Zo maak jij jouw site gebruikersvriendelijker!

Is jouw bounce-ratio groter dan de concurrent? Vraag jij je wel een af hoe dat komt? En wil jij met jouw website zorgen voor een conversie? Zorg dan dat de gebruikersvriendelijkheid van jouw website op orde is. De gebruikersvriendelijkheid is niet alleen belangrijk voor de bezoeker van de website, maar ook voor jou als bedrijf. De bezoeker navigeert beter door de website en het bedrijf ziet haar bounce-ratio verlagen.

Wij hebben voor jou 4 punten op een rijtje gezet om jouw website gebruikersvriendelijker te maken:

1. Leesbaarheid

Op een beeldscherm lezen mensen vaak anders dan bijvoorbeeld een boek. Mensen moeten zich meer concentreren omdat ze continu worden afgeleid voor updates, berichten, etc. Daarnaast zijn mensen ook vaak ongeduldig. Er zijn een aantal richtlijnen voor de optimalisatie van een website.

  • Kleuren van de fonts en achtergrond

Het is belangrijk om een goed contrast te houden tussen voor- en achtergrond. Als de tekst zwart is, zorg er dan voor dat er een leuke kleur als achtergrond wordt gekozen. Is de lettertype wit? zorg er dan voor dat de achtergrond wat donkerder is. Het is belangrijk om het vooral rustig te houden. Het moet duidelijk zijn voor de gebruiker. Dit kan prima getest worden met A/B testing(meer informatie? Scroll iets naar beneden). Niet alleen is de lettertype kleur belangrijk, maar ook de kleur van een button. Een juiste button kleur verhoogt de conversie(call to action).

  • Leesbare teksten

Zorg ervoor dat je een goede balans vindt tussen een groot lettertype en klein lettertype. Een klein lettertype kan ervoor zorgen dat mensen vermoeid raken en de website verlaten. Een groot lettertype komt juist weer te schreeuwerig over en vaak onprofessioneel. Er is dan vaak ook nog een keuze tussen schreefloos lettertype en schreef lettertype. Schreefloos lettertype is vaak op een beeldscherm beter te lezen dan schreef lettertype.

  • Breedte van de kolommen

Net zoals bij het lettertype, is bij de breedte van de kolommen ook belangrijk om een balans te vinden. Content in te brede kolommen is vaak moeilijker te lezen. Men kan niet lang gefocust blijven bij één en dezelfde regel. De optimale breedte ligt tussen de 40 en 75 karakters. Als de kolom smaller is, dan kan de bezoeker van de website de tekst makkelijker scannen.

2. Doelgroepgericht schrijven

Als beheerder van een website is doelgroepgericht schrijven toch wel één van de belangrijkste dingen om de usability te vergroten. Zorg ervoor dat je je verplaatst in de consument/bezoeker en schrijf zoals jij ook aangesproken zou willen worden. Kruip dus in de huid van de doelgroep. De stap die voor het doelgroepgericht schrijven gaat is uiteraard een doelgroep kiezen. Zorg voor het vermijden van vreemde en vage termen. Hier zijn een aantal tips om jou te helpen:

  • Je zou een keyword analyse kunnen doen om te weten welke zoekwoorden de doelgroep gebruikt om jouw producten en diensten te vinden. Hoe beter je dit weet, hoe beter je weet welke keywords je moet gaan gebruiken. Hoe meer keywords die de doelgroep aanspreekt, hoe meer content waar de doelgroep in geïnteresseerd is –> doelgroepgericht schrijven.
  • Als je ook anderstaligen als doelgroep hebt, zorg er dan voor dat zij de taaloptiekeuze vinden en gebruiken.
  • Zorg voor een heldere tagline. Geef in een paar duidelijke woorden weer wat de toegevoegde waarde is van jouw website.
  • Wanneer je een tekst schrijft, zorg dan dat je de regels van SEO toepast.

3. A/B testen

Wat werkt nu wel en wat werkt nu niet? Is dat voor jou al duidelijk? Het kan net de achtergrondkleur zijn dat het verschil maakt en zorgt voor minder conversies. A/B testing is een test waarbij er twee varianten van hetzelfde wordt getoond aan de doelgroep. Allebei de varianten hebben hetzelfde doel en er verschilt vaak maar een klein beetje. Dat kan bijvoorbeeld zijn, het gebruik van een andere button. Websites zijn relatief goed aan te passen en daarom kan A/B testing ook gedaan worden. Websites moeten continu geoptimaliseerd worden. Wat een jaar geleden werkte, hoeft nu niet meer te werken.

Betrek daarom bij de ontwikkeling van je website zoveel mogelijk de eindgebruiker om de usability te waarborgen. Test in alle fasen van de ontwikkeling. Enkele dingen die getest zouden kunnen worden:

  • Varianten op de navigatiestructuur
  • Links
  • Lettergrootte
  • Formulieren
  • Links

4. Navigatiestructuur

De fout waar de meeste websitebeheerders mee kampen is dat de navigatiestructuur voor jou al websitebeheerder misschien wel logisch is, maar dat hoeft dan nog niet voor de bezoeker duidelijk te zijn. Het ontwerpen en optimaliseren van zo’n navigatiestructuur wordt vaak onderschat. Toch speelt het een bepalende factor in wat de bezoeker doet op jouw website. Een aantal overwegingen:

  • Kijk nog eens naar de resultaten van het zoekwoorden onderzoek. Gebruik jij inderdaad de taal van je doelgroep?
  • Zorg voor consistentie op je site, dit geldt met name voor de navigatie. Probeer dus niet té creatief te zijn. Mensen zijn een bepaalde manier van navigeren gewend. Tegenwoordig is het bijvoorbeeld logisch om de zoekwoorden balk rechts bovenaan de pagina te plaatsen. Dit is dan dus ook de eerste plaats waar mensen zoeken naar deze balk.
  • Maak bij grotere sites gebruik van een kruimelpad. Op deze manier zal de bezoeker altijd zien waar hij of zij zich bevindt op de website.
  • Is jouw site een wat complexere website? Zorg er dan voor dat je een sitemap gebruikt. Dit draagt ook nog eens bij aan jouw linkstructuur.

Nog een laatste tip om jou als lezer van MICwatching te helpen bij de usability van jouw website:

Gebruik alleen foto’s op je site die relevant zijn, van hoge kwaliteit, begrijpelijk en een rustige achtergrond hebben

Bron: Marketingfacts. 2012. 100 usabilitytips om je website te verbeteren. Geraadpleegd op: 30 september 2015. Van: Marketingfacts.

Ik ben Tulin en ik ben de auteur van dit bericht. Ik ben zelf geïnteresseerd in multimedia in de breedste zin van het woord. Ben jij benieuwd wie ik ben en wat voor mij in het leven belangrijk is? Ga dan naar De eerste ontmoeting met Tulin

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s