How to: VAN FACEBOOK-NERD NAAR SUPERSPURT

facebook

Je kunt tegenwoordig geen bedrijf meer opnoemen zonder Facebook pagina. Of dat een goede zaak is blijft toch de vraag, het ene bedrijf is beter in staat Facebook in te zetten dat het andere. Aandacht maakt alles beter, des te meer aandacht je besteed aan je pagina, hoe groter de naamsbekendheid en hoe beter je imago zal worden. Mijn persoonlijke advies is daarom voor elk bedrijf: doe het goed of doe het niet. Onderstaand een aantal bruikbare tips. 

Communicatie:

Facebook draait eigenlijk maar om één ding, namelijk: communicatie. Je kunt binnen een korte tijd ontzettend veel mensen bereiken op een makkelijke manier. Wanneer dit je insteek is voor het gebruik van Facebook dan kan uw pagina erg succesvol worden. Wanneer je alleen Facebook gebruikt omdat je concurrent dat ook doet adviseer ik je om er niet aan te beginnen, mensen nemen jouw pagina niet serieus en gaan dan juist naar de concurrent. Facebook zou deel uit moeten maken van je online strategie. Het is van groot belang om de strategie te bepalen voordat je Facebook account wordt aangemaakt.

Lay-out:

De standaard lay-out van Facebook is nou niet bepaald heel erg mooi te noemen. Het straalt eigenlijk helemaal niks uit. Helaas kun je niet veel veranderen aan deze lay-out. Je zult je moeten focussen op dingen waar je wel invloed op kunt uitoefenen. Ontwerp een goede omslagfoto, gebruik een bijpassende profielfoto en plaats al je statusupdates in een soort huisstijl. Je volgers zullen jouw berichten gaan herkennen.

Acties:

Niet heel erg origineel, maar toch: deel-, like- en winacties kunnen erg succesvol zijn. Helemaal wanneer het gecombineerd wordt met een goede advertentiecampagne. Ook kan het erg nuttig zijn om een- of tweemaal per week een nieuwsbrief te delen via facebook. Dit hoeft geen zeeën van tekst te zijn, een infographic is meer dan voldoende. Je volgers kunnen op deze manier gemakkelijk zien wat de momentele acties zijn.

Zorg voor interactie:

Let er wel op dat je Facebook niet alleen gaat gebruiken voor acties of aanbiedingen. Zorg dat er ook een platform is dat jouw volgers interactie met jouw bedrijf kan bieden. Een goed voorbeeld is een medewerker van jouw klantenservice medebeheerder van jouw Facebookpagina te maken. Deze persoon kan inspelen op vragen/opmerkingen/klachten van klanten. Zorg ervoor dat je altijd vriendelijk blijft tegen je volgers. Luister daarom altijd goed naar wat ze te zeggen hebben

Humor:

Een flinke dosis humor mag altijd, en al helemaal op Facebook. Zelfspot doet het ook niet slecht op Facebook. Wanneer je kijkt naar de klantenservice van bijvoorbeeld de KLM, zul je zien dat zij deze flinke dosis humor toepassen bij het antwoorden van vragen van de volgers. Deze berichten krijgen dan ook ontzettend veel likes (duizenden!).

Sarah Maas voor MICwatching.nl

12122777_10153692850373415_4022990596064130821_n(1)         Over de auteur: Sarah Maas

Sarah Maas (1991) is studente aan de Hogeschool van Amsterdam. Ze studeert Media, Informatie en Communicatie. Ze heeft de specialisatie Digitale Mediastrategieen gekozen en hoopt deze in februari 2016 af te kunnen ronden. Ze heeft een passie voor marketing, schrijven en houdt ervan om mensen te kunnen inspireren. Wil je meer weten over Sarah? Neem vooral een kijkje op haar Facebook pagina.

Bekijk ook: Mijn introductieartikel op MICwatching!

Bekijk ook: TED-talk: Deze apps zijn onmisbaar tijdens een te lange treinreis.

Advertenties

3 reacties Voeg uw reactie toe

  1. sarahmaas91 schreef:

    Dit is op sarahmaas91 herblogd.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s