Hoe geef je goed strategisch advies?

shutterstock_80721766

Wij toekomstige mediaprofessionals, hebben nog veel te leren. We houden ons nu bezig met een project voor RTL nieuws. RTL nieuws onderzoeken, advies geven en vooral Strategisch advies geven; ‘welke middelen zetten we in om het doel te bereiken’? Een Strategie bedenken is voor ons nog erg lastig. Wat is nou de beste manier? Hoe creëer je zoiets? Hoe ga je te werk? En wat is nou precies een strategie? In dit artikel interview ik Albert Spijkman waarin hij ons op de meest gemakkelijke manier uit legt wat een Strategie is.

Albert Spijkman heeft 29 jaar bij VODW Marketing gewerkt. Een adviesbureau waar hij in 1991 partner werd met bijzondere ervaring in de auto-industrie, verzekeringen en sportsponsoring. Inmiddels werkt hij 3,5 jaar bij Achmea als Directeur Marketing Strategie.

Omdat hij veel ervaring heeft in bedrijven advies geven, het centraal stellen van de klant en strategisch advies geven leek het mij leuk om hem wat vragen te stellen waarbij hij ons als toekomstig media professionals mee kan helpen.

Je moet je heel, heel erg goed kunnen verplaatsen in consumenten uit alle doelgroepen en weten wat ze willen, waarom ze boos zijn of juist tevreden”

Wat is nou precies een strategie?
Een strategie is een plan waar je als bedrijf wil staan over een bepaalde periode.
Met bijvoorbeeld een marketing strategie bepaal je welke marktpositie je wil bereiken in een periode van 1 a 2 jaar. Je definieert eigenlijk het doel dat je wil bereiken en bedenkt hoe je daar moet komen.

Wat is dan het verschil tussen strategie en advies?
De strategie bepaalt wat je wil bereiken en hoe je er moet komen.
En advies is “bedrijven, afdelingen of managers helpen bij het bedenken en definiëren van een strategie”

Het creeeren van een strategie is net als het plannen van een vakantie”

Hoe ga je te werk? Waar begin je?
Tsja, dat hang natuurlijk sterk af van de situatie en de vraag. Wil je een strategie voor een product? “wat moeten we nu met ons tandpastamerk” of afdeling? “wat moeten we nu met productie-afdeling in Velp”…of wat moeten we met ons bedrijf?
Maar laat ik als voorbeeld een strategie voor een bedrijf nemen.
Je begint met een externe analyse….eerste weten wat er in de markt gebeurt…wat zeggen klanten, ex-klanten en niet klanten. Maar ook “wat doet de concurrentie”.
Vervolgens een interne analyse. Wat is er binnen het bedrijf aan de hand…waar zijn ze goed in, wat moeten ze beter doen, waar stijgen de kosten.
En dan op basis van deze twee analyses bedenken hoe het bedrijf beter kan worden….Dus iets bedenken en heel vaak vervolgens berekenen of de nieuwe strategie voldoende resultaten heeft.

Hoe creëer je een sterke strategie?
Ha ha, dat zie je eigenlijk pas achteraf… het is net als het plannen van een vakantie…je kan uren achter de computer zitten. Maar voordat je gaat weet je niet of je wel een goede vakantie heb gepland.

Waar moet je goed rekening mee houden?
Je moet goed kunnen doorrekenen en met scenario’s werken.
Dus wat gebeurt er als we niets doen?
Wat gebeurt er als er een crises komt?
Wat gebeurt er als de economie heel hard gaat groeien?
De strategie moet je van alle kanten proberen scherper te maken door er allerlei scenario’s op los te laten.

Welke eigenschappen heb je nodig om een goede strategie te bedenken?
Als persoon moet je twee kanten hebben… je moet heel creatief kunnen denken… en allerlei inspiratie kunnen verwerken om te kunnen denken in concepten en scenario’s. Je moet kunnen dagdromen en dingen bedenken.
Aan de andere kant moet je heel goed kunnen rekenen en goed kunnen bedenken hoe je met cijfers om moet gaan.
Voorbeeld: Je moet zonder papier of rekenmachine
binnen 1 minuut kunnen uitrekenen – hoeveel mensen er gemiddeld in een file zitten van 20 km op een tweebaansweg en natuurlijk mag je wel google gebruiken.

Waar haal jij je creatieve inspiratie vandaan?
Inspiratie haal ik door veel te lezen in kranten, tijdschriften, internet…maar ook door veel in het buitenland te zijn.

Heb je nog een goede tip voor toekomstige mediaprofessionals?
Heb altijd interesse in consumenten en probeer te bedenken waarom ze bepaalde producten kopen of bepaalde commercials mooi vinden. Leg je eigen smaak of eigen mening eens een keer weg en probeer te bedenken waarom anderen iets doen of iets kopen. Je moet je heel, heel erg goed kunnen verplaatsen in consumenten uit alle doelgroepen en weten wat ze willen, waarom ze boos zijn of juist tevreden. En alleen als je daar heel goed bent dan kan je bedrijven helpen om bijvoorbeeld een goede media-strategie te bedenken voor een nieuw type bier.


Schermafbeelding 2015-09-27 om 18.41.37

Over de Auteur
Floor Spijkman (21) is een student aan de Hogeschool van Amsterdam. Ze volgt nu de specialisatie digitale media strategieën.
Wil je meer over Floor lezen? Ga dan naar haar auteurspagina.

Advertenties

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. conny schutte schreef:

    Leerzaam & interessant stuk, fun om te lezen!!!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s