In 6 stappen een social media marketing campagne

Wil u een social media campagne beginnen, maar u weet niet waar u moet beginnen? Hieronder zullen de 6 belangrijke stappen uit worden gelegd die nodig zijn om een campagne op te bouwen.

Stap 1: Zorg voor een deskundig team

Er word vaak gezegd dat het werk aan de jongere mensen moet worden gegeven, zij zitten het meest op social media en hebben daarom ook veel verstand over social media. Als men dag en nacht op Facebook zit, wil dat niet zeggen dat diegene weet hoe Facebook moet worden ingezet ten behoeve van het bedrijf.

Volgens een artikel van Bernie Borges over personeelsbezetting strategieën, moet er gekeken worden naar de beoordeling van de mensen in uw team en zo kan er bepaald worden wie het best geschikt is om bij te dragen aan uw social media strategie.

Voor social media marketing zijn er wel specifieke vaardigheden nodig. Als voorbeeld: schrijven, bewerken, Tech know how. Dit is goed voor op de lange termijn (Hemley, 2014).

Stap 2: Plan een campagne

Social media campagnes gaan samen met grote momenten voor een onderneming. Social media kan gezien worden als een hoeksteen voor een onderneming om bijvoorbeeld buzz te creëren. Als u de campagne begint, dan is een social media platform van essentieel belang. Dit moet worden gebruikt voor de doelstellingen op korte termijn, team opdrachten en de kenmerken van bepaalde platformen die u wil gebruiken (Hemley, 2014).

Begin met het bedenken van doelstellingen, die u zou willen verwezenlijken. Aan de doelstellingen kan gezien worden of een social media campagne aan uw verwachtingen voldoet. Doelstellingen moeten SMART geformuleerd worden. SMART staat voor specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdsgebonden (Lepage, 2014).

Voor een voorbeeld, klik dan op de link: http://www.socialmediaexaminer.com/social-media-campaign-elements/

Stap 3: Kies een effectief platform

Wat voor het ene bedrijf werkt, wil niet zeggen dat het voor elk bedrijf werkt. Er moet dus gekeken worden naar uw doelgroep, want elk bedrijf heeft een ander platform wat het beste werkt. Er moet online gekeken worden in welke benchmark u zit en welke het beste voor u werkt.

Neem de tijd om uit te vogelen waar uw doelgroep uithangt. Een mix van platformen zorgt voor een betere kans op succes (Hemley, 2014).

Kijk voor meer informatie op de site: http://www.socialmediaexaminer.com/social-media-campaign-elements/

Stap 4: Redactionele kalender

Een goed voorbeeld is van Whole Food marketing (zie afbeelding). Een redactionele kalender helpt je om content delivery op een rijtje te krijgen. De agenda moet wel de missie van het bedrijf weerspiegelen (Lepage, 2014).

Naamloos

Het is handig om de volgende vragen erbij te houden. Als je antwoordde kan geven op deze vragen , dan is je plan correct omschreven en kan je het uitvoeren (Hemley, 2014).

De vragen:

  • What type(s) of content you intend to post and promote via social media
  • How often you will post content
  • Target audience for each type of content
  • Who will create the content
  • How you will promote the content
    (Lepage, 2014)

Stap 5:Blijf trouw aan je campagne voice

Zorg dat je campagne voice te horen is als de doelgroep jouw content leest of ziet. Je doelgroep gaat onbewust dimensioneren (afstemmen). Dit zorgt ervoor dat ze uw bedrijf kunnen vertrouwen en hopelijk zaken met u willen gaan doen (Hemley, 2014); (Lepage, 2014).

Klik hier voor een voorbeeld: http://www.socialmediaexaminer.com/social-media-campaign-elements/

Stap 6: Evalueren!

Het is altijd goed om je plan voortdurend te testen. Je kan Hootsuite gebruiken om je succes te volgen. Google analytics kan je gebruiken om te kijken hoe je bezoek word gedreven via social media. Een andere goede manier zijn enquêtes, hiermee meet je je succes. Dit kan zowel online als offline (Lepage, 2014).

Je social media plan is voortdurend in beweging. Zorg daarom dat je je strategie telkens herschrijft. Weerspiegel de nieuwe inzichten en je moet je team op de hoogte stellen, zodat zij ervan bewust zijn wat er bijgewerkt is (Lepage, 2014).

Heb je vragen of opmerkingen, laat dan gerust een comment achter.

Bronnen

Advertenties

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. annesierksma schreef:

    Interessant artikel, Luana! Ik vind het erg duidelijk en de stappen lijken me gemakkelijk op te volgen. Erg leuk!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s