Hoe je jouw sportvereniging succesvol op Facebook maakt

Voor een sportvereniging is het erg belangrijk om actief te zijn op social media. Sponsoren vinden het vaak belangrijk dat er een groot bereik is op social media. Bij groot bereik kunnen daarnaast ook andere sporters geïnteresseerd in de sportvereniging raken.

5684115572_55bc83414f_b

Hieronder in vijf stappen hoe je een groot bereik van je sportvereniging op Facebook kunt realiseren.

Stap 1:

Jij en je clubgenoten nodigen Facebookvrienden uit om jullie sportvereniging leuk te vinden. Met iedere ‘vind ik leuk’ op de pagina wordt het directe bereik van je sportvereniging al groter. Zo maakt de sportvereniging kans op meer ‘vind ik leuks’ op berichten. Als je sportvereniging directe ‘vind ik leuks’ krijgt op berichten, is er een grote kans dat nieuwe mensen de vereniging leren kennen: een groter bereik dus. Like of deel zelf dus ook berichten van je sportclub.

Stap 2:

Zorg ervoor dat er vragen worden gesteld in de berichten die je sportvereniging op Facebook zet. Zo geef je de mensen die je bereikt de kans om te reageren op berichten. Als sportvereniging is het dan ook een goede zet om daar weer op te reageren. Interactie creëren zorgt er soms voor dat je feedback krijgt, maar een ander punt is dat mensen zich aan de sportclub gaan binden door interactie.

Stap 3:

Gebruik beelden en/of links in de Facebookberichten. Facebook ziet berichten met beelden en links als sterke berichten. Dat betekent dat deze berichten sneller in iemands tijdlijn te zien zijn. Daarnaast is beeld voor veel mensen gemakkelijker en sneller te beoordelen. Zorg ervoor dat er “Bit.ly” in je link staat, dit zorgt ervoor dat je na kunt gaan hoeveel mensen via Facebook op de link klikken.
Plaats ook achtergrondinformatie over de sport of sporters en zogenaamde ‘achter de schermen’ berichten. Dit laatste is informatie over bijvoorbeeld de trainingen, teamuitjes en andere inspanningen/activiteiten naast de wedstrijden. Daar zijn mensen en ook sponsoren vaak in geïnteresseerd.
IMG_2465

Stap 4:

Peter Minkjan is de social marketing adviseur van RTL. Hij heeft het boek ‘Scoren met Facebook Marketing’ geschreven. In zijn boek leer je stapsgewijs hoe je Facebook effectief in kunt zetten voor je marketing en communicatie.

Ben je geïnteresseerd in het boek ‘Scoren met Facebook’? Klik dan op deze link: http://www.bol.com/nl/p/scoren-met-facebook-marketing/9200000024756821/ 

Tijdens een presentatie over het gebruik van social marketing  adviseert Peter Minkjan om Facebookberichten te laten voldoen aan zoveel mogelijk van de volgende punten:

  • Emotie

Zorg dat het Facebook bericht emotie opwekt. Emoties die goed werken op Facebook zijn bijvoorbeeld: vreugde, verbazing, trots, liefde en hoop.

  • Zelf expressie

Het helpt als mensen door middel van het liken of delen van het Facebook bericht indirect hun eigen persoonlijkheid kunnen laten zien.

  • Praktische waarde

Dit betekent bijvoorbeeld dat mensen iets kunnen winnen als ze op het bericht reageren of het bericht liken of delen.

  • Timing

Het is belangrijk dat berichten op het goede moment geplaatst worden. Een bericht over een zwartepietentoernooi bijvoorbeeld, moet vóór 5 december geplaatst worden.

  • Verpakking

Zorg voor een sterke titel. Een voorbeeld hiervan is een vraag.

Stap 5:

Zorg dat de Facebookberichten niet alleen interessant zijn voor mogelijke clubleden, maar ook voor sponsoren. Het is ook belangrijk dat de Facebookpagina up-to-date blijft. Zorg dat er regelmatig nieuwe berichten op de pagina komen te staan. Like en deel ook berichten die sponsoren of mogelijke sponsoren plaatsen. Monitor de resultaten van de Facebookberichten: hoeveel mensen zien het bericht, welke soorten berichten werken en worden dus leuk gevonden, gedeeld of becommentarieerd.

 

Hoe zorgt jouw sportclub voor een sterke Facebookpagina? Laat het achter in de comments!

 

Bron

Bron

Bron afbeelding

 

Over de auteur: Charlotte van Kleef

Advertenties

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. Interessant om te lezen hoe je Facebook kan inzetten voor zoiets als sportverenigingen. Vernieuwd, leuk!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s