“Beleving is dé festivaltrend van 2015”

festivalzomerHoe vaak het woord beleving terugkwam, weet ik niet precies. Toch kwam het zo vaak terug dat het gezien kan worden als dé festivaltrend van 2015. Managers van bekende festivals vertelden op 28 september 2015 in Pakhuis de Zwijger de trends van het afgelopen festivaljaar en de plannen voor volgend jaar. Is er te veel aanbod? “Mensen worden ook weleens festivalmoe, zou je denken”, aldus Gaetan van der Sande van het Encore festival.

Het tegendeel is waar. Op 28 september 2015 was alweer de 24e Music Pitch. Dit is een muziekavond in Pakhuis de Zwijger waar één keer in de twee maanden de belangrijkste trends in de muziekwereld worden besproken. Zowel in de offline als in de online wereld kijken onder andere managers van festivals als het Into the Woods, North Sea Round Town, Encore en het Grachtenfestival terug op een festivalrijke zomer. Bezoekersaantallen bleven maar stijgen. Duizenden versieringen maakte het Into The Woods festival tot een levensecht sprookje. En op het Encore festival zorgde de vrolijke gezichten ervoor dat het festival pas echt tot leven kwam.

Met regenlaarzen door de blubber
Timo Spruitenburg, organisator van het Into The Woods festival, hoopte dit jaar op iets heel anders dan een blubberbak. Helaas voor hem, pakte het toch zo uit. “Omdat er slecht weer was, draaiden we verlies. Toch was de sfeer goed, daar gaat het om.” Spruitenbrug vertelt dat naamsbekendheid krijgen met het Into The Woods festival in het begin niet vanzelf ging. In de eerste twee jaar moest hij veel aan marketing doen. “Na die eerste twee jaar ging het eigenlijk vanzelf. Mensen vinden het leuk en dan lukt het wel.”

Merk kracht bij zetten
“Een lichtshow creëren en theateracts tussen de muziek door. Hiermee wilden we het merk ‘Into The Woods’ nog meer kracht bij zetten maar de beleving van het festival is het allerbelangrijkste. We hebben daarom gekozen voor een lichtshow omdat het heel vet is om te zien en op beeld ziet het er enorm gaaf uit”, aldus Timo Spruitenburg.  Dit zorgt er voor dat mensen die niet zijn geweest de foto’s voorbij zien komen via social media en denken: wauw, wat jammer dat we dit gemist hebben.

Gekkigheden
De tweede spreker van de avond was Gaetan van de Sande, organisator van het Encore festival. Het Encore festival is een plek voor Nederlandse hiphop, maar toch probeert van de Sande ook met randprogrammering mensen te bereiken. “Theateracts, lichtshows en verklede mensen die gewoon tussen de bezoekers gaan staan.” Met al deze theateracts lijkt de muziek bijna secundair te worden.

“Beleving, vermaak maar ook intimiteit is belangrijk.”

Door middel van online marketing proberen we het merk goed neer te zetten. We hebben gewerkt met street art, posters door heel Amsterdam maar we hebben ook videoclips gemaakt.” Verder moeten bezoekers je makkelijk kunnen terugvinden. Via Soundcloud en YouTube hebben de festivals daarom alle muziek beschikbaar gesteld die er wordt gedraaid.

Zijn we er klaar mee?
Ook Mijke Loeven, North Sea Round Town, en Wim van de Laak, Grachtenfestival, hebben hun festival er alweer opzitten. Voor allebei was het een lastig jaar. Voor het Grachtenfestival stond Sail Amsterdam in de weg, die alle bezoekers van het Grachtenfestival wegkaapte om bootjes te komen kijken. En voor North Sea Round Town is het altijd lastig om genoeg subsidie te krijgen. Gaetan van de Sande is er soms ook een beetje klaar mee. “Je moet blijven variëren in het aanbod, anders worden mensen festivalmoe.

Internationale bekendheid
Aan het einde van de presentaties wordt er aan elke organisator nog gevraagd naar de veranderingen voor volgend jaar. “Ja. We gaan het groots aanpakken. We willen het festival internationaal maken.” En welk festival dat is, dat houden we lekker nog even geheim.

Wat vond jij van deze festivalzomer? En wat vond jij de online succesfactoren voor deze festivals? Laat het mij weten in een reactie.


Melanie HazenbergOver Melanie Hazenberg

Melanie Hazenberg (20) is derdejaars student Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. In het tweede jaar volgde zij de specialisatie Tekstschrijven en heeft zij stage gelopen op de nieuwsafdeling van de Evangelische Omroep. Op dit moment volgt zij de specialisatie Digitale Mediastrategieën. Haar expertise is muziekmarketing. Lees hier meer over Melanie.

Advertenties

6 Comments Voeg uw reactie toe

  1. melaniexj schreef:

    Dit is op Melanie Hazenberg herblogden reageerde:

    Mijn artikel op MIC watching 🙂

    Like

    1. tr.van selm schreef:

      Het artikel heeft me wel nieuwsgierig gemaakt naar de festivals.
      Wat fijn als je die gevoelens op kunt roepen.Goed zo Melanie!
      En….het gaat toch om gevoel?

      Liked by 1 persoon

      1. melaniexj schreef:

        Dat gaat het zeker! Hartelijk bedankt voor uw reactie. Wat fijn dat het u nieuwsgierig maakt 🙂

        Groeten,

        Melanie

        Like

  2. Linda schreef:

    Ik ben niet zo’n hele trouwe festivalganger, maar ik vind het altijd wel heel leuk. Sfeer is wel heel belangrijk ja, als het niet gezellig is, is er niets aan natuurlijk – maar dat zit ‘m ook in met wie je gaat bijvoorbeeld! Ik vind muziek juist wel enorm belangrijk en het is dan voor mij minder belangrijk hoe de videoclips en marketing en reclame en alles van zo’n festival is. Hoewel ik snap dat dat voor de organisatoren wél heel belangrijk is 😉

    Liked by 1 persoon

    1. melaniexj schreef:

      Hoi Linda,

      Sfeer is zeker belangrijk! In deze tijd gaat het om de marketing en de videoclips. Welke marketingstunt is nou bij jou echt blijven hangen?

      Groeten,

      Melanie

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s