Een beginnend mediaprofessional vertelt..

Kayleigh van den Hout (22 jaar) is een beginnend mediaprofessional. Tijdens haar studie Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht ontwikkelde ze zich als een echte expert op mediagebied. In dit interview vertelt ze haar ervaringen tot nu toe..

3f57cf0

Je hebt Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht gestudeerd. Tijdens je studie heb je stage gelopen bij de redactie van RTL Boulevard. Hoe was die ervaring?

Heel erg leuk! Ik had door mijn studie al wel wat ervaring in de journalistiek en in de televisiewereld, maar niet per se met entertainment nieuws. De onderwerpen van RTL Boulevard zijn wel onderwerpen waarin ik zelf ook geïnteresseerd ben, dus dat maakt het extra leuk. Van te voren werd ik al gewaarschuwd dat het aardig zwaar zou zijn en dat is het zeker. Iedere dag een uur live televisie maken is topsport. Continu heb je te maken met deadlines en de hele dag is een race tegen de klok. Uiteindelijk ben ik er ook blijven hangen en heb ik er een tijdje gewerkt. Inmiddels heb ik een andere baan, maar RTL Boulevard opent echt vele deuren. In televisieland staat het wel bekend als echt de ‘top of the bill’.

” BN’ers zelf zijn natuurlijk ook allemaal anders. De een vindt het leuk om interviews te geven en de ander wil je absoluut niet te woord staan. “

Bij zo’n productie als RTL Boulevard staat de showbizz centraal. Hoe vond je het om zo nauw met Bekende Nederlanders te werken?

Eigenlijk werken we niet zo nauw met BN’ers samen, het zijn vooral de managers en pr-mensen waar je mee samenwerkt. Dat is wel lastig, want zij komen alleen naar je toe als ze iets willen verkopen en wij willen natuurlijk vragen stellen die niet altijd werk-gerelateerd zijn. Omdat Boulevard vaak nieuws brengt over privélevens van mensen, willen ook veel mensen niet met je praten. Dat is soms wel lastig. BN’ers zelf zijn natuurlijk ook allemaal anders. De een vindt het leuk om interviews te geven en de ander wil je absoluut niet te woord staan.

Maar hoe kom je dan aan de juiste bronnen?

Dat is een combinatie van factoren. Ten eerste krijgen we tips van kijkers die mailen of bellen dat ze informatie hebben en dan gaan we dat checken. Een ander deel is de standaard persberichten en uitnodigingen die we krijgen vanuit pr-bureaus en managers. Natuurlijk heb je ook je eigen netwerk waarin je weleens wat hoort of is er een manager waar je na een tijd een goede band mee hebt opgebouwd, die je dan belt en je wat voorlegt. Natuurlijk is er Albert Verlinde zelf die iedereen kent en een heel groot netwerk heeft. En het allermeeste komt toch wel binnen via social media. Het is ongelooflijk wat je daar allemaal op kan vinden.

 ad

Tegenwoordig werk je op de redactie van Telegraaf en heb je al aardig wat dingen geproduceerd. Wat is het grootste verschil tussen de redactie van een tv-programma en de redactie van een (online) krant?

Ik werk voor Telegraaf Video Media en maak de video’s voor VROUW. Het grootste verschil tussen televisie en internet is dat er op internet veel meer ruimte is en dat er op internet veel meer kan. Als ik nu een video maak dan mag ik hem zo lang maken als het leuk blijft om naar te kijken, terwijl je op televisie vaak een heel verhaal in anderhalve minuut moet proppen. Daarnaast merk ik wel dat er in de televisiewereld veel meer geld is, maar dat internet juist aan het groeien is. Bij een item op televisie ga je met een cameraman, geluidsman, verslaggever en is er nog een redacteur die het op de redactie opvangt. Nu ik voor internet werk doe ik alles zelf. Ik doe zelf de redactie van mijn video’s en ga als camjo (camerajournalist) op pad en draai dan ook de video’s zelf. Dan doe ik dus het camerawerk en de video’s in mijn eentje. Vervolgens kom ik terug op de redactie en ga ik het monteren en zet ik het door naar de site. Internet wordt steeds groter en online video wordt steeds belangrijker, daarom helpt het als je veelzijdig bent want dan is er altijd wel werk voor je.

 Benieuwd wat Kayleigh allemaal meemaakt? Neem dan een kijkje op haar blog waar ze je meeneemt in haar avonturen voor VROUW, maar waar ze ook opdrachten voor oude werkgevers heeft gepubliceerd.

Advertenties

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. Oussama Benalla schreef:

    Goed artikel! Zeer relevant voor ons, aangezien wij allemaal beginnende mediaprofessionals zijn.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s