8 tips voor een succesvolle social media campagne

Inmiddels zijn de social mediakanalen niet meer weg te denken uit ons leven. Iedereen is continu bezig met Facebook, Twitter, Instagram en andere social media sites. Vandaar dat het voor bedrijven steeds belangrijker én interessanter wordt om op deze platformen van zich te laten horen. Hier zijn 8 handige tips om je social media campagne tot een succes te maken!

social-media-marketing-campagne-uitbesteden

                                                                                                                                                                                                                                                                    

Tip 1: Doel

Begin ermee om een duidelijk doel vast te stellen. Wat zijn de belangrijkste zaken die je wilt bereiken met de campagne? Dit kan zijn het generen van leads, maar ook het vergroten van de (naams)bekendheid. Als de doelen allemaal helder op een rijtje staan, is het veel gemakkelijker om uiteindelijk te beoordelen of de campagne de doelstellingen heeft bereikt en dus een succes is geweest.

 

Tip 2: Kanalen

De keuze van de social mediakanalen kunnen per doel verschillen. Zo leent LinkedIn zich eerder voor een lastige discussie, dan bijvoorbeeld Instagram. Dit laatste kanaal is weer bij uit stek geschikt voor het delen van belevingen. Ook is het van belang de specifieke regels per kanaal te kennen. Facebook heeft strenge voorschriften wat promotionele acties aangaat, dus wees op je hoede. Het overtreden van deze regels kan er zelfs tot toe leiden dat je account wordt opgeheven.

 

Tip 3: Contentvorm

Tekst, foto’s, video’s, etc. Bijna al deze contentvormen zijn op ieder social mediakanaal in te zetten. Bedenk welk van deze het beste past bij het doel dat je wilt bereiken. Volgens Mark Zuckerberg (de bedenker van Facebook) is over vijf jaar de meeste content op Facebook video. En uit onderzoek blijkt ook dat er 41% meer op video’s wordt geklikt dan op enkele tekst. Daarnaast is het makkelijker om video’s te delen, waardoor dit een grote kans biedt voor merken om zo een conversatie met de klant aan te gaan.

 

Tip 4: Timing

De timing van de social media campagne, is ook bepalend voor het succes ervan. Bedenk wanneer de consument behoefte aan actie heeft. Heineken is een goed voorbeeld met de #ShareTheSofa campagne. Deze campagne werd uitgevoerd tijdens ‘s werelds eerste realtime voetbalshow gedurende de Champions League. Het doel was om globaal engagement te creëren door middel van deelbare reacties via alle social mediakanalen. Elke #ShareTheSofa ervaring werd vervolgens live op een tweede scherm uitgezonden tijdens de voetbalmatches. Tevens konden de fans een conversatie aan gaan met hun favoriete speler. Samen creëerden deze campagne 1.2 biljoen media impressies in 94 landen en een 7% stijging in aankopen voor Heineken.

Maak het zo simpel mogelijk en de conversie zal vele malen groter zijn

Tip 5: Landingspagina

Als er op social media wordt opgeroepen om bijvoorbeeld een formulier in te vullen op de website, is het handig als de bezoeker gelijk op de desbetreffende, gewenste pagina belandt. Dus zorg dat deze meteen op de landingspagina terechtkomt om verwarring te voorkomen. Maak het zo simpel mogelijk en de conversie zal vele malen groter zijn!

 

Tip 6: Influencers

Een influencer is een betrouwbaar persoon, die veel invloed uitoefent op mensen over een bepaald onderwerp. De social media influencers hebben binnen een specifiek gebied trouwe volgers, dus daarom kan het van grote waarde zijn om zo’n soort persoon bij de campagne te betrekken. De steun van één invloedrijk persoon zou zo duizend, tot tienduizenden nieuwe contacten kunnen opleveren.

 

Tip 7: Succes meten

Het is slim om ook al tijdens de campagne het succes van je inspanningen te meten. Dit maakt het een stuk eenvoudiger om de campagne te analyseren en de content waar nodig aan te passen en te verbeteren. Evalueer continu of bijvoorbeeld het aantal likes is behaald op Facebook of dat er genoeg ideeën zijn binnengekomen via de crowd op LinkedIn. Aan het einde van de campagne kijk je natuurlijk of je uiteindelijk de doelenstellingen hebt bereikt. Wat ging er goed? En wat kon er achteraf gezien beter? Leerzame lessen voor de volgende keer…

 

Tip 8: Follow up

Nu de campagne ten einde is gelopen, is het verstandig om alvast een follow up te bedenken. De (nieuwe) contacten die zijn gelegd, moeten immers wel onderhouden worden. Voor het opbouwen van een langdurige klantenrelatie zijn regelmatige updates noodzakelijk. Houd voor ogen dat iedere bezoeker uniek is en graag op persoonlijke wijze benaderd wil worden.

Heeft jouw bedrijf al gebruik gemaakt van een social media campagne? Deel hier je ervaring!

 

Lees ook mijn andere artikel ‘Magazines opgelet: zo zet je Facebook in!’

Bron beeld

 

You Can Leave Your Hat On

 

Mijn naam is Roos Bähr (20) en ik ben derdejaars student Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Momenteel ben ik bezig met de specialisatie Digitale Mediastrategieën.

 

 

Advertenties

4 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Chynna Jansen schreef:

    Hoi Roos! Interessant onderwerp en leuk geschreven. Vooral de voorbeelden vind ik handig! Ik ben benieuwd naar je volgende publicatie.

    Liked by 1 persoon

  2. roosbahr schreef:

    Thanks Chynna, voor je reactie! Goed om te horen dat het een interessant artikel is!

    Groetjes,
    Roos

    Like

  3. etiennegoud schreef:

    Hoi Roos! Duidelijk artikel met een handig stappenplan!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s