‘Scoren’ op Social Media, zo doe je dat

voetbal-social-media


Patrick Stevens, een 23-jarige afgestudeerde van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Momenteel is hij redacteur bij VoetbalPrimeur en weet hij precies aan welk touwtje hij moet trekken voor succes in de harde en snelle wereld van de digitale media. Van keihard op je bek gaan tot strijken met de eer van jouw succesvolle artikel, hij kent het allemaal.

Hij houdt zich voornamelijk bezig met het Facebook-kanaal en Instagram-account van VoetbalPrimeur. Dagelijks plaatst hij interessante nieuwtjes en zorgt er daarmee voor dat de doelgroep, voetballiefhebbers tussen de 12-30 jaar oud,  weer een kijkje neemt op de website. Verder schrijft hij artikelen, variërend van achtergrondartikelen tot het plaatsen van media-items.

De doelgroep ‘triggeren’ om een bezoek te brengen aan je website, dat is de sleutel tot succes.

Social media kan op verschillende manieren worden ingezet, dit kan mislukken maar het kan ook goed uitpakken. Hoe doet Patrick dat?

Het is aan hem de taak om de doelgroep, door middel van Facebook, Instagram en Twitter, op de hoogte te houden van de laatste interessante voetbalnieuwtjes. Eigenlijk draait het om zoveel mogelijk likes te scoren. Dit doen ze door artikelen van de website op deze kanalen te verspreiden en grappige of opmerkelijke voetbalgerelateerde onderwerpen te plaatsen. Denk hierbij dan aan klassieke momenten als Spanje – Nederland (1-5) of Louis van Gaal die weer in steenkolen-Engels iets grappigs zegt.

Uit ervaring heb ik gemerkt tijdens projecten dat het knap lastig kan zijn om interactie met de bezoekers te genereren, hoe pak jij dit aan?


‘Bij elk post die ik plaats voor VoetbalPrimeur, in geval van social media (Facebook en Instagram), verwerk ik in mijn tekst een vraag waar de bezoekers op kunnen antwoorden. In het geval van de website hebben wij niet de taak om expres discussies uit te lokken. De artikelen zelf zijn vaak al reden genoeg om een discussie op gang te brengen. Daar hoeven wij als redacteuren niet veel aan te doen. We letten er wel streng op dat de discussies in goede banen worden geleid (geen schelden etc.)’.

Het is misschien wel de beste speler ter wereld… en ik vergat hem.

Fouten maken is menselijk, dat gebeurt de beste. Wat is jouw grootst gemaakte fout bij het inzetten van social media?

‘Een echte fout wil ik het niet noemen, meer ongelukkig. Ik heb namelijk ook als taak om verjaardagen van grote spelers (kaliber Cristiano Ronaldo) onder de aandacht te brengen via Facebook. Even een korte post waarin ik de speler feliciteer en de bezoekers oproep om hem ook te feliciteren. Normaal hield ik elke verjaardag bij, tot die van Lionel Messi, het is misschien wel de beste speler ter wereld… en ik vergat hem. De concurrent van VoetbalPrimeur, VoetbalZone, had deze post wel op hun Facebook-kanaal staan, en die scoorde als een spreekwoordelijke tiet. Een gemiste kans die ik niet snel zal vergeten.’

Unieke content juist en snel leveren, daar draait het om. Lukt dat niet, dan faal je.

‘Het vergeten van de verjaardag van Lionel Messi kan gebeuren, hoe lullig het ook is op zo’n moment. De hoofdredacteur begreep het en prijsde het dat ik zo eerlijk was om het toe te geven. Wat betreft de post was er niets meer aan te doen. Op de website is diezelfde dag wel nog een video verschenen over Messi, om zodoende toch stil te staan bij zijn verjaardag. Maar de grootste slag wordt in zo’n geval geslagen via Facebook en dat had ik gemist. Het is ook NOT DONE om dan alsnog iets op Facebook te plaatsen. De concurrent was immers sneller en dat zien de bezoekers ook. Leren van je fouten!’

VoetbalPrimeur heeft op Facebook, Instagram en Twitter bij elkaar zo’n 212.959 volgers. Ze trekken het meeste publiek op Facebook, hier zit het grootste deel van hun doelgroep. Omdat Facebook voor hun het belangrijkste kanaal is proberen ze de concurrent altijd voor te zijn met het doorplaatsen van nieuws. De gedachte hierachter is dat ze hopen dat de bezoekers dat ook zien en hun aanraden bij hun (voetbal)vrienden.

‘Ook unieke content is erg belangrijk. Als Spanje met 5-1 verliest van Oranje, dan is het aan ons ook de taak om daar een humoristische invalshoek bij te zoeken. Wees uniek op een leuke manier, dan krijg je vanzelf meer volgers.’

Heb jij nog ideeën over de digitale wereld, waar zie jij deze eindigen?

‘Ik denk dat we steeds meer toe werken naar een wereld waarin onze privacy op het web verdwijnt. Kijk bijvoorbeeld naar Achmea die een campagne wil starten waarin we ons rijgedrag digitaal bekendmaken om zodoende korting te krijgen op allerlei premies. Je hebt nu ook al allerlei advertenties die gericht zijn op jouw internetgedrag. Van de websites die jij bezoekt, krijg je ineens ook allerlei aanbiedingen, op plaatsen waarvan je het soms niet verwacht. Er zijn ook verschillende uitlaatkleppen zoals Twitter waar mensen graag delen wat ze op hun brood hebben. Ik denk dat dat steeds erger gaat worden, en of dat goed is voor de maatschappij is een tweede.’

Bron foto: Google

Meer weten over de auteur? Klik dan hier.

Lees hier mijn artikelen:

Van je stoffige grootouders naar een Whatsopa- of oma! 5 do’s en dont’s

‘Scoren’ op Social Media, zo doe je dat

En bekijk ook gelijk mijn TED talk!

TED Talk: Van millenials tot senioren, iedereen is welkom in de digitale wereld!

Advertenties

5 reacties Voeg uw reactie toe

  1. sorrraya schreef:

    Leuk interview! Knap dat hij al zo’n goede baan heeft gevonden na zijn studie

    Liked by 1 persoon

    1. lboukhrass schreef:

      Dankjewel Soraya! En inderdaad, laten we hopen dat het voor ons ook zo uitpakt!

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s