Kan de traditionele tv wereld de digitale revolutie bijbenen?

Interview 

Het is voor de traditionele tv wereld soms lastig mee te gaan in de snelle ontwikkelingen op digitaal gebied. Liset Wielinga zit hier iedere dag bovenop en merkt de verschuiving. Is het einde in zicht voor televisie of weet het zijn hoofd nog boven water te houden in de digitaliserende wereld? Liset vertelt. 

Liset Wielinga (25), Senior AV Planner bij Mediabureau Initiative en medeverantwoordelijk voor de mediaplanning en –inkoop. 

“Ik adviseer klanten over hoe zij het beste hun doelgroep kunnen bereiken door het inzetten van televisie reclame.“

Verschuiving van televisie naar digitaal

“Het is voor ons belangrijk dat we de klanten goed helpen om hun doelgroep te bereiken met hun reclame campagne. De afgelopen jaren heeft er zeker een verschuiving plaatsgevonden op het gebied van televisie naar digitaal. Met name de jongeren zijn lastig te bereiken via televisie. In plaats van tv planning maken we bij Initiative steeds meer gebruik van av planning. Dit houdt in dat er reclame pakketten worden gemaakt met bijvoorbeeld tien procent van het budget naar online video. Denk hierbij aan pre-roll advertising op Youtube. Op deze manier worden ook de jongeren bereikt.”

Second-screen-tablet

(Bron: Commons Wikipedia)

De toekomst van televisie

“Ik ben er zeker van overtuigd dat televisie gewoon blijft bestaan. Wat betreft reclame zal het wel erg veranderen. Ik denk dat er in de toekomst meer gebruik wordt gemaakt van programmatic buying. Dit wordt nu gebruikt op digitaal gebied maar zal ook een vorm nemen in de televisie wereld.

Programmatic buying is eigenlijk real time bieden voor onder andere online video. Ik zal een voorbeeld geven: De cost per click op een pre roll zijn 0,12 eurocent, wij spreken dit af met de klant en Cadreon. Cadreon is een organisatie die voor jouw bedrijf een profiel zoekt aan de hand van budget, doelgroep en doelstellingen. Je spreekt af wat je wil bereiken, vervolgens gaat dit het systeem in en wordt er gezocht naar een goede plek om jouw reclame in te zetten. Jouw wensen gaan in een zogenaamde biedingsmachine. Er worden simpel gezegd plekken voor reclame geveild onder bedrijven die reclame willen maken. Dit wordt steeds opnieuw gedaan totdat de gewenste views zijn bereikt.

Voor televisie denken wij bij Initiative dat dit dus ook die kant op gaat. Bedrijven zullen moeten concurreren met andere bedrijven om hun reclame op een bepaalde zender en tijd te zien.

Het kijkgedrag van mensen is anders geworden in de afgelopen jaren maar ik zie televisie absoluut niet verdwijnen. Televisie speelt goed in op de ontwikkelingen door gebruik te maken van een second screen en meer interactie te creëren door bijvoorbeeld tweets op televisie te laten zien in het programma.”


Kijk jij nog veel televisie of maak je liever gebruik van alle digitale mogelijkheden? 

Doet jouw bedrijf al aan klantenservice via WhatsApp? Lees mijn artikel en raak overtuigd!

Klik hier om meer over mij te weten te komen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s