Tips: Hoe ga je online om met een specifieke doelgroep?

Tijdens mijn stage bij Evangelische Omroep heb ik gemerkt dat er een hele hoop afwegingen gemaakt moeten worden voordat er iets op social media geplaatst kan worden. Mensen zijn meedogenloos. Vooral als ze vinden dat een organisatie ergens voor staat. Wat duidelijk het geval is bij de EO. De EO staat voor programma’s en nieuws waar een christelijke ingang in gevonden kan worden, maar blijft de omroep ook kritisch kijken naar de wereld om zich heen. Toch valt wat de EO doet niet altijd in goede aarde bij wat ‘de achterban’ genoemd wordt. De leden en volgers van de EO. Het social mediateam krijgt het soms zwaar te verduren.

De EO is niet het enige bedrijf dat op een keiharde manier kritiek krijgt via social media, soms zelfs op de man (de klantenservicemedewerkers) af. Iedereen die werkt met social media gaat vroeg of laat hiermee te maken krijgen. Met een brede doelgroep is het moeilijk in te schatten hoe mensen gaan reageren, want mensen zullen dan verschillend reageren, maar als je met een meer specifieke doelgroep werkt, kun je deze tips van harte nemen!

  1. Verdiep je in de doelgroep – dit klinkt voor de hand liggend, maar het is belangrijk dit te blijven doen. Telkens weer op nieuw. De balans kan verschoven zijn in je ‘type’ volgers. Ze zijn bijvoorbeeld overwegend ouder dan voorheen, of juist jonger. Zijn hun interesses nog hetzelfde? Hun leefomgeving? Enzovoorts.
  1. Beweeg mee met je doelgroep – Er kunnen dingen gebeurd zijn in de wereld die de visie van je social mediadoelgroep op bepaalde zaken heeft veranderd. Dit is vooral belangrijk als je als organisatie inspeelt op het nieuws. Door met je doelgroep mee te bewegen heb je de grootste kans dat je social mediabeleid goed uitpakt. Dit wil niet zeggen dat je de mening van de doelgroep moet overnemen, zonder daar kritisch naar te kijken. Ook mag je best kritisch zijn, maar wees voorbereid op stortvloed van reacties en misschien wel volgers te verliezen.
  1. Pas je taalgebruik aan, aan dat van de doelgroep – Observeer je doelgroep in de comments op je posts. Welke woorden gebruiken ze? Wat voor zinsconstructies maken ze? Pas je posts en reacties op reageerders daar op aan. Blijf te allen tijden correct Nederlands schrijven en gebruik geen vloek en scheld worden, anders verlies je een hele hoop aan geloofwaardigheid.
  1. Gebruik de juiste humor – Cartoons, grappen en grollen, het zijn leuke manier om je doelgroep wakker te schudden en wat reuring te genereren. Maar pas op, zorg dat je de doelgroep niet op de tenen trapt.

Zoals je misschien wel doorhebt vloeien al deze tips voort uit het eerste punt. Het verdiepen in de doelgroep. Blijf je verdiepen in de doelgroep, observeer wat ze doen in hun leven, kom erachter wat hen beweegt en waar ze voor willen staan in het leven en verander met hen mee.

Door: Julia de Jonge. Als een echte social mediajunkie vooral geïnteresseerd in communicatie via verschillende sociale netwerken.

©Afbeelding: SEOPlanter on Flickr.com

Advertenties

3 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Renee schreef:

    Super tips! Heel erg handig, ik ga deze zeker toepassen:) Toch nog een vraagje: hoe beweeg jij mee met je doelgroep?

    Like

    1. juliadejonge schreef:

      Dankjewel Renee! Als antwoord: het belangrijkste daarin is om te monitoren wat je doelgroep bezigheid. Als daar op in speelt, kun je bijvoorbeeld een discussie aanwakkeren. Wat weer goed doet voor je conversation company.

      Like

  2. ZoëMontijn schreef:

    Handige tips zeg! Ik denk dat veel bedrijven hier echt baat bij hebben. Ik zelf ook, ook al heb ik geen eigen bedrijf. Voor mijn blog (en ik denk voor bloggers over het algemeen) staan er ook handige dingen om te weten tussen 🙂

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s