11 tips waarmee je de Millennial écht bereikt

on

De Millennial. Geboren tussen 1980 en 2000 is deze generatie opgegroeid in een oerwoud aan technologische ontwikkelingen. Met aan de ene kant ouders die niet weten wat Twitter is en aan de andere kant jonge Millennials die niet weten wat een cassette is, is het een generatie waarvan weinig tot niets wordt begrepen. Een generatie die – volgens velen – geen concentratie, geen motivatie en bovenal geen zekere financiële toekomst heeft. Het is een generatie waarbij bij menig marketingmanager enorme vraagtekens oprijzen. Want hoe krijg je het voor elkaar deze ingewikkelde groep mensen te bereiken? Hoe zorg je ervoor dat je opvalt tussen de enorme stroom aan informatie die de Millennial dagelijks voorgeschoteld krijgt? Veel bedrijven denken precies te weten hoe dit in z’n werk gaat, maar dit gaat nog erg vaak fout. Met de volgende elf tips zorg je ervoor dat je met jouw bedrijf precies het goede snaartje van de Millennial weet te raken.

1. Communiceer op hun niveau

De concentratiespanne van de Millennial is aanzienlijk korter dan die van vorige generaties en ze hebben (of nemen) veel minder tijd om dingen even rustig door te nemen. Kijk daarom goed naar hoe Millennials zelf communiceren. Denk na over wat je de persoon die je wilt bereiken te bieden hebt en hoe deze dit het liefst gecommuniceerd zou willen hebben.

2. Blijf up-to-date en verander mee met de technologie

De wereld verandert in een razendsnel tempo en als je daar als marketeer niet in meegaat, loop je binnen de kortste keren achter. De Millennial is opgegroeid in een tijd waarin de technologie een enorme sprint nam, dus ze zijn gewend aan veranderingen en innovaties. Blijf up-to-date, of je behaalt niet de resultaten die je voor ogen had.

3. Wees subtiel en echt

Millennials zijn sneller geneigd een product te kopen dat ze wordt aangeraden door een vriend of blogger, dan een product dat ze langs zagen komen in een advertentie. Er wordt waarde gehecht aan vertrouwen, waardoor ze vaak naar de mening van leeftijdsgenoten vragen en reviews lezen op websites. Zorg er dus voor dat er op social media positief over het bedrijf wordt gesproken, om een waardevolle relatie met de Millennial op te bouwen.

4. Social media is je beste vriend…

De Millennial is constant aanwezig op social media. Wees je bewust van wat er in de leefomgeving van de Millennial gebeurt. Blijf, vooral op social media, op de hoogte van wat de Millennial bezighoudt en speel hier zo op in.

5. …maar niet alle social media is geschikt voor jouw bedrijf

Vaak wordt er gedacht: ‘de doelgroep is op dat kanaal te vinden, dus daar moeten wij ook zitten’. Dit hoeft echter lang niet altijd waar te zijn. Nu is het bijvoorbeeld zo dat Snapchat ontzettend populair is onder Millennials, maar als je daar met jouw product of bedrijf niets mee kunt, blijf er dan vooral weg. Er is weinig lachwekkender voor een Millennial dan een bedrijf te zien op een social mediakanaal waar het niets te zoeken heeft.

6. Wees een beetje speels

Veel Millennials houden van grappige en oprechte content. De Millennial is te vinden op websites zoals Buzzfeed en YouTube, waar bijvoorbeeld vloggers en how-to video’s in overvloed aanwezig zijn. Op deze kanalen wordt de Millennial aangesproken alsof het een vriend is. Wees dus scherp en ‘echt’ in de manier waarop je de Millennial aanspreekt. Het is oké om een beetje speels te zijn, dit is de Millennial zelf ook. Maar zorg er wel voor dat dit oprecht is, anders prikken ze zo door je heen.

7. Zorg voor verschillende soorten content

Millennials worden constant afgeleid, ze krijgen prikkels van alles om hun heen. Het schijnt zelfs dat ze meer dan 27 keer per uur switchen tussen de verschillende apparaten die ze tot hun beschikking hebben. Daarom is het handig om ervoor te zorgen dat je content creëert die beschikbaar is in ieder kanaal. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Instagram-post die snel op een telefoon gezien kan worden, tot aan een artikel dat even rustig achter een laptop gelezen kan worden.

8. Betrek de Millennial bij het bedrijf

De Millennial heeft een mening, en die mening wordt maar al te graag gedeeld met de anderen. Om ervoor te zorgen dat er interactie ontstaat rondom jouw content is het dus van belang vragen te stellen. Zo wordt ervoor gezorgd dat de content blijft leven en de Millennial het gevoel heeft dat hij wordt betrokken bij het bedrijf.

9. Zorg dat je content deelbaar is

Salespraatjes en marketingtrucjes schrikken de Millennial eerder af dan dat ze zich ertoe aangetrokken voelen. Wanneer ze dit ergens tegenkomen zullen ze er dan ook geen moment over peinzen dit te delen. Millennials hechten waarde aan content die voor hunzelf interessant is. Zorg er dus voor dat het bedrijf niet (altijd) op de voorgrond staat bij het creëren van content, maar zich meer op de achtergrond houdt. Een interessant artikel of een leuke video vanuit het bedrijf zal een Millennial sneller interesseren dan een saaie advertentie.

10. Blijf menselijk

Opgegroeid tussen social media, is de Millennial eraan gewend om direct contact te hebben met bedrijven en merken. Ze zijn gewend om even snel, op informele toon een Tweet of e-mail te sturen, waarop ze in dezelfde toon antwoord verwachten. Hoewel het misschien wat onprofessioneel lijkt, is het verstandig om via alle kanalen (dus zowel via social media als via de website en reclames) tegen de Millennial te praten alsof het een echt gesprek is. Op deze manier zorg je voor een dialoog waar echte emoties bij komen kijken, waardoor er een band wordt opgebouwd. Dit zorgt op zijn beurt weer voor vertrouwen bij de Millennial.

11. Bied toegevoegde waarde

Waar voorheen het product door bedrijven vaak als ‘het centrum van het universum’ werd gezien, is dit anno 2015 een compleet ander verhaal. Om een Millennial te interesseren voor een product, is het van belang dat deze toegevoegde waarde heeft. Dat het product doet wat het moet doen, is lang niet meer genoeg. Wat voor gevoel biedt het product, en nog belangrijker: wat kan het product de Millennial brengen? Zorg ervoor dat het product een verhaal heeft, dat het meer is dan bijvoorbeeld alleen een stofzuiger. De Millennial wil trots zijn op hetgeen hij gebruikt, ongeacht wat het is.

Heb jij zelf nog tips die kunnen helpen bij het bereiken van Millennials? Deel deze dan vooral in de comments.

Over de auteur:

Mijn naam is Alex, ik ben een 21-jarige Media, Informatie en Communicatiestudente aan de Hogeschool van Amsterdam. In het tweede jaar van mijn studie heb ik me gericht op Digitale Media en nu, in het derde jaar, specialiseer ik mij in Digitale mediastrategieën. Op MICwatching plaats ik verschillende artikelen over onderwerpen die mij interesseren binnen de digitale mediawereld. Ik ben te vinden via onder andere InstagramTwitter en Pinterest

Bronnen:
Businessnewsdaily
Forbes
Entrepreneur
Entrepreneur

Advertenties

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. rainbowhysteria schreef:

    Heel leuk! Als Millennial herken ik mij wel in veel van deze punten 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s