Wethouders ook actief op sociale media

Marinske Horstman is communicatie adviseur bij de Gemeente Hilversum. Bij de gemeente is ze gekoppeld aan een wethouder die media, financiën en cultuur in zijn portefeuille heeft. Bij een eerdere baan als hoofdredacteur en met haar eigen project is ze al veel bezig geweest met sociale media. Marinske heeft dan ook goede antwoorden op de vragen: hoe zorg je voor meer volgers en hoe zorg je voor een ‘leuk’ deelbaar bericht?

Wat zijn jouw werkzaamheden als communicatie adviseur bij de gemeente?
‘’Als communicatie adviseur bij de Gemeente Hilversum ben ik gekoppeld aan een wethouder die media, financiën en cultuur in zijn portefeuille heeft. Ik bereid zijn toespraken voor, schrijf columns en blogs. En bij speciale gelegenheden, zoals de Open Studio dagen, vloggen we ook. Verder schrijf ik persberichten, bepaal ik communicatie strategieën en geef ik advies op het gebied van communicatie. Nou lopen die adviezen weleens uiteen; ik geef adviezen over welke uitnodigingen we moeten accepteren en welke niet van belang zijn, maar geef bijvoorbeeld ook advies over de dresscode bij openbare optreden. Daarnaast organiseer ik ook grote bijeenkomsten voor de Hilversummers in het kader van #verdermetHilversum.’’

Houd je ook sociale media kanalen bij voor de wethouder en zo ja, welke?
‘’Ja zeker, ook de wethouder is actief op verschillende sociale media kanalen. In de tijd van nu hoor je er niet meer bij als je niet actief bent op sociale media. We gebruiken eigenlijk alle kanalen wel, zoals YouTube, Instagram, Twitter en Facebook. Alleen zijn we vooral actief op Twitter, omdat hier de grootste doelgroep te vinden is van de wethouder(s).’’

Wat wordt er dan allemaal op de sociale media kanalen geplaatst?
‘’Op Twitter plaatsen we waar de wethouder moet spreken en tweeten we over officiële openingen die hij moet verrichten. Op Facebook plaatsen we zijn columns die te lezen zijn in Broadcast Magazine. Youtube gebruiken voor het publiceren van vlogs, die we daarna weer kunnen delen via Facebook, Twitter en/of Instagram. En op verzoek van de wethouder plaats ik wel eens publicaties op zijn eigen website.’’

”Ik geef ook advies op gebied van dresscode”

Waar moet een wethouder op letten op het gebied van sociale media?
‘’Hij moet er vooral op letten dat hij niet op sentimenten ingaat en moet emotionele reacties aan zich voorbij laten gaan. Verder is het belangrijk dat hij de dialoog  opzoekt om de kloof tussen politicus en inwoners te verminderen. Daarnaast moet hij niet bang zijn voor negatieve publiciteit, het is namelijk erg belangrijk om authentiek te blijven. Het moet geen kunstje worden.’’

Is de wethouder zelf actief op de sociale media of plaats jij als communicatie adviseur veel berichten?
‘’Alle politiek gevoelige uitspraken in de vorm van tweets doet hij zelf. Ook houdt hij zijn eigen website en Facebookpagina bij. Ik plaats alleen beeld en filmpjes op Instagram en YouTube en link de filmpjes soms door naar berichten op Twitter of Facebook.’’

Op welke gebieden geef je nog meer communicatie advies?
‘’Ik geef advies aan de wethouder op het gebied van interne communicatie: hoe ga je met je team van ambtenaren om? Wat is je rol in het college? Hoe zorg je dat je in de regio de portefeuille media onder de aandacht brengt? Verder schrijf ik stukjes voor intranet en doe ik de communicatie rond de Hilversum Academie, de paraplu waar alle trainingen voor medewerkers onder vallen. Ook hou ik me bezig met het Dudokjaar. Ik ben nu bezig met de communicatie rond het oprichten van een standbeeld en voor een concert voor alle Hilversummers waarmee we het Dudokjaar afsluiten.’’

Vind je het belangrijk dat de wethouder ook als ‘leuk’ en ‘grappig’ wordt gezien op sociale media? Of moet het bij zakelijke berichten blijven?
‘’Het is zeker fijn als een wethouder af en toe een kwinkslag geeft en als ‘leuk’ of ‘grappig’ wordt ervaren, maar belangrijk is wel dat hij dat gedoseerd doet. De wethouder waarvoor ik communicatie doe, is heel erg van de inhoud en plaatst serieuze berichten, omdat het over serieuze onderwerpen gaat. Hij weet prima wat hij wel of niet moet zeggen, maar vraagt ook met regelmaat nog advies aan mij. Sommige afwegingen maak je het liefst even samen.’’

Wat zijn jouw adviezen voor het gebruik van sociale media als bedrijf?
‘’Als je sociale media inzet als bedrijf, dan is het belangrijk dat je de mensen volgt met wie je te maken hebt. Op Twitter is het belangrijk om in de gaten te houden wie je wel en niet volgen, degenen die jou niet terug volgen, kan je dan ook weer ontvolgen. Daarnaast is het belangrijk om gesprekken aan te gaan of te reageren op anderen. Net als in het gewone leven; zorg dat wat je te melden hebt relevant is en deel wat je zelf relevant vindt. Je bericht wordt gedeeld op het moment dat het spraakmakend, actueel of heel leuk is. Berichten in combinatie met foto’s en filmpjes werkt tegenwoordig ook het beste.’’

_________________________________________________________________________________________________

lisaWil je meer over Lisa weten? Ga dan naar haar auteurspagina.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s