5 tips om de conversie van jouw webshop te verhogen!

Anno 2015 gaan consumenten niet meer zo snel de deur uit om aankopen te doen. Alleen voor primaire levensmiddelen gaat men bijvoorbeeld naar de supermarkt. Voor luxeproducten is men al snel geneigd om het via internet te kopen. Als ondernemer is het dus erg aantrekkelijk om een webshop te beginnen, maar er is wel veel concurrentie van andere grote bedrijven. Hoe kun je voor jouw webshop een hoge conversie creëren en meer winst te genereren? Deze vijf tips gaan je daar bij helpen!

Maak de webshop gebruiksvriendelijk voor bezoekers

Gebruiksvriendelijkheid gaat hand in hand met gebruikersgemak. Maak het de bezoekers zo eenvoudig mogelijk om hun aankopen te doen. Geef de bezoekers richting en biedt niet teveel opties aan. Houdt daar bij ook less is more in het achterhoofd. Is het bijvoorbeeld écht noodzakelijk om te weten wat de leeftijd en het geslacht van een bezoeker is? Aankopen zijn aankopen.

Zorg voor een betrouwbare uitstraling

Geef jouw webshop een professionele indruk met een strakke lay-out en een representatief logo. Wat misschien nog wel belangrijker is, is dat er een keurmerk zichtbaar aanwezig is. Dit geeft een veilig gevoel bij de bezoekers. Zorg er tenslotte ook voor dat er een FAQ pagina beschikbaar is waar mensen met vragen terecht kunnen.

Wees goed vindbaar via Google

Om goed vindbaar te zijn via Google staat er één aspect centraal, namelijk SEO (Search Engine Optimazation). Door de SEO effectief te maken, kun je jouw webshop beter bereikbaar maken voor potentiële klanten. Dit doe je onder andere door gebruik te maken van de Key Word planner van Google. Tenslotte is het ook belangrijk door linkbuilding te creëren en webshop te voorzien van goede content.

Analyseer het gedrag van de bezoekers

Door te weten hoe de klanten zich gedragen binnen jouw webshop, kun je jouw webshop steeds beter maken. Een handige tool hiervoor is Google Analytics. Met deze tool kun je bijvoorbeeld zien waar de bezoekers het meeste op klikken en hoe lang zij op de pagina blijven. Naast dat je hiermee de SEO kan verhogen, zal je ook in staat zijn om de kwaliteit van jouw webshop te verbeteren.

Bied gratis verzending en retour aan

Dit is misschien wel één van de makkelijkste opties. Veel webshops rekenen wél verzendkosten en vaak komen de bezoekers hier pas achter bij het afrekenen. Door transparant te zijn over de verzending en retournering zul je de bezoekers een veilig gevoel geven en zullen zij wellicht sneller over te gaan tot een aankoop.

Maak goed gebruik van deze tips om het aantal aankopen, daarmee dus de conversie te verhogen. Heb jij zelf nog tips om aan te vullen? Laat het weten in de reacties hieronder!    

Meer weten over de auteur van dit artikel? Klik dan hier.

Advertenties

3 Comments Voeg uw reactie toe

  1. CalvinF schreef:

    Gratis verzendkosten vind ik vak wel een doorslaggevende factor bij het bestellen op een website.

    Like

  2. esthermariman schreef:

    Beste Rene,

    Leuk artikel, maar ik vraag me iets af: in de praktijk blijkt dat consumenten kleding vaak nog wel in fysieke winkels zoeken. Dit omdat ze kleding graag willen passen. Dit is voor puur een website toch een probleem.
    Heb jij ook een visie hoe webshops met dit soort situaties om zouden moeten gaan?

    Met vriendelijke groet,
    Esther

    Like

  3. jacquelinezomerdijk schreef:

    Leuk artikel met duidelijke tips!

    Een goede klantenservice vind ik persoonlijk altijd heel belangrijk. Bijvoorbeeld het gebruik van een live chat service.

    Met vriendelijke groet,

    Jacqueline

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s