Schrijf in 5 stappen een ijzersterke landingspagina

on

Landingspagina’s zijn het aas waarmee websites hun bezoekers lokken. Door dit soort pagina’s slim in te zetten speel je in op de zoekopdrachten binnen zoekmachines zoals Google. Het resultaat? Je bereikt potentiële klanten die letterlijk op zoek zijn naar hetgeen wat jij hun kan bieden. Het inzetten van landingspagina’s behoort tot search engine optimization. Het is een gratis manier die veel mogelijkheden biedt om met betreffende pagina’s te stijgen in de ranking van Google. Benieuwd hoe je een landingspagina opzet? Lees in vijf stappen hoe dat gaat:

Stap 1 – Onderwerp en trefwoord
Bepaal het onderwerp van de landingspagina. Het onderwerp bepaalt wat voor content er op de pagina komt te staan. Beslis vervolgens wat het belangrijkste trefwoord is. Dit woord moet gelijk zijn aan de zoekopdracht die iemand bij Google invoert als jij wil dat de pagina gevonden wordt. Gaat jouw pagina over het verhuren van auto’s in Amsterdam (onderwerp), dan is de belangrijkste trefwoordcombinatie bijvoorbeeld: ‘auto verhuur Amsterdam’. Het bepalen van onderwerpen en trefwoorden doe je overigens niet uit de losse pols. Inventariseer eerst de diensten en producten, waarna je een zoekwoordanalyse uitvoert. Controleer het zoekvolume met de Keyword Planner en kom erachter welke termen men werkelijk intikt bij Google.

Stap 2 – Kwalitatieve content
Met een onderwerp en het belangrijkste trefwoord ga je aan de slag met de tekst. Ik raad aan om een professionele tekstschrijver in de arm te nemen. Mocht je het toch zelf willen proberen: wees voorbereid. Ondanks dat de pagina voor Google aantrekkelijk moet zijn, is de leesbaarheid van de tekst belangrijker. Overmatig gebruik van het trefwoord is uit den boze. Google herkent deze techniek namelijk meteen en dit wordt afgestraft.

Hoe doe je het dan wel goed? Alles wat je schrijft moet uniek zijn, want verwacht wederom een afstraffing als Google merkt dat jij teksten kopieert en plakt. Dit soort duplicated content kan er zelfs voor zorgen dat jij helemaal niet in de zoekresultaten getoond wordt. Zorg ervoor dat de landingspagina tussen de 300 en 400 woorden bevat. Gebruik het trefwoord regelmatig, maar overdrijf niet.

Stap 3 – Zoekwoorddichtheid
Een goede landingspagina heeft een tekst waarin het belangrijkste trefwoord een aantal keer terugkomt. Dit aantal is niet te veel, maar ook zeker niet te weinig. Bij een tekort zal het voor Google niet duidelijk zijn waar de pagina over gaat. Een teveel komt op de zoekmachine over als spam. Er moet dus gecontroleerd worden of dit in orde is. Check de zoekwoorddichtheid (keyword density) door het aantal keer dat het trefwoord gebruikt is, te vergelijken met het volledige aantal woorden van de tekst. Het ideale percentage ligt tussen de 3 en 5 procent.

Stap 4 – Tekst opmaken
Zodra je de tekst online wil zetten, moet je rekening houden met de opmaak. De tekst moet opgedeeld zijn in korte alinea’s en de zinnen mogen niet te lang zijn. Geef door middel van heading tags aan wat de titel is (H1) en wat tussenkopjes zijn (H2-H5). Mensen onderscheiden koppen van normale tekst door grotere en dikkere letters. Zoekmachines hebben dit vermogen niet. Door de heading tags kan je de opbouw ook aan Google duidelijk maken. Om de tekst helemaal af te maken, plaats je relevante tekstlinks naar interne en externe webpagina’s (dit is het opbouwen van linkjuice). De links zijn ideaal voor lezers om snel naar een ander onderwerp te navigeren en ze hebben ook een positieve invloed op je ranking in Google.

Stap 5 – Metadata
Metadata zijn gegevens die iets zeggen over bepaalde gegevens op de pagina. Het is dus eigenlijk data over data. Deze gegevens voer je in via een contentmanagementsysteem of je zet het in de code van de website. De belangrijkste metadata zijn de meta title tag (titel) en de meta description tag (beschrijving). Gebruik in beide tags het belangrijkste trefwoord. Google gebruikt deze gegevens om erachter te komen waar de website over gaat en om de zoekresultaten te vormen. 

Meta tags exampleZie hiernaast een voorbeeld van hoe metadata wordt weergegeven in een zoekresultaat binnen Google. Allebei de tags zijn ingevoerd en worden dus niet afgebroken door puntjes.

  • De meta title bestaat uit maximaal 50 karakters inclusief spaties
  • Voor de description geldt maximaal 160 karakters inclusief spaties

 

Laatste tip: blijf testen
Sterke landingspagina’s kunnen een website helpen om te stijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Onthoud alleen: er kan een moment komen dat jouw landingspagina niet meer aansluit op de informatiebehoefte van de bezoeker. Blijf daarom altijd testen uitvoeren!

Ik ben benieuwd welke ervaring jullie hebben met het inzetten van landingspagina’s. Zetten jullie dit soort pagina’s überhaupt in? Hoe veel landingspagina’s ondersteunen jouw website? Schrijf je ze zelf? Heeft het een positieve invloed gehad op de ranking binnen Google? Laat het me weten in de reacties hieronder.

Afbeeldingen met dank aan Caultcollective.com

 


Lotte Klaassen

Over Lotte Klaassen
Lotte is MIC-studente aan de Hogeschool van Amsterdam en specialiseert zich in de richting van digitale media, strategieën en online management. Ze werkt als online marketeer bij het internetbureau Webvalue en houdt zich bezig met SEO, SEA en projectmanagement.

Meer weten over Lotte? Lees dan dit artikel.


Andere publicaties van Lotte

 

0 reacties Voeg uw reactie toe

  1. shileenligtelijn schreef:

    Ik denk dat menig bedrijf hier aardig wat van kan leren!

    1. Lotte Klaassen schreef:

      Dankjewel Shileen!

  2. shileenligtelijn schreef:

    Ik denk dat menig bedrijf hier aardig wat van kan leren!

    1. Lotte Klaassen schreef:

      Dankjewel Shileen!

  3. sharonamarce schreef:

    Handig en interessant artikel! Heel duidelijk en begrijpbaar uitgelegd 🙂

  4. sharonamarce schreef:

    Handig en interessant artikel! Heel duidelijk en begrijpbaar uitgelegd 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *