Oh snap! – Zo gebruik je Snapchat effectief voor bedrijven

Snapchat

In het snel veranderende digitale landschap is het ontzettend belangrijk om (online) relevant te blijven. Nieuwe social media als Snapchat inzetten kan dan ook wel intimiderend lijken, maar de foto-app heeft brengt veel voordelen met zich mee. Micwatching.nl heeft 4 tips om Snapchat succesvol in te zetten voor bedrijven.

Snapchat is nog een piepjonge app, maar dat stopt het foto-uitwisselingsprogramma er niet van om al 100 miljoen (!) actieve gebruikers per dag te trekken. Samen sturen deze miljoenen Snapchat gebruikers maar liefst 400 miljoen beschamende naaktfoto’s tijdelijke afbeeldingen naar elkaar. Met deze astronomische cijfers zou het zonde zijn om Snapchat links te laten liggen. Daarom hebben we hier op MICwatching.nl een aantal tips voor hoe je Snapchat voor bedrijven kan gebruiken.

Een kijkje achter de schermen

Dit is een hele simpele, maar toch effectieve manier om engagement met de community te creëren. Deel via Snapchat foto’s van achter de schermen, laat de lezers/gebruikers/klanten zien hoe het er aan toch gaat in de keuken. En dan niet alleen maar ‘saaie’ gebeurtenissen. Ook feestjes, borrels en andere bijzonderheden zijn leuk om te delen via Snapchat.

CPkxvzGW8AAfcMX
Afbeelding: Twitter

Als voorbeeld kunnen de de Engelse voetbalclub Liverpool FC, die recentelijk ook hun eigen Snapchat-account begonnen zijn. Als je de club toevoegt is het mogelijk om voor, tijdens en na wedstrijden exclusieve beelden te zien. Leuk voor de fans, en goed voor de engagement. 

Exclusieve voorproefjes

Exclusief is het woord van de dag. Het hangt natuurlijk af van het soort bedrijf, maar het is op veel situaties toepasbaar. Een nieuw product of service kan perfect geïntroduceerd worden via de service, om de die hard fans een exclusief voorproefje van hun lievelingsmerk te geven. Daarbij is het dan wel belangrijk dat ze deze content niet ook ergens anders kunnen krijgen. In ieder geval niet op dat moment.

Burberry_joins_Snapchat_for_special_event_in_Los_Angeles1
Afbeelding: Buro247.com

Het modieuze merk Burberry geeft fans een sneak peak van de lente 2016 collectie via, je raadt het al, Snapchat. Dit doet Burberry naast de al eerder genoemde beelden van achter de schermen. Als klap op de vuurpijl plaats Burberry ook nog foto’s en video’s via de Live Stories functie van Snapchat. Trouwens, over Live Stories gesproken…

Live Stories

Als bedrijf organiseer je natuurlijk soms de gaafste evenementen, maar ondanks pogingen om zo veel mogelijk bezoekers te trekken is het niet mogelijk iedereen te laten komen. Of toch wel? Met de Live Stories functie van Snapchat kunnen fans een evenement live volgen via Snapchat. Deze Snapchat-functie is perfect om een evenement of een andere gebeurtenis een duwtje in de goede richting te geven.

snapchat-nfl
Afbeelding: Recode.net

Als voorbeeld kunnen we de Amerikaanse NFL nemen, die elk weekend beelden vanaf de Super Bow uitzendt. Niet directe beelden die ook op TV te zien zijn, maar beelden van enthousiaste football fans die wedstrijden vanaf de zijlijn filmen. Ook muziekfestivals of modeshows zijn in het verleden bij de Live Stories verschenen.

Prijsvragen en kortingen

Like en Share acties worden al langere tijd ingezet op de ‘klassieke’ social media kanalen als Facebook en Twitter. Hoewel Snapchat eenzijdig lijkt, is het perfect mogelijk om dergelijke acties ook via deze app te organiseren. Het kan iets simpels als een promotiecode of korting zijn, maar wedstrijden waarbij gebruikers foto’s met een thema moeten maken zijn ook mogelijk. Hierbij is het wel belangrijk dat je een degelijk aantal volgers hebt.

3033793-inline-i-1-grubhub-snapchat
Afbeelding: fastcocreate.com

Grubhub, een site vergelijkbare site met het Nederlandse thuisbezorgd.nl, deelde via Snapchat kortingscodes uit. Gebruikers konden een etens-gerelateerde snap naar GrubHub sturen, waarna ze kans maakten op kortingscodes. Simpel, maar effectief!

Bronnen:

By the Numbers: 70 Amazing Snapchat Statistics

http://www.liverpoolfc.com/news/first-team/192839-go-behind-the-scenes-at-anfield-on-snapchat

5 Ways to Use Snapchat for Business

5 Creative Ways Brands Are Using Snapchat

http://www.engadget.com/2015/09/18/burberry-snapchat/
http://www.fastcocreate.com/3033793/how-12-brands-used-snapchat

Over de auteur Calvin Foe.

Advertenties

5 reacties Voeg uw reactie toe

  1. esthermariman schreef:

    Beste Calvin,

    Leuke tips! Het klinkt als een leuke manier om als bedrijf meer aan branding te doen. Op welke manier zou jij Snapchat inzetten voor een online platform als MICwatching?

    Met vriendelijke,
    Esther

    Liked by 1 persoon

    1. CalvinF schreef:

      Dat is een goede vraag. Ik denk dat het meer opgaat voor bedrijven, niet echt voor blogs als deze. Zeker als het door zo veel mensen beheerd wordt.

      Like

  2. jacquelinezomerdijk schreef:

    Hoi Calvin,

    Leuk om te lezen hoe je snapchat effectief kan inzetten voor je bedrijf! Ik ben benieuwd of het daadwerkelijk zal werken voor een bedrijf. Ik gebruik snapchat namelijk alleen met vrienden en zit dan eerlijk gezegd niet te wachten op reclame van bedrijven. Denk jij dat snapchat zal werken voor een bedrijf? En waarom?

    Met vriendelijke groet,

    Jacqueline

    Liked by 1 persoon

    1. CalvinF schreef:

      Het werkt zeker. Interactie met gebruikers en meer engagement met het merk zorgen ook voor meer brand awareness. Qua geld zal het niet zo veel opleveren denk ik.

      Like

  3. roosbahr schreef:

    Dit is op roosbahr herblogden reageerde:

    Lees dit artikel van Calvin Foe over Snapchat!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s