Adverteren op Instagram: zo ben je NIET irritant.

Sinds begin oktober verschijnen er opeens advertenties op Instagram. Eigenaar Facebook wilt namelijk dat de fotodienst nu ook in Nederland geld gaat opleveren. Bedrijven zitten hier al tijden op te wachten, in tegenstelling tot de gebruikers van het medium. Dit is in één oogopslag te zien aan de opmerkingen onder nieuwsberichten van onder andere het Jeugdjournaal en Instagram zelf. De reacties liegen er niet om.

Screen Shot 2015-10-12 at 18.09.13

Instagrammend Nederland is over het algemeen dus niet blij met de transitie van Instagram. Als bedrijf laat je je hier natuurlijk niet door belemmeren, maar probeer je oplossingen te zoeken. De vraag is dus: Hoe zorg je er zo goed mogelijk voor dat Instagram-gebruikers jou als bedrijf niet irritant gaan vinden? Ik geef hieronder vijf tips om adverteren op Instagram effectief in te zetten:

#1. Blend in
Het allerbelangrijkste van adverteren op Instagram is om je uiterste best te doen om niet te adverteren. Wanneer gebruikers jouw reclame zien langskomen wil je ze in eerste instantie laten denken dat het een foto of video van één van hun vrienden is. Hiermee zorg je ervoor dat ze in ieder geval even de tijd nemen om er naar te kijken, in plaats van dat ze direct verder scrollen.

#2. Be yourself
Hou je aan je eigen (content)strategie. Het valt direct op wanneer een bedrijf dezelfde commercial via zowel TV als Instagram adverteert. Een groot modemerk dat gespecialiseerd is in broeken heeft bijvoorbeeld crossmediaal exact dezelfde uiting. Dit leverde in de praktijk direct positieve reacties op van gebruikers. Wanneer je als bedrijf met volledig andere content komt, wordt de link naar het doel niet gelegd door de klant.

#3. Hashtag
Kies een bepaalde hashtag voor je campagne, het is belangrijk dat je niet zomaar de hashtag #fitforsummer bij je post over smoothies zet. Kies voor een hashtag die iets zegt over je merk, origineel is en niet veel gebruikt wordt. Zet deze hashtag dan direct in lijn met de campagne die je voert op Twitter en Facebook (als je die nog niet hebt, get involved).

#4. Balance
Dit lijkt in strijd te zijn met #2, maar dat is het echter niet. Wanneer je als bedrijf alleen maar posts voorbij laat komen van je product of dienst die je probeert te promoten, is de gebruiker jou gauw beu. Wees dus divers in jou posts: toon je merk, maar toon ook mooie foto’s die zijn gerelateerd aan je merk.

#bonustip. Don’t overdo it!
Wees vooral niet té aanwezig op Instagram, wanneer je als merk te veel posts upload werkt dit in tegengestelde richting dan die je hoopt.

#5. Engage
Betrek je doelgroep bij je posts, maar wees ook betrokken bij je doelgroep. Instagram is net als andere social media een geef- en neemspelletje. Wanneer je hier als bedrijf aan mee doet komt je oprechter, eerlijker en minder nep over. Zorg er in de eerste plaats dus voor dat je een reactie uitlokt bij de doelgroep om een conversation company te worden. Daarnaast is het belangrijk dat je als bedrijf ook zelf liked/volgt/reageert (in die volgorde) op comments en posts van de doelgroep. Zo toon je betrokkenheid en creëer je een ‘band’ met de doelgroep.

Screen Shot 2015-10-12 at 18.12.58

Wat is jouw mening over het reclamebeleid van Instagram? Laat het hieronder weten!


Bronnen:
Instagram
RTL Nieuws
Apparata


Voor mee informatie over de auteur, klik hier of hier.

Advertenties

4 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Robin Gras schreef:

    Wat een leuk artikel! Bijpassend beeldmateriaal ook. Zijn deze tips ook toepasbaar voor andere sociale media?

    Like

  2. Zeker interessant! @robinnicojanhotmailcom Ik denk dat dit zeker wel toepasbaar is voor andere sociale media. Je kunt dit ook op Facebook toepassen, want daar kan je ook foto’s en video’s plaatsen. Ik vraag me alleen af hoe je dit bijvoorbeeld op YouTube zou kunnen toepassen. Heeft iemand suggesties?

    Like

  3. LaurievDeventer schreef:

    Ik denk dat veel bedrijven hier iets van kunnen leren!

    Like

  4. Martijn Rijnbeek schreef:

    Een interessant gespreksonderwerp, aangezien het voor bedrijven soms juist wel werkt om irritant te zijn. Op die manier willen ze meer opvallen, wat niet altijd positieve reacties oplevert maar wel werkt. Hoe sta jij hier tegenover?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s