In gesprek met Marketing Manager Nikki over een goede social media strategie

Bron: marketoonist.com

Tegenwoordig is het voor bedrijven lastig om je te onderscheiden op social media kanalen zoals Instagram, Facebook of Twitter. Het is belangrijk dat de social media kanalen van bedrijven effectief worden ingezet, dit zorgt namelijk voor een positief merkimago. 

Nikki (29) is Marketing Manager bij een schoenenbedrijf en weet als geen ander hoe moeilijk het is om je te onderscheiden op social media. Ik ga in gesprek met Nikki om haar ervaringen te horen en om te vragen hoe zij voor het bedrijf waar ze werkt social media inzet.

Kun jij mij vertellen hoe een werkdag er bij jou uitziet?
Als marketing manager ben je opzoek naar manieren om je klant tevreden te houden. Ik doe dit vooral op social media vlak, ik ben hier eigenlijk de hele dag mee bezig. Ik zorg ervoor dat onze producten op social media op een bepaalde manier overkomen, zodat klanten getriggerd worden om onze producten te kopen.

Zorg dat je als bedrijf een duidelijk doel hebt op social media, anders doe je namelijk maar wat. Dat werkt misschien voor een tijdje, maar daarna kom je jezelf tegen.


Hoe groot is de rol van social media in jullie bedrijf?

Heel groot, het draait eigenlijk allemaal om social media bij ons. Door middel van social media geven wij onze klanten een speakpeak van onze producten. Klanten kunnen op social media als het ware onze producten proeven, met als doel dat ze later onze schoenen in de webshop bestellen of naar één van onze drie winkels rennen om ze te kopen.

Hoe zetten jullie social media in, en waarom op deze manier?
Wij zijn nog maar een jong bedrijf, vier jaar geleden zijn wij begonnen en ik ben er vanaf het begin bij geweest. In die vier jaar zijn we onwijs gegroeid, met behulp van social media. Wij hebben vier jaar geleden een gokje gewaagd en ons volledig gericht op social media. Social media was op dat moment upcoming en we hebben er toen bewust voor gekozen om ons op hier op te focussen. Dit heeft goed uitgepakt en daar zijn we onwijs trots op. Wij zijn actief op Instagram en Facebook en sporen daar onze volgers aan om onze schoenen te kopen. Dit doen we niet heel direct door overal te zeggen “koop onze schoenen nu”, maar heel subtiel door het laten zien van mooie foto’s en fijne bijschriften.

Wat merk jij van trends binnen social media als Marketing Manager?
Ik heb in de afgelopen jaren gemerkt dat Facebook eerst echt de koning van social media was, dat was hét platform waar je moest wezen. Sinds twee jaar verschuift dit naar Instagram, mensen worden tegenwoordig getriggerd door mooie afbeeldingen. Daarnaast zie je veel videomarketing, bedrijven zetten steeds vaker filmpjes in om hun bedrijf positief in de markt te zetten.

Heb je nog tips/tricks voor beginnende bedrijven die social media effectief willen inzetten?
Zorg er voor dat je van te voren rond de tafel gaat zitten en bespreek met je collages hoe jullie als bedrijf willen overkomen op social media. Het is belangrijk om hier goed over na te denken. Je moet een duidelijk doel hebben op social media, anders doe je namelijk maar wat. Dat werkt misschien voor een tijdje, maar je komt jezelf zeker tegen na een tijdje.

Hoe denk jij over social mediaVind je dat voor bedrijven hier een grote kans ligt? Laat het weten in een reactie!

Als je meer over mij wilt weten of andere artikelen wilt lezen, klik dan vooral hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s