De toekomst van online volgens Paul Mars

Heiloo-Online is hét online medium voor Heiloo, de gemeente in Noord-Holland. Heiloo heeft ruim zo’n 23.000 inwoners maar kent nog steeds een dorps karakter. Alles is online en op Heiloo-online draait alles om Heiloo. Het is dan ook het startpunt voor iedereen die iets of iemand in Heiloo zoekt. Maar hoe is dit online platform in de loop der jaren veranderd en hoe wordt de online toekomst ervan verwacht. Ik heb over deze veranderingen gesproken met Paul Mars, initiatiefnemer van het online platform Heiloo-online.

logo

De basis van Heiloo-online is gelegd in 2001, hoe zijn jullie erop gekomen om een verzamelpagina te maken van bedrijven en organisaties uit Heiloo?
Uit eigen interesse ben ik Heiloo-online gaan opzetten. In die tijd waren er nog niet zoveel websites en op het destijds vermaarde startpagina mocht ik geen pagina voor Heiloo aanmaken. Alles moest op de “072” pagina worden gezet, oftewel Alkmaar en de regio. Toen dacht ik, dan maak ik zelf wel een eigen website.

Wat is er sinds het begin van Heiloo-online vooral sterk veranderd?
In plaats van alleen linkjes met websites uit Heiloo, zijn we veel breder geworden: nieuws, agenda, foto’s en video’s, prikbord, enzovoort. Maar het is altijd alleen Heiloo gebleven, we zijn nooit buiten de gemeentegrenzen gegaan.

De populariteit van online is snel gegroeid, hoe hebben jullie dit ervaren? Jullie zijn namelijk begonnen op het moment dat online nog in de kinderschoenen stond.
Het was vooral ontzettend interessant om de groei van online van zo dichtbij te mogen meemaken. Steeds maar weer nieuwe bezoekersrecords, steeds meer inwoners die tips, nieuws en foto’s aandragen. En dankzij onze goede hosting hebben we het technisch ook allemaal kunnen bijbenen.

De informatie en interactie zal nog wel groeien, maar de grootste groei en innovaties zullen de komende jaren van transactie en integratie komen

Heiloo-online is begonnen als hobby maar uitgegroeid tot iets veel groters, hoe is dit in de loop der jaren zo uitgegroeid?
Vooral omdat we op het goede moment zijn begonnen en daardoor de wind in de zeilen kregen. Maar ook door het concept goed te bewaken en er heel veel tijd en liefde in te steken. We zijn beide echte Heilooërs en wonen in Heiloo, dus je ziet en hoort altijd wel iets wat je kunt gebruiken.

Zijn jullie al snel bezig geweest om ook op social media actief te worden?
Ja, daar zijn we altijd als de kippen bij. We hebben social media altijd als een waardevolle aanvulling gezien en hebben ervoor gezorgd dat we daarmee nog bekender werden. We hadden zelfs als één van de eersten een Hyves pagina, voordat Facebook populair werd. Momenteel zijn we actief op bijna alle denkbare social media, van YouTube tot Instagram, Twitter en Facebook.

Als er gekeken wordt naar de toekomst van online, hoe zien jullie dit? Moet er bijvoorbeeld nog meer gewerkt worden met social media?
Ik denk dat de informatie en interactie online nog wel zal groeien, maar dat de grootste groei en innovaties de komende jaren van transactie en integratie komt. Vooral het slimme internet zal gaan groeien. Dit zijn onder andere online toepassingen en apparaten om je leven thuis, onderweg of op het werk makkelijker te maken, hier zal een groei in gemaakt worden.

Hoe is jullie digitale strategie veranderd in de loop der jaren?
Wij zijn vooral een verzamelplaats voor alles online in Heiloo, dat verandert niet. Er komen wel nieuwe bronnen bij en er valt soms wat vanaf. We hebben een aantal jaar zelf nieuws geschreven, maar daarmee zijn we gestopt nu het nieuwsblad van Heiloo en omgeving de Uitkijkpost ook online actief is geworden. Aangezien we alleen online aanwezig zijn volgen we een digitale strategie, deze strategie speelt vooral in op de veranderingen op online gebied. We zullen doorgaan zoals we bezig zijn, maar voorop staat dat we blijven inspelen op veranderingen die online plaatsvinden.

————————————————————————————————————————————————————-
tumblr_numkk62LkI1qiyuewo1_1280Over de Auteur

Jessica Scholten (19) is een Media, Informatie & Communicatie studente aan de Hogeschool van Amsterdam en richt zich met haar specialisatie momenteel voornamelijk op digitale media.

Meer weten over Jessica? Ga naar haar auteurspagina of bezoek haar LinkedIn

Advertenties

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. maaikevdbeek schreef:

    Leuk geschreven!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s