4 tips voor het inzetten van social media in uw bedrijf

De interactie met bedrijven via Facebook neemt af. Facebook is in deze tijd hét medium waarvan verwacht wordt snel en volledig antwoord te krijgen op een bericht. Uit recent onderzoek van digitaal-werven is echter naar voren gekomen dat de mogelijkheid om interactie te kunnen hebben met bedrijven via Facebook het laatste jaar gedaald is. Veel bedrijven en organisaties maken wel gebruik van social media, maar deze worden steeds vaker niet optimaal benut. Maar hoe zet je als bedrijf social media nou wel goed in? Wij geven je 4 handige tips!

  1. Ga de conversatie met je bezoekers aan

Zorg er allereerst voor dat bezoekers de mogelijkheid hebben om via welk social media kanaal dan ook interactie op te kunnen zoeken met je bedrijf of organisatie. Vervolgens is het belangrijk dat deze mogelijkheid ook optimaal beheerd wordt, zodat er op elke moment van de dag gereageerd kan worden op een bericht van een bezoeker die binnenkomt. Social media is hét communicatiemiddel van deze tijd, het is belangrijk om hier actief op te zijn en zo snel mogelijk te reageren op bezoekers. Betrek bezoekers dan ook mee in het bedrijf, stel vragen. Als mensen zich betrokken voelen tot een bedrijf of organisatie komt de engagement vanzelf.

  1. Plaats relevante berichten

Plaats berichten waar bezoekers op zitten te wachten, het is erg belangrijk dat de content die geplaatst wordt enerzijds aansluit bij het bedrijf of organisatie, maar ook bij de behoefte en interesses van de doelgroep. Het is belangrijk dat het bedrijf/organisatie niet té aanwezig is op bepaalde vlakken, zoals promotie- en winacties. Social media kanalen zijn perfect voor promotie- en winacties, waarbij er vaak kortingen of prijzen worden weggegeven aan volgers of bezoekers door bijvoorbeeld het liken of delen van een bericht. Dit soort acties zorgen ervoor dat er veel interactie gegenereerd wordt met het social media kanaal en dat is natuurlijk wat uiteindelijk de bedoeling is. Echter kan het te veel posten van promotie-en winacties op social media kanalen ervoor zorgen dat je berichten gezien worden als spam en dat is iets wat absoluut niet de bedoeling is. Denk dus goed na voordat je als bedrijf/organisatie iets op social media plaatst.

  1. Wees consistent 

Het is belangrijk dat de bezoeker weet wat hem/haar van een bedrijf of organisatie te wachten staat, of dit nou op de website of op de social media kanalen van een bedrijf is. Het is belangrijk dat de huisstijl van de verschillende social media kanalen overeenkomen met de rest van het bedrijf, zoals de website. Wees dus consistent en eenduidig. Het is belangrijk om te weten dat de conversatie met de bezoeker via social media op een luchtigere manier kan dan via zakelijkere contactkanalen, zoals via de email. Er mag hier en daar dan ook zeker wat humor bij komen kijken, hier moet alleen wel mee worden uitgekeken. Iets kan heel slecht uitpakken bij bezoekers, of juist helemaal niet. Door humor en zakelijk af te wisselen in berichten krijg je vaak de beste berichten, waardoor je er bovenuit springt. Dit helpt goed om de gewenste doelgroep te bereiken en meer geïnteresseerde volgers naar je social media kanalen te krijgen.

  1. Blijf actief

Tot slot is het erg belangrijk om actief te blijven via je social media kanalen. In het begin is het vaak moeilijk om grote groepen mensen te bereiken en om volgers op te bouwen, maar blijf actief. Plaats verschillende soorten berichten, varieer hierin. Bekijk goed waar bezoekers op reageren en speel hierop in. Op deze manier bouw je engagement op bij de bezoekers, waardoor ze blijven terugkomen. Hoe langer je actief berichten blijft plaatsen hoe groter de kans is dat een grote groep bezoekers blijft hangen. Ook zien andere gebruikers hierdoor dat je veel te bieden hebt, waardoor je aantal volgers zal blijven groeien en wat de mogelijkheid tot het in contact komen met je doelgroep vergroot.

Meer weten over hoe je in het specifiek Instagram succesvol kan inzetten, lees dan dit artikel.

Bron: Digitaal-werven. (2015). Reactiesnelheid op Facebook afgenomen. Geraadpleegd op 27 september, van: http://www.digitaal-werven.nl/blog/2015-09-23/reactiesnelheid-op-facebook-afgenomen/

—————————————————————————————————————————————————————-
tumblr_numkk62LkI1qiyuewo1_1280Over de Auteur

Jessica Scholten (19) is een Media, Informatie & Communicatie studente aan de Hogeschool van Amsterdam en richt zich met haar specialisatie momenteel voornamelijk op digitale media.

Meer weten over Jessica? Ga naar haar auteurspagina of bezoek haar LinkedIn

Advertenties

3 Comments Voeg uw reactie toe

  1. maaikevdbeek schreef:

    Overzichtelijk. Hier kan iedereen mee aan de slag!

    Like

  2. maaikevdbeek schreef:

    Dit is op MICwatching.nl herblogden reageerde:

    Zo kan je social media inzetten!

    Like

  3. maartjedekker schreef:

    Dit is op MICwatching.nl herblogden reageerde:
    Handige tips!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s