Jiimi Poon, CEO van Invazi, over social media voor bedrijven

Invazi is een entertainmentbureau dat creatieve concepten ontwikkelt. Denk hierbij aan het opzetten van evenementen, bouwen van online platformen en het creëren van visuele verhalen. Met meer dan 10.000 likes op Facebook heeft Invazi zich al sterk gepositioneerd als evenementenbureau op de Nederlandse markt.

Jiimi Poon, CEO van Invazi, weet maar al te goed dat social media een ontzettend belangrijk middel voor bedrijven is om te communiceren met een groot publiek. Ik stelde hem een aantal vragen over het gebruik van social media door bedrijven.

  1. nieuwjaar-2014Hoe beheer je de online reputatie van Invazi?
    ‘’Ik vind het belangrijk om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor de reputatie van Invazi. Slechte publiciteit kan namelijk tot zware reputatieschade leiden. Eens in de tijd doen wij binnen de organisatie een reputatiescan. Door middel van deze reputatiescan kunnen we in kaart brengen hoe de buitenwereld naar Invazi kijkt en of dat positief of negatief is. Met de uitkomsten kunnen zien of we veranderingen moeten aanbrengen in onze strategie.’’
  1. Wat vind je de grootste risico’s bij het inzetten van social media voor bedrijven?
    ‘’Op nummer één staat hier zeker weten je online reputatie, waar we het net ook al over hadden. Negatieve publiciteit kan een bedrijf fataal zijn. Ook heb je ook het risico van gehackt worden. Invazi heeft bijvoorbeeld een sterke IT afdeling om zulke dingen te voorkomen. Ook is het zo dat wanneer bedrijven eenmaal begonnen zijn aan social media, moeten zij dagelijks updaten en reageren op de wensen en behoeften van hun online publiek. Dit is een manier om een grote online community te creëren.’’
  2. Wat is de grootste fout dat jij ooit hebt gemaakt op social media?‘’Haha, ikzelf heb ooit een persoonlijke foto op de Facebook pagina van Invazi geplaatst, waarvan ik dacht dat ik het op mijn eigen Facebook pagina had geplaatst. Overigens heeft het geen impact gehad. Het werd al gauw opgemerkt door medewerkers van Invazi en vervolgens van de pagina verwijderd.’’
  1. Beschrijf de meest succesvolle social media campagne van Invazi
    ‘’Met behulp van twee medewerkers binnen het audiovisueel team van Invazi hebben wij een succesvolle campagne op Facebook opgezet. Zij zijn met z’n tweeën aan de slag gegaan en hebben een kort filmpje gemaakt waarin een van onze evenementen werd uitgelicht. Binnen de kortste keren werd het filmpje duizenden keren bekeken en ook nog eens vaak gedeeld. Dat betekende ontzettend veel exposure voor het evenement!’’
  2. Heb je tips voor andere bedrijven die beginnen met het inzetten van social media?
    ‘’Wat enorm van belang is dat je social media in moet zetten om uiteindelijk je product of dienst te verkopen. Het gaat natuurlijk altijd om conversie draaien. Luister ook naar je klanten en probeer hen zoveel mogelijk te helpen bij hun problemen. Zorg er ook voor dat je antwoord geeft op klanten die met jouw bedrijf interacteren. Neem contact op met social influencers! Denk hierbij aan bloggers met een groot bereik. Zo verbeter je de relatie met de klanten. Engage met de online community die je hebt gecreëerd. Als laatste: meet de resultaten van je social media activiteiten om te zien of het succesvol is geweest en waar je nog kan groeien. Wees kritisch op jouw input en verbeter de strategie als dat nodig is!

Door: Sylvia Tran

I am social! Je kan mij vinden op:

Facebook

Twitter

Instagram

YouTube

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s