Op welke niveaus kan jouw merk social media inzetten?

Het is duidelijk dat social media voor bedrijven een zeer belangrijk middel is om in contact te komen met zijn klanten. Maar welke strategieën kan een bedrijf hier allemaal voor gebruiken? En welke tools kan een bedrijf hiervoor inzetten? Dat zijn vragen waar nog niet iedereen het antwoord op heeft. In dit artikel worden de drie niveaus voor het inzetten van social media uitgelicht. Vooral voor bedrijven die zich richten op de B2C-markt is het tegenwoordig geen optie meer om op geen enkel niveau actief te zijn op social media.

Binnen Nederland geldt KLM toch een beetje als pionier als het gaat om het uitvoeren van hun social media strategie. KLM is dan ook actief op het hoogste niveau van de social media piramide.  Uiteraard is het niet voor ieder bedrijf mogelijk om zo’n grootschalige social media campagne op te zetten. Gelukkig zijn er voor deze bedrijven ook social media niveaus die minder inspanning vereisen.

Bron: Basisboek Online Marketing (Marjolein Visser)
Bron: Basisboek Online Marketing (Marjolein Visser)

Monitoring

Of je het nou wilt of niet, over jouw bedrijf zullen altijd berichten verschijnen. Soms zal dit positief zijn, maar het zal ook zeker gebeuren dat je merk een keer negatief op social media terecht komt. Aan jou de keus om te bepalen wat je gaat doen met deze publiciteit. Negeer je deze publiciteit? Of gebruik je deze publiciteit om hier in de toekomst lering uit te trekken?

Wanneer je besluit om aandacht te besteden aan social media kan dit op drie niveaus. Het niveau dat de minste inspanning vereist is “Monitoring”. Op dit niveau is er geen sprake van communicatie met de klant, als bedrijf kijk je slechts naar het sentiment waarmee jouw merk in de publiciteit komt. Wanneer je weet of je positief of negatief in het nieuws bent kan je bepalen hoe je bijvoorbeeld jouw marketingcampagne gaat inzetten.

Om het sentiment van je merk vast te stellen zijn er diverse monitoringtools op het internet te vinden. Een gratis dienst is Social Mention. Voor een uitgebreide analyse kun je als bedrijf gebruikmaken van diensten als Teezir en Coosto.

Participeren

Wanneer je als bedrijf toch wilt reageren op publiciteit op social media kom je op het tweede niveau van de social media lader terecht. Op dit niveau luister je eerst binnen social media naar waar jouw stakeholders zich bevinden. Aan de hand van een social media strategie ga je deelnemen aan gesprekken die worden gevoerd over jouw merk. Wanneer je als bedrijf reageert op vragen en ‘ongewenste’ kritiek, kun je veel goodwill kweken bij de consument.

Twitter is een voorbeeld van een medium dat zeer geschikt is om te reageren op vragen van consumenten. Bedrijven als de ING en NS maken hier dan ook veel gebruik van. Doordat klanten eenvoudig gerichte vragen kunnen stellen is het voor bedrijven makkelijk om hier op te antwoorden. Wanneer je als bedrijf besluit om social media op dit niveau in te zetten is het belangrijk om de antwoorden op de gestelde vragen wel in dezelfde stijl te formuleren. Hiervoor is een goede strategie vereist.

Initiëren

Initiëren is het hoogste niveau waarop bedrijven social media kunnen inzetten. Op dit niveau zetten bedrijven zelf discussies op. Op deze manier worden consumenten op proactieve manier geïnformeerd over campagnes die het bedrijf heeft opgezet. Doordat je als bedrijf zelf content creëert kan je als bedrijf enigszins de publieke opinie over jouw merk sturen. Door social media op dit niveau in te zetten verhoog je de merkloyaliteit van jouw klant. Ook leidt deze strategie tot meer vertrouwen bij de klant. Wanneer je social media inzet op dit niveau is de kans groter dat de klant kiest voor jouw merk dan dat hij kiest voor de concurrent.

Als bedrijf kun je social media dus inzetten op drie niveaus: Monitoring, participeren en initiëren. Afhankelijk van de middelen die je hebt en de doelen die stelt is er een keuze uit deze niveaus. Social media bieden jouw bedrijf gratis informatie over hoe klanten kijken naar jouw merk. Om deze reden is het eigenlijk geen optie om geen van deze niveaus in te zetten. Hoe denk jij over de inzet van social media door bedrijven in de B2C-markt?

Wil je meer weten over de auteur? Klik dan hier!

 

Bron: Basisboek Online Marketing

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s