Welk social media medium is geschikt voor jouw bedrijf?

Kiev, Ukraine - October 17, 2012 - A logotype collection of well-known social media brand's printed on paper. Include Facebook, YouTube, Twitter, Google Plus, Instagram, Vimeo, Flickr, Myspace, Tumblr, Livejournal, Foursquare and more other logos.

Er liggen kansen voor bedrijven op het gebied van social media, dus ook voor een jonge ondernemer die graag een succesvolle onderneming op wil zetten. Een groot aantal bedrijven is al actief op social media maar ze weten eigenlijk niet wat ze doen, een duidelijke strategie is er vaak nog niet.
Door het grote aantal social media kanalen zien bedrijven vaak door de bomen het bos niet meer en promoten ze hun bedrijf via kanalen die eigenlijk niet relevant zijn voor het bedrijf. Bij het opzetten van een social media strategie komen er al gauw een aantal vragen naar boven. Hoe kun je nu als beginnende jonge ondernemer jezelf via social media profileren van je concurrenten? Hoe bereik je je doelgroep nou door middel van social media? Op welke kanalen moet je actief zijn met je bedrijf? Welke content moet je delen via de social media kanalen.

In dit artikel een stappenplan hoe je moet bepalen welk social media kanaal je moet inzetten voor jouw bedrijf. De kracht van content helpt je op weg hoe je het beste een social media strategie kunt inzetten.

Wat is je doel?

Het is belangrijk om te bedenken welk doel je wilt bereiken met de inzet van social media. Wil je bijvoorbeeld in contact komen met je klant en vertrouwen kweken, dan is het goed om webcare in te zetten. Met webcare kan je je klanten informeren en vragen naar de mening van je klant, zo creëer je meer vertrouwen en klantcontact. Je kan er ook voor kiezen om je bedrijf echt als merk neer te zetten dit zorgt voor meer bekendheid en engagement bij je doelgroep. Je bedrijf echt als een bepaald merk neerzetten en daarmee echt een bepaalde sfeer creëren rondom je merk doe je voornamelijk met de content die je deelt op social media. Wil je hoog scoren bij Google? Dan is het goed om social media kanalen in te zetten met social buttons zoals een like button en een Pinterest pin. Het is goed om voor jezelf te bedenken of je het social media platform echt van meerwaarde is voor jouw als bedrijf. Is dit niet het geval dan kan je beter je tijd steken in een ander social media kanaal.

Waar bevindt je doelgroep zich?

Als je je doel hebt bepaald moet je gaan onderzoeken waar jouw doelgroep zich bevindt. Het is natuurlijk niet handig om je complete social media strategie op Facebook in te zetten als jouw doelgroep daar niet aanwezig is.

Facebook
Uit het onderzoek van Redmax blijkt dat Facebook nog steeds koploper in Nederland is maar dat het minder populair is onder jongeren. Heb je als doel gekozen om webcare in te zetten voor je bedrijf dan is Facebook hier een geschikt kanaal voor. Op Facebook kan je makkelijk de conversatie aan gaan met je klanten.

Twitter
Het gebruik van Twitter is in Nederland ook gedaald met maar liefst 33%. De daling is vooral te zien bij de leeftijdsgroepen 15 tot 19 jaar en 20 tot 39 jaar. Dit zijn bevindingen die goed zijn om mee te nemen in het bepalen van je strategie. Het is vaak vanzelfsprekend voor bedrijven om Twitter in te zetten. Twitter werkt ook goed om de conversatie aan te gaan met je klant dus ook voor webcare is dit een geschikt social media kanaal.

Linkedin
Het dagelijkse gebruik van Linkedin is in Nederland is toegenomen, in 2015 heeft Linkedin 3,8 miljoen Nederlandse gebruikers. Linkedin is goed om te zetten voor Business to Business marketing.

Instagram
De jongeren die vertrekken bij Facebook en Twitter komen vaak terecht bij Instagram. Het is dus niet voor niets dat Instagram erg populair is onder jongeren. In de leeftijdsgroep van 15 t/m 19 jaar in Nederland  maakt de helft gebruik van Instagram. Beeld is bij Instagram erg belangrijk dus als je je bedrijf echt als een merk wilt neerzetten is dit een geschikt kanaal.

Pinterest
Uit het onderzoek blijkt dat Pinterest erg populair is onder de leeftijdsgroep van 20 tot 39 jaar. Dit platform is vooral populair onder vrouwen. Pinterest is ook een sociaal media kanaal dat draait om beeld dus hiervoor geldt hetzelfde als voor Instagram.

Integreer social media in de hele organisatie

Het is goed om alle afdelingen van je organisatie te betrekken in de social media strategie. Sterke content hoeft niet alleen van het marketing- en social media team te komen. Bundel daarom je krachten en betrek werknemers van andere afdelingen in je social media strategie.

Blijf op de hoogte

Dat de ontwikkelingen online razendsnel gaan is bekend dus het is goed om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen. Je doelgroep kan zich op dit moment massaal op één social media kanaal bevinden maar dat kan over een jaar weer anders zijn. Houd bij het switchen van strategie altijd je bedrijfsdoelstellingen in je achterhoofd dan heb je altijd een sterke social media strategie.

Heb jij nog een tip om effectieve social media strategie in te zetten? Reageer en help jonge ondernemers om succesvol te worden op social media.


Lees hier meer over social media trends

Waarom social media zo van belang is voor je bedrijf? Lees je hier

Bron beeld Online pr pixie

Nicole-van-Elsen

Lees meer over de auteur Nicole

Advertenties

7 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Raico van Elsen schreef:

    Erg handig en praktisch artikel! Het geeft een duidelijk stappenplan dat ondernemers kunnen gebruiken bij hun marketingplan omtrent social media. Door het bespreken van de verschillende social media kanalen is het in mijn ogen een een zeer heldere en handige eerste opstap voor ondernemers die niet goed weten wat ze aan moeten met de ontwikkelingen omtrent social media.

    Liked by 1 persoon

    1. nicolevanelsen schreef:

      Bedankt voor je reactie Raico. Social media blijft heikel punt voor ondernemers. Fijn dat je aangeeft dat ondernemers met dit artikel een betere social media strategie kunnen inzetten voor hun bedrijf.

      Like

  2. Benjamin van Jole schreef:

    Ook dit artikel is erg nuttig voor mij als jonge ondernemer. Ik heb ook al eerder gereageerd op je artikel met het interview over Barbara den Bak. Social media blijft een lastige, ik wil het graag inzetten maar ik wil niet zomaar iets doen. Met deze tips weet ik nu dat ik voor mijn bedrijf Facebook, Instagram en misschien ook nog wel Snapchat. Deze wilde ik nog als tip meegeven, ik zie dat Snapchat weer steeds populairder wordt dus misschien is dit een goede tip als je doelgroep veel gebruik maakt van Snapchat.

    Liked by 1 persoon

    1. nicolevanelsen schreef:

      Bedankt ook voor je reactie op dit artikel. Snapchat is een goede tip! Deze heb ik ook mijn TED talk verwerkt, misschien vind je het ook nog leuk om deze te bekijken? Hierin geef ik ook een aantal tips die misschien handig voor je kunnen zijn.

      Like

  3. nicolevanelsen schreef:

    Bedankt ook voor je reactie op dit artikel. Snapchat is een goede tip! Deze heb ik ook mijn TED talk verwerkt, misschien vind je het ook nog leuk om deze te bekijken? Hierin geef ik ook een aantal tips die misschien handig voor je kunnen zijn.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s