7 redenen waarom jouw klantenservice vanaf nu via WhatsApp moet

Steeds meer mensen zijn zich er van bewust wat ze op social media plaatsen. Door de commotie rondom privacy worden accounts meer afgeschermd en wordt er twee keer nagedacht over wat men op internet deelt. Mede hierdoor wordt er vaker gebruik gemaakt van ‘gesloten social media’. Dit zijn chat apps zoals Snapchat, iMessage en WhatsApp. Precies hierom zou jouw bedrijf haar klantenservice via WhatsApp moeten bieden. Lees snel verder als je nog niet overtuigd bent.

Laagdrempelig

WhatsApp is de populairste app als het gaat om communiceren. De doelgroep is ontzettend groot.  Je zusje van elf gebruikt het maar ook je oma van zeventig stuurt je tegenwoordig WhatsApp berichten. Het is erg makkelijk in gebruik, je hebt geen inlogcodes nodig en je hoeft niet helemaal te bellen met de klantenservice.

Privacy

Aangezien WhatsApp een gesloten medium is zullen mensen eerder hun verhaal doen, problemen waar ze tegen aan lopen bespreken en feedback  geven op jouw product. Men heeft meer privacy en voelt zich vrijer in wat ze met je delen. Het feit dat niemand anders mee kan lezen geeft toch het idee dat je anoniem vragen kunt stellen en/of feedback kunt geven, wat voor het bedrijf alleen maar gunstig is.

Persoonlijke service

WhatsApp wordt over het algemeen gebruikt om contact te houden met vrienden en/of familie. Doordat jouw bedrijf straks te bereiken is via WhatsApp voelt voor de gebruiker een stuk persoonlijker. Het is daarom belangrijk niet te veel berichten te sturen en alleen mensen helpen met vragen. Deze persoonlijke service zal zeer gewaardeerd worden als het op de juiste manier wordt ingezet. Het uiteindelijke doel is engagement creëren met jouw klanten. De persoonlijke service zorgt ervoor dat de klant zich verbonden voelt met het merk en niet snel zal overstappen naar een concurrent.

Snel reageren

Klantenservice via email of via de website van je bedrijf heeft niet de optimale snelheid. Via WhatsApp kun je direct reageren en kun je makkelijk de conversatie aangaan met de klant. Hierdoor kom je snel tot antwoorden wat invloed heeft op de klanttevredenheid.

Ontevreden klanten te woord staan

Wanneer jouw bedrijf een niet tactische move heeft gemaakt op Facebook of Twitter kunnen de reacties ontzettend negatief zijn. Dit kan enorm opblazen en jouw bedrijf in een kwaad daglicht zetten, iets wat je absoluut niet wil. Over WhatsApp kunnen klanten ook met klachten komen. Deze gesprekken zijn niet voor iedereen te zien en daarom niet een directe ramp wanneer je een foutje maakt.

Altijd bereikbaar

Je kunt een bericht sturen wanneer je daar tijd voor hebt. Je hoeft niet voor een bepaalde tijd te bellen, om vervolgens in een eindeloze wachtrij te worden gezet. Logischerwijze zal er niet direct gereageerd worden op late tijdstippen maar de klant heeft de macht in eigen hand doordat hij/zij de vrijheid heeft om op elk tijdstip een bericht te sturen.

Het gebruiken van WhatsApp betekent voor jouw bedrijf: snel reageren op vragen/problemen. Direct oplossingen kunnen geven waar de klant mee verder kan. Engagement creëren door de persoonlijke service en makkelijk bereikbaar zijn voor een groot deel van je klantengroep.


Zou jij gebruik maken van een klantenservice via WhatsApp?

Meer artikelen van mij? Lees hier een interessant interview met Digitaal media expert Liset!

Kom meer te weten over mij.

Advertenties

4 Comments Voeg uw reactie toe

  1. M. Jongkind schreef:

    Ik vind het een hele klantvriendelijke oplossing! Direct en persoonlijk , alles is na te lezen en afspraken staan zwart op wit. Goed plan! Niet gebruiken voor aanbiedingen en promotie!

    Liked by 1 persoon

  2. L Nieuwenhout schreef:

    Ik denk dat het voor bedrijven zeker interessant is. De consument zal hier misschien niet direct op zitten te wachten, juist omdat whatsapp een prive omgeving is. Ik zie er voor de consument ook niet direct een toegevoegde waarde van in. Bij klachten delen ze dit vaak via social media, enerzijds om de doorgaans snelle reactie, anderzijds omdat mensen nou eenmaal graag zeuren en zeiken. Bij vragen of onduidelijkheden pakt men toch vaak de telefoon om iemand te spreken en middels een telefoongesprek is een complexe vraag ook duidelijker uit te leggen voor het bedrijf. Ben benieuwd of dit uitgerold gaat worden en hoeveel mensen hier gebruik van zullen maken. Food for thought!

    Liked by 1 persoon

    1. romywielinga schreef:

      Bedankt voor de reactie. De manier waarop het bedrijf deze klantenservice zal inzetten is zeker belangrijk. Juist omdat het een snelle manier is van communiceren én het privé is zullen mensen vaker voor WhatsApp kiezen bij vragen. Met al deze voordelen, voor zowel het bedrijf als voor de klant, is het het proberen waard! De consument zal hier aan het begin natuurlijk aan moeten wennen, maar ik zie er zeker een toekomst in.

      Like

  3. Odette schreef:

    Interessant artikel! Lijkt me erg handig.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s