Hoe presenteer jij jezelf op social media?

Social media is tegenwoordig de belangrijkste manier om jezelf te verkopen aan een bedrijf of een persoon. Wanneer je reageert op een vacature voor een baan kijkt de werkgever altijd op een van de social media kanalen die jij beheert om een beeld van jou te kunnen krijgen. Het is dus van belang dat je jezelf zo goed mogelijk “verkoopt” op social media kanalen.

Het verkopen van jezelf gebeurt door interesses en informatie over jezelf te publiceren, maar voornamelijk door middel van het instellen van (profiel)foto’s. Dat is namelijk het eerste waar een persoon naar kijkt wanneer hij op jouw social media pagina komt. Daarom is het van belang een goede profielfoto te kiezen waardoor de desbetreffende persoon een goed beeld van jou kan krijgen. Maar welke foto is nou juist om in te stellen op welk social media kanaal?

Facebook Op Facebook hoeft een niet al te serieuze foto geplaatst te worden. Facebook is de plaats voor een spontane, lachende, gezellige expressie in de foto. Een vakantiefoto is oké, maar stel geen bikinifoto in.

Instagram Instagram is als het ware het portfolio van jouw leven. Op dit social media kanaal is het minder belangrijk om de juiste profielfoto in te stellen omdat de aandacht sneller wordt getrokken door de overige foto’s die erop gepubliceerd staan. Instagram kan breed zijn wat betreft foto-keuzes. Je kan er vrije tijdsfoto’s op plaatsen, maar ook zakelijke foto’s. Zelfs een foto van jou met een biertje op het terras kan, want tegenwoordig is dat ook een bespreekbare topic onder collega’s.

Twitter Op Twitter is de fotokeuze vrij. Je laat bijvoorbeeld je stem horen op dit platform of leest berichten die mensen plaatsen. De keuze van de juiste foto kan hier dus op verschillen. Een pré: jouw debat-/presentatiefoto. 

Google+ Google+ wordt veelal gekoppeld aan gmail-adressen. Dit is een e-mailadres en dus een serieuzer doeleinde dan een profielfoto op Facebook. Een foto met serieuze, maar toch spontane expressie is voor Google+ zeker geschikt.

LinkedIn LinkedIn is de walhalla van het online netwerken. Op dit social media kanaal kun je jezelf presenteren van je beste zakelijke kant. Op dit kanaal is het niet aantrekkelijk om al je Facebook-vrienden in je netwerk te hebben, want het is geen vrienden-feed. De profielfoto van Facebook is daarom meestal ook niet geschikt voor LinkedIn. Net als bij Google+ is het belangrijk om een spontane maar serieuze foto te plaatsen. Je wilt uiteindelijk serieus genomen worden door de personen die op LinkedIn zitten en jouw profiel bekijken.

De foto die jij op jouw social media kanalen plaatst hoort dus eigenlijk van elkaar te verschillen, omdat elk social media kanaal een ander doeleinde heeft. Let er op dat werkgevers jou snel beoordelen op hoe jij jezelf presenteert, voornamelijk op foto’s. Kijk en denk dus altijd twee keer na voordat je een foto online plaatst. Want eenmaal online, blijft online.

Dit bericht is geschreven door mij, Charlotte. Ben je benieuwd wie ik ben? Lees dan: Charlotte Brugman

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s