In 6 stappen naar een succesvol YouTube-kanaal

Veel bedrijven richten zich qua social media het meest op Facebook en Instagram. Dit is goed, maar ze vergeten een belangrijke speller op het gebied van social media: YouTube. Deze succesvolle en populaire (vooral onder de aankomende en nu nog jonge doelgroep) site heeft ontzettend veel te bieden en marketeers zouden daar veel meer gebruik van moeten maken! Hier wat handige tips hoe je YouTube succesvol inzet, voor jou op een rijtje.

 

  1. Wees vindbaar!

Dit doe je door goede titels en beschrijvingen. Content ‘binnen’ de video wordt niet gelezen door YouTube, dus zorg dat je in je beschrijving van de video zoekwoorden gebruikt. Voor titels geldt; zorg dat het de lading dekt, zonder dat je overbodig veel tekst gaat gebruiken. Ook kun je een link naar de website van je bedrijf plaatsen in de beschrijving om nog vindbaarder te worden.

  1. Maak je YouTube kanaal overzichtelijk

Dit doe je door je verschillende video’s in afspeellijsten te zetten. Heb je bijvoorbeeld een wekelijkse kook-vlog, maar ook af en toe een andere video vanuit een andere invalshoek? Zorg dan dat je vlogs bij elkaar staan in een map met bijbehorende naam, net als andere soortgelijke video’s. Consumenten klikken wel degelijk op ‘afspeellijsten’, omdat veel bedrijven erg veel video’s hebben en dit is een handige manier om toch geen overzicht te verliezen.

Hier een voorbeeld van de Efteling.

Processed with VSCOcam with f2 preset

  1. Gebruik channel art!

De eerste blik die word geworpen op je YouTube kanaal is meteen belangrijk. Het eerste wat op zal vallen is dan ook de grote header bovenaan. Hiermee kun je je YouTube kanaal meteen laten opvallen en ook kun je hier vertellen wat er te vinden is op je kanaal.

  1. Reageer op je community!

Je zult merken dat als je aantal abonnees hoger wordt, je meer reacties zult krijgen op je video’s. Zowel positief, als negatief. Zorg dat als er een vraag wordt gesteld, er altijd wordt geantwoord. Niks zo onprofessioneel als veel onbeantwoorde vragen onder een video. Is er kritiek? Choose your battles. Er blijven altijd mensen die iets te zeuren hebben, maar opbouwende kritiek valt daar niet onder. Zorg dan ook dat je hier ook aandacht aan besteedt!

  1. Pakkende ‘trailer’

Meestal maken professionele bedrijven gebruik van een trailer voor hun YouTube kanaal. Deze kun je zo instellen, dat zodra men op jouw kanaal komt de video meteen wordt afgespeeld. Hiervoor geldt; hou het kort. Less is more, vertel alleen de belangrijkste punten van je kanaal.

  1. Beeld

En als laatste, voor al het bovenstaande geldt; Gebruik beeld! Beeld is vele malen belangrijke dan tekst. Ga je zeker niet te buiten aan hele lappen tekst maar gerbuik korte koppen en titels.

 

Hoe gaat u of uw bedrijf om met online YouTube? Laat het weten in de comments!

 

Nieuwsgierig geworden? Dit artikel is geschreven door Maartje Wieling.

Ook kunt u een kijkje nemen op haar LinkedIn pagina.

Advertenties

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. shileenligtelijn schreef:

    Ik denk dat aardig wat bedrijven (en mensen) hier wat van kunnen leren!

    Liked by 1 persoon

    1. maartjewieling schreef:

      Thanks Shileen! Ik hoop het.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s