‘Ben jij ook een spin in het web?’

on

Op jonge leeftijd hielp hij al kennissen en familie met hun website. Sinds 2009 is hij als zpp’er actief bezig met het web. Zo werkt hij aan projecten voor automerken zoals Kia, Opel, Mercedes en Nissan Nederland. Daarnaast biedt hij online diensten aan met zijn hostingbedrijf Colution. Front-end developer en mediaprofessional Martijn Jansen (22) is een spin in het web en daarom ben ik met hem gaan praten.

foto-martijnjansen
Bron: Martijn Jansen

Waarom front-end development?
“Websiteproblemen oplossen spreekt mij aan, omdat ik daarmee mensen kan helpen bij hun online activiteiten. Zo is het fantastisch aan projecten te werken voor grote automerken als Mercedes en Nissan Nederland. Daarvoor bouw ik bijvoorbeeld dealer- en actiewebsites. Ik werk samen met een online designer. Zijn ontwerp zet ik om naar een toegankelijke en gebruiksvriendelijke website.In de wereld van het web is geen dag hetzelfde. Dat maakt het vak zo mooi: de online wereld blijf zich ontwikkelen.

Naast projecten heb ik een eigen hostingwebsite. Ook functioneer ik als medior front-end developer. Ik geef mijn kennis door aan mensen zonder of relatief weinig professionele ervaring op het gebied van front-end development. Daarnaast begeleid ik ze bij projecten.”

Hoe ziet het web er volgens jou over 10 jaar uit?
“In de toekomst zullen minder touchscreens aanwezig zijn. De online wereld maakt ruimte voor hologrammen. Een hologram is een 3D-beeld dat gecreëerd wordt via een fotografische projectie. Momenteel is deze functie nog niet mogelijk voor kleine apparaten, zoals onze smartphones. Daarnaast biedt het nog geen hoge kwaliteit, maar dat is slechts een kwestie van tijd.”

Wat houd je momenteel het meest bezig?
“Ik doe onderzoek naar het bereik van smartwatches. Voor mij is het van belang dat ik in de toekomst websites kan optimaliseren voor dit device. Smartwatches zijn nu nog in een oriënterende fase, maar hoe bijzonder zou het zijn als een smartwatch een holografisch beeld geeft dat alleen jij kan zien?”

Wat zou jij veranderen aan de website van RTL Nieuws?
“Toegankelijkheid en vindbaarheid zijn van belang voor een gebruiksvriendelijke website. Ik denk dat RTL Nieuws het bereik en bezoek van hun website kan verhogen door zoekmachine optimalisatie. Als je namelijk via Google zoekt op een nieuwsonderwerp, bijvoorbeeld ‘aardbeving Groningen’, dan staat Nu.nl steeds bovenaan.”

Wat moet een mediaprofessional volgens jou zijn?
“Wat ik belangrijk vind, is dat een mediaprofessional leergierig is. Elke dag staan nieuwe technieken, tools en frameworks klaar voor gebruik. Daarnaast is het van belang dat je jezelf constant controleert op mogelijke fouten. Zorg ervoor dat je goed kijkt en luistert. Snel reageren op ontwikkelingen is belangrijk. Loop je vast in je werkzaamheden? Neem dan een pauze van vijf minuten. Mediaprofessional word je met vallen en opstaan.”

Meer weten over front-end developer Martijn Jansen?

Wat doe jij op het gebied van media?


DSC02626bwVan fotografie tot uitnodigende teksten, van videobewerking tot webdesign en van een papieren schets tot de laatste pixel. Chynna (22) is creatief in woord en beeld.

 

0 reacties Voeg uw reactie toe

  1. roosbahr schreef:

    Hey Chynna! Wat een leuk interview. Vooral omdat de jongen die jij interviewt jong is, laat het aan ons zien dat succes op iedere leeftijd kan voorkomen! Ik ben benieuwd naar de volgende artikel.

    1. Chynna Jansen schreef:

      Bedankt Roos!

  2. roosbahr schreef:

    Hey Chynna! Wat een leuk interview. Vooral omdat de jongen die jij interviewt jong is, laat het aan ons zien dat succes op iedere leeftijd kan voorkomen! Ik ben benieuwd naar de volgende artikel.

    1. Chynna Jansen schreef:

      Bedankt Roos!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *