Een kijkje achter de schermen

Wytske Glasbergen (38 jaar) heeft al heel wat televisieprogramma’s gemaakt. Zowel voor de publieke- als de commerciële omroepen; zo werkte zij onder andere voor RTL Boulevard, maar heeft ze ook verschillende mode-programma’s, talkshows, studioshows en meerdere kinderprogramma’s op haar cv staan. Een echte duizendpoot dus. Maar hoe gaat het daar achter de schermen nou aan toe? Wytske vertelt..

IMG_6892Je hebt veel ervaring in de televisiewereld. Hoe ben je daar terecht gekomen?

Ik heb Journalistiek gestudeerd in Utrecht. Binnen de studie kies je uiteindelijk een medium differentiatie. Je kunt je richten op krant, tijdschrift, radio, fotografie, online, televisie etc. Ik heb toen gekozen voor Televisie.

Heb je tijdens je studie ook ervaring opgedaan door middel van stages?

Mijn eerste stage liep ik destijds bij Omroep Utrecht. Het maken en brengen van regionaal nieuws. Mijn tweede stage liep ik op de redactie Binnenland bij het NOS Journaal. Mijn eerste item daar was het 100-jarig bestaan van Bayer. Zoiets vergeet je nooit meer. Ik moest op zoek naar dé aspirine specialist van Nederland. En dat nog zonder het internet, het echte ouderwetse researchwerk. Bellen met universiteiten en allerlei ziekenhuizen.. Uiteindelijk kom je dan bij de juiste persoon om een interview mee te mogen doen. Geweldig!

Nu is het één en ander veranderd. Zo hebben we tegenwoordig andere middelen voor research..

Tegenwoordig zou een stagiair gaan googelen en binnen een uurtje weet je al wie je hebben moet. Er is inderdaad veel veranderd…

” Iedereen is onderdeel van een grote puzzel. De eindredacteur zorgt dat alles in elkaar past en dat het één logisch geheel vormt. ’s Avonds valt alles op zijn plek. “

Je hebt aan diverse programma’s meegewerkt. Nu zien wij als kijkers vooral wat er op televisie komt, oftewel het eindproduct. Maar hoe komt een idee of vernieuwing van een programma nou tot stand?

Elk programma start op een andere manier, maar in de basis worden er veel redactievergaderingen gehouden. Bij dagelijkse programma’s gebeurt dit dan ook elke ochtend: bij elkaar zitten en bespreken hoe de show er die avond uit gaat zien. Wat speelt er vandaag, wie willen we in de show hebben en hoe kunnen we daar een originele invalshoek bij bedenken? In de vergadering wordt er besproken wie wat gaat oppakken en dan gaat iedereen aan de slag met zijn stukje of aandeel. Iedereen is onderdeel van een grote puzzel. De eindredacteur zorgt dat alles in elkaar past en dat het één logisch geheel vormt. ’s Avonds valt alles op zijn plek.

Maar hoe zit dit dan bij niet-dagelijkse programma’s?

Bij niet-dagelijkse programma’s gaat het weer anders. Dan gaat de redactie bijvoorbeeld op zoek naar een case: wie wil er een make-over of wie wil er financiële hulp. Maar ook een uit het oog verloren familielid weer willen zien kan zo’n case zijn. Of… wat willen vertellen en laten zien: hoe werkt bijvoorbeeld bliksem of hoe werkt de afvalverwerking. Uiteindelijk gaat het om verhalen vertellen en laten zien. Bij niet-dagelijkse programma’s kun je dan ook langer zoeken op één onderwerp. Het is iets minder vluchtig.

Je hebt op verschillende redacties gewerkt, maar wat houdt dat nou precies in?

Binnen televisie kun je op een redactie kiezen wat je het beste ligt: je kunt de productionele kant op of de redactionele kant. Ik koos voor de redactionele kant. Dit houdt in dat je verantwoordelijk bent voor de inhoud van een programma. Wie zijn de sprekers, wat gaan ze zeggen, waar gaan we draaien etc. Je werkt zowel op de redactie als op locatie.

En wat is dan het verschil met de productionele kant?

Als je voor productiewerk kiest, dan ben je voornamelijk bezig met de organisatorische kant van een programma. Je moet in korte tijd veel kunnen regelen: je houdt je bezig met het inplannen van ploegen, aanvragen van beeldmateriaal dat de redactie nodig heeft, het soepele verloop in de studio etc. De productie zorgt er voor dat het onmogelijke toch mogelijk wordt en dat alles soepel verloopt.

IMG_6893Het een kan dus eigenlijk niet zonder het ander..

Uiteindelijk is iedereen, ongeacht welke functie, een schakeltje in het grote geheel. Loopt er ergens om wat voor een reden iemand vast, dan heeft dat zijn weerslag op alles. Televisie maken kun je nooit alleen.

” Het gevoel van met z’n allen tegelijk ‘beleven’ zal in mijn optiek altijd blijven bestaan. “

De huidige mediawereld wordt steeds meer digitaal. Mensen, met name Millennials, kijken aanzienlijk minder televisie. Hoe speel je daar als televisiemaker op in?

De nieuwe generatie televisiekijkers doen meerdere dingen tegelijk en zijn dus niet enkel gefocust op de televisie. De meeste programma’s zijn er nu dan ook ‘on second screen’. Zo kan je tegelijkertijd met een Quiz mee doen, maar ook via het internet backstage meekijken met een grote liveshow van bijvoorbeeld The Voice Of Holland. Het gevoel van mee kunnen doen en invloed hebben. Er wordt nu ook meer ‘on demand’ gekeken, maar ik denk eerlijk gezegd dat het gewone tv kijken niet helemaal verdwijnt. Het gevoel van met z’n allen tegelijk ‘beleven’ zal in mijn optiek altijd blijven bestaan. En er zijn natuurlijk altijd vaste momenten zoals het nieuws, live programma’s, sport en andere grote evenementen.

Wat wil je meegeven aan de studenten die na hun studie de televisiewereld in willen?

Een aantal eigenschappen zijn onmisbaar. Je moet hard willen werken, goed tegen druk kunnen, assertief en kritisch zijn. Maar bovenal is het belangrijk om oprechte nieuwsgierigheid te hebben en flexibel zijn. Dan kom je naar mijn mening al een heel eind!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s