Zo word je in 2016 gevonden op Google!

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een goedkoop maar héél effectief middel om meer traffic te genereren voor je website. De robots van Google speuren dagelijks het web af naar pagina’s die zij kunnen indexeren. Zij beoordelen jouw website op kwaliteit en kennen vervolgens een positie toe binnen de zoekresultaten van Google. Maar deze robots worden steeds slimmer: elk jaar hebben ze nieuwe en meer geavanceerde technieken om te oordelen welke websites een hoge positie verdienen. Daarom is het voor jou, als webredacteur, ontzettend belangrijk om ook regelmatig je website een update te geven. Als je oude technieken blijft toepassen loop je het risico om hard te dalen in Google. Daarom heb ik 8 actuele trends op een rijtje gezet waarmee je in 2016 goed gevonden gaat worden!

1: Kwaliteit gaat boven kwantiteitkeyword density
Vroeger dachten marketeers en redacteuren dat een pagina die bomvol zoekwoorden staat, het hoogst scoort. Maar doe dit alsjeblieft niet! Google kijkt heel kritisch naar de kwaliteit van je pagina. Een overkill aan zoekwoorden (bijvoorbeeld 50 keer het woord ‘huurwoning’ op één pagina) kan je zelfs strafpunten opleveren. Zorg dat je tekst inhoudelijk goed is en probeer verschillende woorden te gebruiken als zoektermen. Wees origineel: denk aan synoniemen en vertalingen.

 

2: Geen poespas: wees doelgericht
Veel contentmarketeers denken dat een website met zoveel mogelijk informatie en tekst goed scoort. Door veel content te maken en lange teksten te schrijven móét er wel iets tussen zitten waar mensen op zoeken en een goedgevulde website straalt autoriteit uit. Mis! Google hecht veel meer waarde aan de mate waarin de bezoekers precies vindt wat hij zoekt op jouw website. Als een bezoeker via Google op jouw site komt, maar direct merkt dat hij hier niet vindt waar hij naar zocht, vertrekt hij weer. Hier trekt Google flink wat punten voor af: je levert niet de content die je ’belooft’. Zorg dus voor beknopte, doelgerichte en duidelijke content. Less is more, zullen we maar zeggen. Houd die bouncerate laag en Google zal je belonen.
Ik heb zelf ooit aan een website gewerkt over rijbewijzen. Een pagina met 3 alinea’s beknopte tekst stond binnen een week op pagina één van Google, terwijl een andere pagina met drie keer zoveel tekst amper vindbaar was via de zoekmachine.  Denk bij je teksten aan de KISS-methode: Keep it short and simple.

3. Denk aan de smartphones!
Zorg dat je website mobile friendly is. Een groot deel van je bezoekers surft online via zijn/haar smartphone. Is je mobiele website niet gebruiksvriendelijk, dan zal je bezoeker direct weer vertrekken. Dit is slecht voor je bounce rate, time on site en de algemene reputatie van je site.

 

4. Zorg voor interactie
Geef bezoekers de mogelijkheid om te reageren op je website (indien van toepassing)! Google waardeert interactieve websites beter dan websites die alleen maar zenden. Zorg dus voor interessante, spraakmakende content en nodig je bezoekers uit om een reactie te plaatsen. Ook het delen van je website via social media valt onder interactie, dus zorg dat die share-knoppen goed zichtbaar zijn.

5. Beveilig je site
Google zegt een groot voorstander te zijn van veilig surfen en beloond daarom websites die een HTTPS://-adres hebben. Een HTTPS-certificaat aanschaffen is niet erg duur maar zal zowel bij Google als bij je bezoekers in de smaak vallen. Ik ben zelf in ieder geval altijd een stuk enthousiaster over een website wanneer ik weet dat ze mijn persoonsgegevens goed beschermen!

 

6. Zorg voor positieve associaties
Linkbuilding is erg verleidelijk. Google kijkt tenslotte naar de mate waarin andere websites doorlinken naar jou en daarom kan het zeker voordelen opleveren. Maar denk goed na met welke partners je in zee gaat! Links van slechtscorende websites, spam, en ‘dode’ sites kunnen jouw pagerank juist ontzettend benadelen. Niet elke link is dus evenveel waard.

7. Doe zelf onderzoek naar keywords
Tot nu toe gaf Google je alle informatie die je nodig had voor SEO: een lijst met zoekwoorden die gebruikt worden voor het vinden van jouw website. Google is bezig met het inperken van deze service en binnenkort zullen deze zoekwoorden zelfs helemaal verborgen blijven. Daarom is het belangrijk om zelf op onderzoek uit te gaan. Houd eens een interview of panelgesprek met de doelgroep en probeer te achterhalen wat hun zoekgedrag is. Welke termen gebruiken ze, zoeken ze met één woord of juist met complete zinnen? Het gebruik van de juiste keywords is cruciaal om je doelgroep te bereiken.

8. Update je website regelmatig
Niet alleen om de nieuwste SEO-technieken toe te passen, maar ook om actuele en relevante content te blijven posten. Een website die al vijf jaar hetzelfde gebleven is, zal véél lager scoren dan een website die wekelijks bijgewerkt wordt.

 

Veel oude technieken blijven overigens wel belangrijk. Het aanbrengen van een goede structuur door middel van headings, het gebruiken van bold en italics om belangrijke woorden te highlighten en het toevoegen van metadata en tags blijft belangrijk. Zie het als de basis voor een goede pagina; een voorwaarde waar je website aan moet voldoen. Je scoort er geen extra punten meer mee in 2016, maar het mag nog altijd niet ontbreken.

 

Bronnen:
Marketingmed
Ompro
IMU
Meme generator
FIVER


 

De auteur: Marije Catsburg

Marije Catsburg volgde in 2015 de specialisatie Mediamarketing van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Momenteel volgt ze de specialisatie Digitale Mediastrategieën en is ze druk bezig met zichzelf ontwikkelen als tekstschrijver en contentcreator. Naast een grote liefde voor taal en het creëren van content is ze geïnteresseerd in zoekmachineoptimalisatie, films, televisieseries, social media en mediapsychologie. In haar vrije tijd blogt ze graag op http://www.fise-online.nl.

Advertenties

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. robinnicojanhotmailcom schreef:

    Interessant om te lezen hoe Google zijn ranking weer eens aanpast. Aan de ene kant goed, want als gebruiker wil je natuurlijk alleen maar relevante zoekresultaten. Maar aan de andere kant wordt het voor marketeers steeds lastiger/onduidelijker om een goede content te produceren. Hoe kijk jij hier tegenaan?

    Like

    1. Marije Catsburg schreef:

      Ik denk dat het nodig is om de manier van indexeren continu te blijven aanpassen, omdat veel marketeers gaan ‘valsspelen’ en via allerlei trucjes op oneerlijke wijze en hoge ranking krijgen. Zo werden er vroeger nog wel eens onzichtbare teksten vol keywords op pagina’s geplaatst waardoor websites een onnatuurlijk hoog keywoordpercentage kregen. Om dit soort dingen te voorkomen moet er gezocht blijven worden naar betere manieren om de ranking te bepalen 🙂

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s