How To: 10 manieren om Snapchat effectief in te zetten voor je bedrijf

Snapchat afbeelding 1

Heb je net Facebook en Instagram weten in te zetten komt er alweer een nieuw marketingtool om de hoek kijken, Snapchat! Met wereldwijd 400 miljoen verzonden berichten per dag is deze applicatie zeker de moeite waard.

Allereerst is het belangrijk om te weten wat Snapchat nou eigenlijk inhoudt. De Amerikaanse app is een visuele vorm van social media, net als Instagram en Pinterest. Met de app kunnen foto’s en video’s worden gemaakt met eventueel een tekst eroverheen, die de gebruiker vervolgens naar zijn of haar vrienden stuurt. Het unieke aan de app is dat deze ‘Snaps’ maximaal 10 seconden zichtbaar zijn voor de ontvanger. Na het bekijken wordt de content direct verwijdert. Met de optie `My Story` kunnen meerder foto’s en/of filmpjes worden samengevoegd in een snap en 24 uur lang worden bekeken door vrienden van de gebruiker. Op dit moment is Snapchat een van de populairste apps onder de millennials (jongeren tussen de 15 en 35 jaar).
Snapchat afbeelding 2

Vele grote bedrijven als Intel, CNN en het Wereld Natuur Fonds gebruiken Snapchat al als marketingtool. In Amerika is het inmiddels mogelijk om te adverteren op Snapchat, in Nederland kan dit nog niet, maar er zijn nog tal van andere mogelijkheden waarop je Snapchat effectief kan inzetten voor je bedrijf.

1. Kortingscode
Beloon je volgers op Snapchat door hun een persoonlijke kortingscode te sturen. Het bedrijf ‘16 Handles’ speelt hier goed op in door de consument een kortingscode te sturen wanneer hij of zij een Frozen Yoghurt bestelt en daarvan een snap naar het bedrijf stuurt. De verkregen kortingscode moet direct aan de kassa worden getoond, op die manier kan de code slechts eenmaal en direct worden gebruikt.

2. Spelelement
Snapchat vervult de behoefte naar ‘fun’. Met een beetje creativiteit kunnen bedrijven hier slim op inspelen. Bedenk bijvoorbeeld een leuke actie waar mensen op kunnen reageren en plaats dit in My Story. De actie kan eventueel nog worden doorgetrokken naar Facebook, door bijvoorbeeld mensen te laten stemmen op de 3 leukste reacties. Zo vergroot je het aantal volgers op Snapchat via Facebook en andersom.

3. Interactie
Ga het gesprek aan met je volgers door ze vragen te stellen waarop ze kunnen reageren zoals; welke smaak is jouw favoriet? of hoe zou jij deze schoenen combineren? Een bedrijf dat dit goed heeft opgepakt is Heineken. Tijdens het festival “Coachella” stuurde Heineken aanwijzingen via Snapchat over de surprise optredens tijdens het evenement. Degene die het goede antwoord terug stuurde via Snapchat kreeg als eerst informatie over de act en kon daardoor dus een plekje vooraan claimen!

4. Kijkje achter de schermen
Door je volgers een kijkje achter de schermen te geven laat je als bedrijf zien wie je bent. Op die manier betrek je de consument bij het proces en zal hij zich eerder verbonden voelen met het merk. Door deze transparantie en betrokkenheid is de kans groter dat de klant trouw blijft. Een goed voorbeeld is Radio 538, zij sturen Snaps van activiteiten die in de studio gebeuren, die de luisteraar anders niet zou zien.

5. Storytelling
Jongeren vertellen hun verhaal in Snaps. Door in korte filmpjes, foto’s achter elkaar te plaatsen laten ze zien wie ze zijn, wat ze doen en waar ze zich bevinden. Bedrijven kunnen de app ook op die manier inzetten. Door het imago van het bedrijf te tonen via Snaps kan je, je volgers op een creatieve manier laten zien wie je bent als bedrijf en waar je voor staat.

6. Exclusieve content verspreiden
Het automerk Honda deelde met haar eerste 100 volgers op Snapchat een sneakpreview van de nieuwe Acura. Pas daarna werd het filmpje via de andere kanalen verspreid. Door deze actie steeg het aantal volgers enorm. Een bijkomend voordeel is dat je op Snapchat alle content kwijt kan die niet geschikt is voor op televisie of de website, omdat de kwaliteit daar bijvoorbeeld te laag voor is.

7. Promotionele doeleinden
Snapchat leent zich als effectief promotiemiddel om als bedrijf je nieuwste producten mee te promoten. Dat Snapchat voor ieder bedrijf, uit elke sector mogelijkheden biedt blijkt uit de actie van Het Stedelijk Museum. Via Snapchat kondigt het museum nieuwe tentoonstellingen aan en maakt de consument nieuwsgierig doormiddel van korte teasers en hints. Om de actie op Snapchat onder de aandacht te brengen en het aantal volgers op het social media kanaal te vergroten werd er ook op Twitter een bericht gepost over de actie op Snapchat.
Het Stedelijk Museum- Snapchat

8. Sneakpreviews
Door de snelheid van Snapchat is de app een goed middel om sneakpreviews mee te verspreiden. Een voorbeeld van een bedrijf dat Snapchat hier goed voor heeft ingezet is de fastfoodketen McDonalds. Het bedrijf slaagde er in haar engagement te verhogen door in My Story een ‘behind the scenes’ van de nieuwe commercial naar al haar Snapchat contacten te sturen. Het ging om een commercial van een toen nog onbekend en nieuw product waar veel beroemdheden in voor kwamen.

9. Service verlenen
Er zijn nog maar weinig bedrijven die Snapchat op deze manier in zetten, maar Snapchat kan ook worden gebruikt om aan te tonen waar het bedrijf gevestigd is en hoe de klant er kan komen. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je als bedrijf een evenement organiseert op een externe locatie of wanneer de locatie geheim is en je deze op een creatieve manier wilt onthullen.

10. Webcare
Naast een marketingtool kan Snapchat ook voor webcare worden ingezet. Werknemers kunnen de klant snel hulp bieden als hij of zij een vraag of probleem ondervindt door te reageren met een foto of een korte tekst. Door op deze manier actief en persoonlijk te reageren op uitlatingen van de klant verbeter je de dienstverlening van het bedrijf, wat weer lijdt tot tevreden en loyale klanten.    

Het aanmaken van een Snapchat account is in tegenstelling tot Facebook en Instagram een stuk makkelijker. Er is geen profielfoto of achtergrondfoto nodig en er hoeven geen ingewikkelde hastags te worden bedacht. Wat houd je nog tegen? Begin vandaag nog met Snappen!


Meer weten over deze auteur? Klik dan hier

Heb jij een brandende vraag over Snapchat of wil je de discussie aangaan over dit onderwerp?
Ga dan naar het forum van MICwatching!

Lees ook:
Gamen onder werktijd!

Advertenties

5 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Goede tips. Maar stel dat je als documentairemaker werkt. Hoe zou je snapchat dan bijvoorbeeld het beste in kunnen zetten?

    Liked by 1 persoon

    1. Kelly Mol schreef:

      Hi Githa,

      Als je aan een documentaire werkt zou je bijvoorbeeld behind the scenes Snaps kunnen sturen
      of kleine stukjes van de documentaire als teaser.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s