Hoe zorg je voor een succesvolle tv-commercial?

VSchermafbeelding 2015-10-06 om 12.22.46oorbeelden van succesvolle tv-commercials en flop tv-commercials
De beste commercials hebben veel humor en zijn ook leuk als je hem vaker ziet. Een voorbeeld hiervan is ‘de walk-in fridge’ van Heinenken. Deze reclame is super vrolijk. Je krijgt een up-gevoel van al dat blije gegil en daarbij is die ook grappig. De walk-in fridge van Heinenken won de prijs Gouden Loeki, Gouden Lamp 2009.

Reclames mogen ook irritant zijn”

Reclames mogen ook irritant zijn, dan onthouden klanten het ook… Maar dan moet het wel over huishoudartikelen gaan die je dagelijks nodig hebt. Het kan niet voor een automerk of ,een ander voorbeeld, een webwinkel zijn. Zalando doet dit verkeerd. Zij vonden het geschreeuw van geluk van ‘de walk-in fridge reclame’ zo mooi dat zij ook zoiets wilden. Deze reclame van Zalando wekt enorm veel irritatie op en won de prijs: de Loden Leeuw, voor meest irritante reclame.
Meer relevante informatie hierover lezen? Klik hier

Veel voorkomende doelstellingen
Voor een succesvolle reclame is er eigenlijk maar één belangrijke doelstelling die ik in tweeën heb gehakt:

  • Naamsbekendheid
    De consument kennis laten maken het met product of merk. Ervoor zorgen dat mensen je merk en merkwaarden herkennen, herinneren en waarderen.
  • Conversie verhogen
    Zorgen dat de consument het product gaat kopen of gebruik gaat maken van de diensten van het merk.

Je moet altijd het product of logo tonen om de herinnerringswaarde bij de consument te verhogen”


Tips

Ik heb voor jullie de belangrijkste tips op een rijtje gezet:

  • Zorg dat de reclame blijft hangen bij de consument:
    Je moet altijd het product of logo tonen om de herinnerringswaarde bij de consument te verhogen. Zoals bij deze reclame van Heinenken.
    Schermafbeelding 2016-01-25 om 00.38.45.png
  • Je kan beter in twee weken 50x op de buis komen, dan 50x verdeeld over zes weken.
  • Voorbereiding
    Zorg voor een goede voorbereiding. Het is belangrijk dat je weet wie je doelgroep is, wat je precies wil communiceren en wat je wilt dat de kijken na afloop van het zien van je commercial moet onthouden.
  • Hou het kort
    Zorg dat je de commercial niet te lang duurt. 20 a 30 seconden is goed. De consument moet je kunnen blijven boeien. Als de commercial te lang duurt word het zeer prijzig en kan het de consument gaan irriteren.
  • Zoektermen
    De consumenten die de tv-commercial gezien hebben zullen via zoekmachine zoals google op de website terecht komen. Daarom is het handig als je SEO en SEA campagnes afstemt op zoektermen en woorden die in de commercial worden gebruikt.Daarbij is het ook erg belangrijk dat tijdens het uitzenden de afgesproken SEA campagnes boven aan zoek resultaten staan.
  • Succesvolle tv-commercials hebben leuke mensen in de commercial die mooi zijn, jong zijn, leuk lachen en grote ogen hebben. Zoals bij ‘de walk-in fridge’.

Nog een artikel van Floor Spijkman lezen? Klik hier


Schermafbeelding 2015-09-27 om 18.41.37


Over de Auteur

Floor Spijkman (21) is een student aan de Hogeschool van Amsterdam. Ze volgt nu de specialisatie digitale media strategieën.
Wil je meer over Floor lezen? Ga dan naar haar auteurspagina

Schermafbeelding 2016-01-25 om 00.38.45.png

Advertenties

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. Sabien Gish schreef:

    Leuk artikel!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s