How to: net zo hoog vliegen als KLM op social media

Met 9,6 miljoen likes op Facebook, 1,9 miljoen volgers op Twitter en een heel goed social media-team, behoort KLM tot een van de hoogvliegers op social media. Het social media-team staat 24/7 voor de klant klaar en reageert op elk bericht. Menig bedrijf is jaloers op deze social media strategie. In dit artikel zal ik uitleggen hoe ook jij een pro in social media kunt worden.

Als opkomend mediaprofessional merk ik dat veel bedrijven het lastig vinden om de doelgroep via social media te bereiken. Berichten en reacties met de verkeerde insteek of invalshoek, misplaatste afbeeldingen, er valt nog veel te leren. KLM is hier onderhand een ster in geworden. Hun reacties krijgen veel likes. Bijvoorbeeld KLM’s straattaal-reactie op Willem Nout. Deze reactie leverde bijna zeven duizend likes op en ging viraal op social media. Humor is belangrijk maar het is niet de bedoeling dat je professionaliteit hierdoor verloren gaat. Ik dit artikel geef ik je zes tips over hoe je een goede social media strategie kunt uitzetten.

Schermopname (36)
Conversatie tussen Willem Nout en KLM, Bron: Facebook

Tip 1: onderzoek

Zoek uit wat er over jouw bedrijf op social media gezegd wordt. Worden er vragen gesteld over jouw bedrijf? Zo ja, welke? Het is belangrijk om dit uit te zoeken zodat je weet wat je kunt verbeteren. Op socialmention.com kun je dit over bijna alle social media kanalen checken.

Tip 2: doelgroep

Bepaal de doelgroep. In eerste instantie richt KLM zich op mensen die op zakenreizen gaan. Ze staan bekend om hun goede service en punctualiteit. Daar betaal je als klant dan ook voor. In de loop der jaren heeft KLM zijn doelgroep uitgebreid. Bijvoorbeeld met de KLM Werelddealweken. Hiermee spreken ze de doelgroep aan die KLM kent als een dure vliegmaatschappij. Met deze actie willen ze deze doelgroep kennis laten maken met de goedkopere kant van KLM. Op social media stemmen ze hun berichten dan ook af op de doelgroep.

Tip 3: doelstellingen

Wat wil je bereiken met social media? Bedenk een aantal doelstellingen. Wil je naamsbekendheid verhogen? Of stijgen in de Google ranking? Probeer dit allemaal zo specifiek mogelijk de formuleren. Op deze manier kun je aan het eind duidelijk het resultaat meten. Deze doelstellingen zijn noodzakelijk omdat ze geven richting aan je strategie.

Tip 4: planning

Maak een contentplanning. Wat ga je wanneer plaatsen? En waar? Houd rekening met het seizoen, de feestdagen en vakanties en probeer daarop in te spelen. Bedenk onderwerpen die dicht bij jouw doelgroep liggen en waardoor er interactie kan ontstaan. Bepaal ook binnen hoeveel uren/dagen de klant een reactie terug kan verwachten.

Tip 5: berichten

Dan is het nu tijd om berichten te plaatsen. Het spannendste en leukste gedeelte, want nu ga je al een resultaat zien. Denk goed na over een pakkende titel, afbeelding en omschrijving. Wees creatief! Doe nog wel even een spellingscheck voordat je het plaatst. Bij Facebook is het voordeel dat je kunt zien hoeveel mensen je met je bericht bereikt hebt. Wil je weten hoe je meer mensen kunt bereiken? Plaats dan een aantal dagen later hetzelfde bericht, alleen met een andere titel, afbeelding en omschrijving. Je kunt dan het bereik vergelijken en zien wat wel en niet werkt.

Schermopname (35)
Door deze reis op social media te delen, zorg je ervoor dat de prijs omlaag gaat. Bron: screenshot

Tip 6: interactie

Interactie met de klant is zeer belangrijk. KLM doet dit goed door dezelfde insteek te gebruiken als de doelgroep. Schrijft de klant een grappig bericht? Dan zullen zij op een leuke manier antwoorden. Is de klant negatief over KLM? Dan zullen ze er alles aan doen om het probleem op te lossen. Het kan dus zijn dat je een negatieve reactie krijgt waar je van schrikt. Ga dan niet in de aanval, maar ga in gesprek. Probeer erachter te komen wat het probleem is en hoe je het kunt oplossen.

Wat is jouw gouden tip om meer bereik op social media te genereren?

Over de auteur Anneroos van Eijk

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s