HvA-studenten doen onderzoek voor RTL Nieuws: Hoe bereik je millennials online?

Op woensdag 23 september 2015 gingen 150 derdejaars studenten van de opleiding Media, Informatie en Communicatie aan Hogeschool van Amsterdam, op bezoek bij RTL Nieuws. De reden hiervan is dat de studenten een onderzoek doen voor RTL Nieuws. Het nieuwsplatform vindt het namelijk moeilijk om millennials (18 tot 35 jarigen) aan te spreken. Tijdens het bezoek werden er verschillende presentaties gegeven. Onder andere door hoofdredacteur Harm Taselaar en Roelof Hemmen, presentator van het RTL Nieuws.

12004804_485224801654141_1375481983144651066_n
Hoofdredacteur Harm Taselaar, bron: Facebook

Langzaam druppelen de studenten binnen in de
donkere maar sfeervolle kantine van het RTL-gebouw in Hilversum. Bij binnenkomst staat er een welkomstdrankje te wachten. De studenten gaan zitten en hoofdredacteur Harm Taselaar begint te vertellen. “De tijden veranderen en wij moeten daarin mee. Alles wordt steeds meer digitaal. Het tijdperk van het lineair tv kijken is voorbij. Mensen halen hun nieuws nu vooral van nieuwsapps en websites. Maar hoe gaat zich dit ontwikkelen? Op welke manier zullen we over drie jaar het nieuws consumeren?” Met het antwoord op deze vraag moeten de studenten een advies voor RTL Nieuws gaan formuleren.

Social media

Vervolgens kwam Peter Minkjan aan het woord. Hij is de social marketing adviseur van RTL. Met een presentatie vol duidelijke en grappige voorbeelden, praat hij makkelijk zijn verhaal aan elkaar. Hij heeft het onder andere over waarom sommige content wel viraal gaat en andere niet. “Er is geen checklist die je honderd procent zekerheid kan geven om jouw content viraal te laten gaan. Wel zijn er vijf redenen voor een contentstrategie waar je in ieder geval goed mee scoort. De eerste is het veroorzaken van emotie. Laat een bepaalde titel iemand nieuwsgierig maken of een bepaalde afbeelding verrassend of leuk gevonden worden. Verdrietige of droevige dingen werken niet. Iemand moet zich vermaken. De tweede is zelf expressie. Wie ben je? Waar sta je voor? Op social media wil je laten zien dat je een goed persoon bent. Als bedrijf kun je daar op in spelen door je doelgroep goed te onderzoeken en hierop in te spelen. Punt drie is de praktische waarde. Wat heb ik eraan als ik dit artikel lees? Word ik hier zelf praktischer van? Ten vierde is timing belangrijk. Zonder context gaat je content niet viraal. Het laatste en vijfde punt is de verpakking. Zorg dat je titel voor nieuwsgierigheid zorgt en voeg altijd een foto toe. Met deze vijf punten zal je content sneller viraal gaan.”

12002962_485224794987475_3233572710834560677_n
Presentator Roelof Hemmen in gesprek met een studente, bron: Facebook

Veranderingen

Roelof Hemmen sluit de middag af. Met zijn brede postuur en zware stem vult hij de ruimte. Hij vertelt over zijn toekomstbeeld voor RTL Nieuws. “Ik werk nu al 22 jaar bij RTL Nieuws en ik ben niet van plan om hier in de nabije toekomst weg te gaan. Maar wat ik merk is dat weinig van jullie naar mij om half 8 ’s avonds kijken. Daardoor dacht ik dat het televisietijdperk langzaam aan het wegvagen is. Maar ik heb net bitterballen gegeten met kinderen van 10 jaar en die zeggen dat ze nog steeds naar mij kijken. Er is dus nog hoop voor mij. Ik geloof niet dat televisie helemaal uit zal sterven. De radio is er namelijk ook nog steeds, maar ik geloof wel dat het minder gaat worden. De vraag is alleen hoe we moeten reageren op deze verandering. RTL Nieuws is een sterk merk. We zijn geloofwaardig en betrouwbaar. Nu moeten we dit alleen naar online zien te vertalen. En daar wens ik jullie heel veel succes mee!”

Vragenvuur

Na de presentatie is er tijd om vragen te stellen. De studenten stellen kritische vragen aan RTL Nieuws. Dit maakt Roelof Hemmen nieuwsgierig, waarop hij kritische vragen stelt aan de studenten. “Wat vind jij van het RTL Nieuws?”, vraagt hij aan een willekeurige studente. De studente aarzelt een beetje en zegt dan: “Als je RTL Nieuws gaat vergelijken met andere nieuwswebsites, dan is NU.nl snel en NOS.nl betrouwbaar. Maar RTL Nieuws heeft beide niet.” Het wordt onrustig in de zaal door studenten die als gevolg hiervan met elkaar beginnen te praten. De presentator schrikt hiervan en interviewt nog een aantal andere studenten. Als afsluiting krijgen de studenten een rondleiding op de redactie van het RTL Nieuws. Het is duidelijk geworden dat millennials aan je bedrijf binden een lastige klus is, maar de studenten zelf en RTL Nieuws zijn in ieder geval een stap verder.

Bezoek jij de website van RTL Nieuws wel eens? Wat zou volgens jou beter kunnen?

Over de auteur Anneroos van Eijk

Advertenties

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. jaap schreef:

    Waar kan ik dit onderzoek vinden?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s