vaak geheel op maat gemaakt of aangepast voor een bedrijf, met behulp van mensen die veel weten over het bedrijf en inhoudsdeskundigen. Dit maakt dat applied gaming inderdaad voor elk bedrijf toepasbaar is. Meestal is een game bedoelt om iets te veranderen in een organisatie. De game kan de boel in gang zetten, maar of er daadwerkelijk iets verandert, hangt van veel variabelen af zoals de omgeving, beloningsstructuur en de faciliteiten.”

Zit er nog groei in deze markt?
“Ja zeker! Met name omdat gaming steeds serieuzer wordt genomen. Vroeger werden we gevraagd om een ‘geinig’ spelletje te maken. Nu zien mensen echt het resultaat dat met gaming en spelend leren bereikt kan worden doordat er steeds meer succesvolle voorbeelden zijn. Daardoor groeit de vraag enorm en komen er steeds meer opdrachten binnen.”


Meer weten over deze auteur? Klik dan hier

Heb jij nog een brandende vraag over applied gaming of wil je de discussie aangaan over dit onderwerp?
Ga dan naar het forum van MICwatching!

Lees ook:
How To: 10 manieren om Snapchat in te zetten voor je bedrijf

Advertenties

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. jessicascholten schreef:

    Interessant artikel!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s