Marjolein van den Busken van BRNDTFY, over hoe je jezelf online het beste kunt onderscheiden.

BRNDTFY ontwikkelt online- en offline communicatieconcepten voor startende ondernemers, zzp’ers en het midden- en kleinbedrijf. Marjolein helpt je graag om een visuele identiteit te creëren om zo de persoonlijkheid van jouw onderneming te versterken, zodat je op een goede manier kan laten zien wie jij bent.

Marjolein van den Busken van BRNDTFYHoe kun je je website het best afstemmen op je merk?

“ Kijk goed naar wie je bent en wat je wilt uitstralen. Welke doelgroep je wilt aanspreken. Past jouw (huidige) website dan ook bij de kernwaarden van jouw organisatie? Natuurlijk wil je dat jouw website mooi is. Onder  een mooi design verstaan wij overigens iets anders dan slechts een mooie look-and-feel maar spreken wij over een ideale combinatie van enerzijds dat originele ontwerp dat jouw doelgroep weet te raken en anderzijds de juiste functionaliteiten, content, vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. In the end moet jouw site natuurlijk ook gewoon klanten opleveren.”

Hoe adviseren jullie hierin?

“ Met het ontwerp van jouw website geef je een eerste indruk aan de bezoeker. Het bekende online visitekaartje. Wij beginnen dan ook altijd met een brainstormsessie. Zoeken naar de essentie van jouw bedrijf. En trachten te proeven welk gevoel je wilt uitstralen. Vervolgens vertalen wij dat in een passend design. Dat doen we met passie voor goed design en kennis van de laatste technieken en trends. Natuurlijk zorgen we er ook voor dat je website er goed uitziet op het scherm van een smartphone of tablet en zorgen ervoor dat je goed vindbaar bent.”

Waarom is dit belangrijk om over na te denken?

“Vaak komen de sites van onze klanten niet overeen met wie ze zijn en bereiken ze hun doelgroep daar niet door. Je website is jouw online visitekaartje, de eerste indruk bij de klant.”

Het is belangrijk dat je website aansluit bij je huisstijl, wat nou als je huidige huisstijl niet past bij wat je uit wil stralen?

Dan moet je toch langzaam toewerken naar een restyle. Consistentie binnen jouw communicatie-uitingen versterkt jouw identiteit en laat duidelijk zien waar je voor staat. Het geeft herkenbaarheid en vertrouwen. Bovendien voorkom je chaos wat men onbewust identificeert niet professioneel of onbetrouwbaar. Zorg dan ook altijd dat jouw visuele identiteit wordt doorgevoerd in alle dragers zoals op de Website, Social en op het drukwerk.”

Is strategie hierbij belangrijk?

“Jazeker, want je wilt weten welke koers je vaart. Kijk vooruit naar welke activiteiten je bijvoorbeeld in te toekomst toe zult voegen, maak een langere termijnplan voor de site.

Je hebt al een website, wanneer is het tijd om deze te restylen zodat je weer kan laten zien wie je echt bent?

“De levensduur van een website is gemiddeld twee tot drie jaar. Door snelle veranderingen in technieken maar ook door de vele trends binnen design. (Denk hierbij maar aan de websites die nu responsive zijn en dus zowel geschikt voor smartphone en tablet. Een aantal jaar geleden was dit nog niet zo.) Je zult je website dus om de zo veel tijd moeten restylen.”

Heb je nog tips?

“Gun jezelf die visuele APK-keuring! Is het tijd voor een restyle van jouw identiteit? Kijk eens goed naar wie je bent en wat je wilt uitstralen, wie is jouw doelgroep en wat is jouw verhaal? Zet dat om in een passend ontwerp. Zorg vervolgens dat al jouw uitingen naadloos op elkaar aansluiten. Van kleur tot typografie, van logo en huisstijl tot aan flyer, brochure en website.”

Ben jij al brandtified? Check de onderstaande punten en oordeel zelf;

  • Sluit jouw site nog aan bij het imago van jouw onderneming en spreekt het de doelgroep nog aan?
  • Is de content en de look-and-feel nog up-to-date of is deze sterk verouderd?
  • Maak je op de website al gebruik van de nieuwste technieken? (functioneert deze bijvoorbeeld nog in mobiele browsers?)
  • Is de website nog goed vindbaar?
  • Komen er nog leads binnen via de site?
  • Kun je de website al zelf aanpassen door middel van een CMS systeem?

Rosanne Luyckx is derdejaars student aan de opleiding Media Informatie en Communicatie. Momenteel volgt zij de specialisatie Digitale Mediastrategieën. Lees meer over Rosanne Luyckx

Advertenties

3 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Eline schreef:

    Leuk stuk om te lezen! Interessante informatie waar je wat aan hebt, ook al heb je (nog) geen bedrijf.

    Liked by 1 persoon

  2. Mooi artikeltje. Ik denk zelf alleen dat niet alleen een website bijdraagt aan een visuele-identiteit, maar ook de sociale mediaplatformen. Wat denk jij? Moet dat ook niet aansluiten op elkaar? @elinenijburg ja inderdaad, dit zou je ook kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld een eigen portfoliowebsite.

    Like

    1. rosanneluyckx schreef:

      Ik ben het met je eens Githa. Het is zeker belangrijk dat jouw visuele identiteit ook wordt doorgevoerd op social media.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s